همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 گرم يا سرد؟ مزاج خود را بشناسيد‍

كه مزاج هر فرد مي‌تواند با مزاج فرد ديگر كاملا متفاوت باشد؛ شايد در گام اول، نوع مزاج براي افراد چندان اهميتي نداشته باشد، اما بر خلاف اين تصور، نوع مزاج آن چنان در زندگي افراد اهميت دارد كه حتي نوع رفتار، علايق، شغل، نوع رشته تحصيلي، ارتباطات اجتماعي حتي روابط زناشويي تحت تاثير نوع مزاج است.

به گزارش بسياري از اختلافات در زندگي مشترك و عدم تفاهم ها در روابط زناشويي تنها به دليل اختلاف در مزاج زوجين است، بنابراين به سادگي نمي توان از اين مسئله گذشت و لازم است كه هر فرد مزاج خود را بشناسد تا بسياري از فعاليت ها و انتخاب هاي خود را در زندگي بر اساس نوع مزاج خود انجام دهد.

در اين گزارش، ابتدا نوع مزاج ها، اهميت آن در زندگي، چگونگي تشخيص آن و شاخص هاي مربوط به تشخيص مزاج ذكر مي شود و در گزارش هاي بعدي، تاثير اين مزاج ها در زندگي زناشويي، مشكلات عدم شناخت مزاج‌ها و ارثي و يا عدم ارثي بودن آن بررسي خواهد شد.

بنابراين ابتدا لازم است، با نوع مزاج هاي انسان و چگونگي تشخيص آن در افراد آشنا شويم.

تاثير مزاج در زندگي و انتخاب شغل

دكتر ژل زخم پرونتوسان حسين مرادي دهنوي رئيس دانشكده طب سنتي قم‌ در گفت و گو با خبرنگار ايسنا‌، در رابطه با اهميت مزاج‌هاي مختلف انسان، عنوان كرد: مزاج در تمام ابعاد زندگي انسان از جمله تفكرات، تخيلات، عواطف انساني و ساير مسائل روحي و جسمي او تاثير‌گذار است، به طوري كه حتي تعيين شغل و علاقه هاي يك فرد تحت تاثير نوع مزاج او است.

مزاج شما گرم است يا سرد؟

اين استاد دانشگاه افزود: طبق تقسيم بندي كلي كه انجام شده است، مزاج ها در انسان به دو نوع مزاج گرم و سرد تقسيم مي شوند كه از اين ميان، مزاج گرم به دو نوع مزاج گرم و خشك و گرم و تر دسته بندي مي شود.

اين متخصص طب سنتي گفت: مزاج سرد نيز همچون تقسيم بندي فوق، به دو نوع مزاج سرد و خشك و سرد و تر قابل تقسيم بندي است، بر اين اساس 4 نوع مزاج گرم و خشك يا همان صفراوي، مزاج گرم و تر يا دَمَوي، مزاج سرد و خشك يا سوداوي و در نهايت مزاج سرد و تر يا همان بلغمي، مزاج هاي چهار گانه را تشكيل مي دهند.

مرادي در رابطه با وجه تسميه اين مزاج ها، تصريح كرد: از آنجا كه "صفرا" نمادي از آتش، گرما و انرژي است، به مزاج گرم و خشك، صفراوي نيز مي گويند و افرادي كه مزاج صفراوي دارند، افرادي پر انرژي، فعال و پر شور و باهيجان هستند.

ژل ايكس

به چه كساني "دَمَوي" مي گويند؟

اين استاد دانشگاه‌ خاطرنشان كرد: به مزاج گرم و تر، "دَمَوي" نيز مي گويند، چراكه غالبا بدن اين افراد، استعداد خون سازي زيادي دارد و "خون" در اصطلاح طب سنتي، "دَم" گفته مي شود به اين دسته از افراد دَمَوي مي‌گويند، هم چنين بدن اين افراد به شكلي تنظيم شده است كه بيشتر مواد غذايي در بدنشان تبديل به خون و بافت عضلاني مي شود؛ بنابراين افرادي با مزاج دَمَوي اندامي عضلاني داشته و در مقابل افراد با مزاج صفراوي، لاغر و بدون عضله هستند.

مرادي در رابطه با افراد با مزاج صفراوي گفت: از آنجا كه اين دسته از افراد، گرما و حرارت بالايي در بدنشان وجود دارد، متابوليسم بالايي داشته و بيشتر انرژي و كالري بدن آن ها مي سوزد و از طريق حرارت دفع مي شود كه غالبا اين افراد لاغر بوده و چاق نمي شوند.

اگر به كارهاي هنري علاقه داريد، مزاج شما "سوداوي" است!

وي خاطر نشان كرد: افرادي با مزاج سرد و خشك يا همان سوداوي، علاوه بر اينكه سردي در بدنشان غالب است، خشكي هم دارند، به طوري كه به خاطر اين خشكي، بافت بدنشان عضلاني نمي شود كه اصطلاحا به آن سوداوي مي گويند؛ چراكه "سودا" ميل به رسوب، درون و در خفا قرار گرفتن دارد، چشم درد بنابراين افرادي با مزاج سوداوي غالبا درون گرا هستند كه معمولا انسان هاي اهل هنر، افرادي كه تمايل به كارهاي فردي و بي تحرك دارند جزء اين دسته هستند.

اين استاد دانشگاه در رابطه با افراد بلغمي مزاج، بيان كرد: اگر بخواهيم "بلغم" را توصيف كنيم مي توان آن را به آب تشبيه كرد؛ اين دسته از افراد بسيار انعطاف پذير، معمولا پرخواب و با انرژي پايين هستند، اما اين افراد از آنجا كه بدنشان انعطاف پذيري زيادي دارد، استعداد چاقي و چربي سازي در بدن آن ها زياد است؛ بلغمي ها معمولا افرادي با طمانينه، آرام و كم جنب و جوش هستند.

مزاج ها در مقاطعي مي تواند متفاوت شود

مرادي تاكيد كرد: اين مزاج ها در افراد مي تواند تحت تاثير عواملي، ضعف و قوت يابند، براي مثال افرادي با مزاج گرم و خشك كه فعاليت اجتماعي زياد و انرژي بالايي دارند، اگر در مقطعي دچار كم خوني شوند، فعاليت آنان كاهش يافته و انرژي آنان نسبت به قبل كم تر مي شود و در واقع مزاج آنان در يك مقطع متفاوت مي شود.

وي ادامه داد: برخي شرايط روحي نيز، موجب تغيير مزاج مي شود، براي مثال افراد صفراوي در صورتي كه در مقطعي از زندگي خود دچار مشكلات روحي شوند و به اصطلاح "غم" داشته باشند، ميل به سردي پيدا كرده و شايد برخلاف مزاجشان، گوشه گير و كم تحرك شوند.

خودتان نمايندگي b braun نمي توانيد مزاجتان را دقيقا تشخيص دهيد

اين استاد دانشگاه گفت: جهت تشخيص مزاج، شاخص هايي در نظر گرفته شده است كه افراد طبق آن شاخص ها تا حدودي مي توانند نوع مزاج خود را تشخيص دهند اما همانطور كه ذكر شد، افراد در مقاطعي به دليل قرار گرفتن در شرايط خاص جسمي و روحي شايد كمي مزاجشان تغيير پيدا كند، بنابراين تشخيص نوع مزاج براي خود افراد به راحتي ممكن نيست، بلكه جهت تشخيص دقيق آن بايد به پزشك متخصص در اين زمينه مراجعه شود.

مرادي در رابطه با شاخص هايي كه مطابق آن، تاحدودي مي توان به نوع مزاج پي برد، تصريح كرد: نوع رنگ چهره، بافت عضلاني و غير عضلاني، چاقي يا لاغري، ميزان فعليت اجتماعي، نوع تغذيه و... از جمله شاخص‌هايي هستند كه به كمك آن مي توان تا حدودي نوع مزاج را در افراد تشخيص داد.

افراد گندم گون، غالبا مزاج گرم دارند

وي خاطرنشان كرد: افراد گرم مزاج، معمولا رنگ پوستشان گندم گون است، تحمل حرارت و گرما را ندارند، در كلامشان، تند صحبت مي كنند، اندام لاغري داشته و افرادي برون گرا هستند در حالي كه افراد سرد مزاج، بالعكس اين اشخاص هستند.

تمامي مواردي كه ذكر شد، تنها جهت معرفي اسپري linovera نوع مزاج ها در انسان، ميزان اهميت آن در زندگي و چگونگي تشخيص آن در افراد مختلف بود؛ بنابراين جزئيات مربوط به اين مسئله از جمله تاثير نوع مزاج در روابط زناشويي و ... در گزارش هاي بعدي به آن پرداخته مي شود.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده