همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چگونه با سالمندان رفتار كنيم؟

با برخي راهكار‌هاي ساده به فعاليتي لذت بخش و سرشار از رضايت تبديل مي‌شود.

به گزارش : اگر چه پيرشدن فرايند طبيعي عمر انسان است اما با انجام مداوم برخي كارها مانند ورزش، پرهيز از استرس و عصبانيت، انجام چك آپ‌هاي دوره‌اي و مصرف مواد خوراكي سالم مي‌توان دوره سالمندي را به بهترين شيوه طي كرد.

در بيشتر خانواده‌ها تعدادي از اعضاي فاميل در دوره سالمندي يا در آستانه ورود به اين دوران قرار دارند، از اين رو آشنايي با شيوه‌هاي مراقبت از سالمندان و آگاهي نسبت‌به مشكلات اين دوران كمكي خوب به جوانان براي بهره‌مندي از بركات اين گنج‌هاي پربركت در محيط گرم خانواده خواهد بود.

پيش از هر چيز بررسي وضعيت سلامت جسمي و رواني سالمند براي نگهداري از آنها اهميت دارد، در صورت ابتلا به بيماري‌هاي خاص جسمي يا رواني مانند آلزايمر و مراجعه هارتمن به متخصص براي مشاوره در نگهداري از سالمند اهميتي فراوان دارد.

در سالمنداني كه به بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت يا فشارخون بالا دچار هستند، در دسترس بودن دارو، دستگاه‌هاي تست خون و تهيه خوراك متناسب با دستور پزشكي براي اطرافيان ضروري است.

امروزه فناوري‌هاي فوق العاده مفيد براي نگهداري از سالمندان وجود دارد كه به جوانان خانواده اجازه مي‌دهد از راه دور و حتي در محل كار از وضعيت سالمندان خانواده مطلع شوند. استفاده از اين گونه فناوري‌ها از استرس تنها گذاشتن سالمند در خانه مي‌كاهد و سبب رسيدگي سريع درصورت بروز مشكل خواهد شد.


در صورت نگهداري سالمند در خانه وجود برخي دارو‌هاي ضروري، جعبه كمك‌هاي اوليه، شماره تلفن پزشك خانواده و مراكز درماني نزديك منزل بسيار مفيد است.

برخي سالمندان به دلايل مختلف مانند بازنشستگي، ابتلا به برخي بيماري‌ها يا از دست دادن همسر و نزديكان دچار افسردگي و تمايل به انزوا مي‌شوند كه زمينه ساز ابتلاي آن‌ها به انواع بيماري‌هاست. كارشناسان براي رفع اين مشكل، صحبت با سالمند، عضو شدن در گروه‌هاي اجتماعي كه سالمندان را به قيمت پانسمان هارتمن سفر‌هاي تفريحي مي‌برند، در اختيار گذاشتن كتاب، روزنامه يا مجله مورد علاقه، ورزش كردن و رفتن به خريد را توصيه مي‌كنند.

از جمله ورزش‌هاي مفيد براي سالمندان مي‌توان پياده‌روي، شنا، دوچرخه‌سواري، انجام ورزش‌هاي‌كششي مانند تاي چي و يوگا، ورزش‌هاي هوازي و نيز بلند كردن وزنه‌هاي سبك و تمرين با آن‌ها را نام برد.

استحمام به موقع سالمندان يكي از عوامل‌ مفيد براي حفظ سلامت، تنظيم فشارخون، جلوگيري از ابتلا به زوال عقل و كاهش خطر بروز سكته مغزي و حمله قلبي است.

به طور طبيعي پوست بدن افراد در دوران سالمندي به دليل كاهش كلاژن سازي خشك و شكننده مي‌شود كه در اين حالت امكان بروز زخم و ورود عفونت به درون بدن وجود دارد، به همين دليل چرب و مرطوب نگه داشتن پوست آن‌ها اهميت فراوان دارد.


بسياري از سالمندان نمي‌توانند ناتواني در رانندگي را تحمل كنند و اصرار به اين كار دارند، بسياري از تصادفات رانندگي دنيا در سال‌هاي اخير به وسيله رانندگان سالمند روي داده است. در صورتي كه فرد سالمند قادربه رانندگي نيست با او با ملايمت صحبت كنيد و با اكتيكوت خودرو او را به مقصد مورد نظرش برسانيد.

هيچ گاه براي يادگيري مطالب علمي و تخصصي و آشنايي با فناوري‌هاي روز دنيا دير نيست. با ملايمت به فرد سالمند نحوه كار با تلفن همراه هوشمند و ساير وسايل الكترونيكي را بياموزيد. برخورد تند و بي حوصله شما سبب سرخوردگي و بي علاقگي او مي‌شود، همچنين از تاخير در يادگيري او ناراحت نشويد و به تدريج مطالب جديد را به فرد سالمند بياموزيد. پژوهش‌هاي علمي نشان داده است سالمنداني كه ذهني پويا دارند كمتر دچار بيماري دمانس به ويژه آلزايمر مي‌شوند.

در زمينه بحث‌هاي مالي به ويژه هزينه‌هاي نگهداري از سالمند با ديگر اعضاي خانواده مشورت انجام دهيد و هزينه‌ها را تقسيم كنيد تا دچار مشكل در تامين هزينه‌ها به ويژه هزينه‌هاي درماني سالمند نشويد.

برخي وعده‌هاي خوراكي در طول روز مانند صبحانه يا شام را در كنار سالمندان خانواده صرف كرده و با آن‌ها صحبت كنيد، اين كار به تقويت قواي ذهني و افزايش اميد به زندگي در آن‌ها منجر مي‌شود.

برخي سالمندان به دليل مشكلات سلامت نياز به مراقبت دائم و حضور پرستار خانگي چسب هارتمن دارند. در اين زمينه حتما از مراكز معتبر نسبت به استخدام پرستار اقدام كنيد و پيش از معرفي به سالمند با پرستار درباره وضعيت سالمند خود صحبت كنيد. در چند روز اول نظارت دقيق داشته باشيد و درصورت رضايت به طور نامحسوس هميشه از برخورد پرستار با سالمند اطلاع كسب كنيد.

پرسيدن نظر سالمند درباره پرستار او اهميتي فراوان دارد و درصورتي كه سالمند از نحوه كارپرستار رضايت ندارد اين موضوع را با پرستارمطرح و به دنبال راهكار جايگزين براي آن باشيد.

در صورتي كه سالمند قادربه انجام برخي كارهاست، او را در انجام كار‌هاي خانه مانند آشپزي، باغباني، نگهداري از فرزندان، نظافت منزل و پاسخ به تلفن‌ها سهيم كنيد تا احساس ارزشمند بودن در او تقويت شود.

هرگز از نگهداري سالمند در خانه پيش سايرين به ويژه دوستان يا همكاران خجالت نكشيد، زيرا شما گنجي فوق العاده در خانه داريد.

بيشتر افتادن و بروز شكستگي استخوان سالمندان در خانه روي مي‌دهد به همين دليل بايد موانعي كه شانس بروز اين اتفاق را افزايش مي‌دهند از بين ببريد.

نصب ميله و نرده در كنار پله و تعمير آنها، استفاده پماد هارتمن از موكت و سنگ فرش‌هايي كه ليز نباشد نيز مي‌تواند خطر افتادن سالمند را كاهش دهد.

با رعايت راهكار‌هاي بالا مي‌توانيد از معاشرت و صحبت با اعضاي سالمند خانواده خود لذت ببريد و سال‌هاي بيشتري از نعمت وجود آن‌ها بهره‌مند شويد.


باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده