همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكارهاي موثر براي كاهش درد ايمپلنت دندان

يك واقعيت است. بسياري از افرادي كه نياز به ايمپلنت دندان دارند نگران درد ناشي از آن هستند و از اينكه درد پس از جراحي ايمپلنت دندان چقدر است و چه مدت به طول مي انجامد، نگران هستند. به احتمال زياد، ايمپلنت دندان درد دارد، اما اينكه در هر فرد چه مدت طول مي كشد و چه عواملي درد آن را تشديد مي كند، تفاوت هايي وجود دارد.

به گزارش ، درد بخشي از زندگي است. هر چند برخي آن را انكار مي كنند اما يك واقعيت است. بسياري از افرادي كه نياز به ايمپلنت دندان دارند نگران درد ناشي از آن هستند و از اينكه درد پس از جراحي ايمپلنت دندان چقدر است و چه مدت به طول مي انجامد، نگران هستند. به احتمال زياد، ايمپلنت دندان درد دارد، اما اينكه در هر فرد چه مدت طول مي كشد و چه عواملي درد آن را تشديد مي كند، تفاوت هايي وجود دارد.

در حين قرارگيري ايمپلنت ناحيه كاملاً بي حس شده است. اما پس از قرار دادن ايمپلنت و كاهش اثرات بي حسي، درد شروع مي شود و به احتمال زياد احساس ناراحتي قيمت پانسمان هارتمن مي كنيد.مقدار درد پس از ايمپلنت، بستگي به اين دارد كه چه روشي استفاده شده است و يا اينكه چگونه ايمپلنت ها قرار داده شده اند. هرچه ايمپلنت هاي بيشتري استفاده شده باشد، درد بيشتري بعد از آن احساس مي شود.

درد ايمپلنت دندان
درد چه مدت طول مي كشد؟
تعيين مدت زمان دقيق وجود درد ايمپلنت دندان به علت تفاوت هاي فردي و همچنين تفاوت در شيوه كار پزشكان امري دشوار است. با اين حال به طور معمول، ممكن است تا ۱۰ روز پس از جراحي، درد و ناراحتي احساس شود. بيشتر دندانپزشكان در اين دوره داروهاي ضد درد را تجويز مي كند. همچنين بايد بدانيد كه در اين دوره تورم هايي نيز وجود دارند كه پس از ۳-۵ روز كاهش يابند.
بررسي كلي از ميزان درد مورد انتظار در طول دوره بهبودي

درد ايمپلنت دندان پس از يك هفته
در هفته اول وجود درد شديد طبيعي است و در ناحيه اي كه ايمپلنت قرار گرفته درد وجود دارد. در روزهاي اوليه بايستي بر طبق دستورالعمل هاي دندانپزشك عمل كنيد

درد ايمپلنت دندان پس از دو هفته
در اين مرحله، درد كاهش مي يابد. اگر شدت درد افزايش يابد بلافاصله با دندانپزشك خود تماس بگيريد زيرا ممكن است محل ايمپلنت عفونت كرده باشد.

هارتمن درد دندان مصنوعي پس از ۳-۴ ماه
در طي ماه هاي بعد از ايمپلنت درد بسيار كم است، اما اگر درد داشتيد، به احتمال زياد به علت يكي از اين علل مربوط است :
بيماري هاي خود ايمني
تداخلات دارويي
عدم رعايت بهداشت دهان و دندان
عفونت
عدم پيوند ايمپلنت
واكنش آلرژيك
وجود آسيب عصبي يا بافتي

درد ايمپلنت دندان
در صورت وجود هر يك از اين موارد فوق، بلافاصله با دندانپزشك خود تماس بگيريد.

درد ايمپلنت دندان پس از يك سال يا بيشتر
اگر از ايمپلنت شما يك يا چند سال گذشته و درد را تجربه كرديد، ممكن است به علت هاي زير مرتبط باشد :
سيگار كشيدن
فشردن دندان (bruxism)
عدم رعايت بهداشت دهان و دندان
كمبود بافت لثه در ناحيه ايمپلنت
ضربه به سر و گردن
كمبود استخوان در فك
عفونت

با اين حال، اگر دچار درد شديد بوديد، حتماً با دندانپزشك خود تماس بگيريد.داشتن درد پس از قراردادن ايمپلنت هاي دنداني اجتناب ناپذير است ولي درد شديد تنها حدود يك هفته طول مي كشد.

عوامل تشديدكننده درد ايمپلنت دندان
به غير از درد معمولي كه در اين روش اجتناب ناپذير است، برخي عوامل منجر به ناراحتي و درد عفونت بدن بيشتر مي شود.

ايمپلنت ضعيف
اگر فك داراي توده استخواني كافي نباشد، ايمپلنت دندان از بين مي رود. اين مسئله مي تواند باعث ناراحتي و گاهي درد شود. در اغلب موارد، دندانپزشك بايد ايمپلنت را بردارد و يكي ديگر را جايگزين كند.

عفونت
هر گونه عفونت لثه مي تواند باعث درد نيز شود. اگر زود اقدام كنيد ممكن است قابل درمان باشد.

عدم پيوند ايمپلنت
گاهي ايمپلنت دنداني با استخوان بيمار پيوند نمي شود و بدن آن را رد مي كند و در اين موارد به عنوان ايمپلنت ناموفق شناخته مي شوند. اين فرد درد زيادي را تجربه مي كند.

آسيب ديدن استخوان
هرچند اين مسئله رايج نيست، اما گاهي اتفاق مي افتاد. گاهي اوقات مته دندانپزشك مي تواند به استخوان اطراف محل جراحي آسيب برساند. بديهي است كه اين مسئله باعث درد و ناراحتي زيادي خواهد شد. در صورتي كه اين اتفاق بيافتد، دندانپزشك بايد ايمپلنت را خارج سازد.

آسيب عصبي
اين مورد نيز نادر است. اگر دندانپزشك با استفاده از مته به عصب آسيب برساند، اين كار باعث تشديد درد مي شود. در اينصورت ايمپلنت بايد برداشته و جايگزين شود.

بهتر است براي كاهش درد ايمپلنت به موارد زير توجه كنيد :
دندانپزشك چسب هارتمن متخصص در اين حوزه را انتخاب كنيد.
برخي افراد براي ايمپلنت صرفاً به هزينه آن مي انديشند و از انتخاب بهترين متخصص در اين حوزه غافل مي مانند. دندانپزشكان متخصص داراي عملكرد بهتري هستند و درنتيجه فرد درد كمتري را تجربه خواهد كرد.

به دستورالعمل هاي پس از انجام كار حتما عمل كنيد.
به توصيه هاي دندانپزشك خود پس از انجام اين روش عمل كنيد. اين امر براي سلامتي دهان و بدن شما بسيار حياتي است.

مصرف دارو
دندانپزشك ممكن است توصيه كند كه داروهاي مسكن مصرف كنيد.

استفاده از يخ
در عرض چند روز اول – و به خصوص در روز اول – مي توانيد از يخ يا كمپرس يخ استفاده كنيد درد و تورم را كاهش دهد.

آب نمك
به آرامي دهان خود را با آب نمكي شستشو دهيد. اين كار مي تواند درد را كاهش دهد و عفونت ناشي از باكتري را دفع نمايد. هنگام شستشو با اب نمك ممكن است احساس سوزش داشته باشيد اما نگران نباشيد اينكار به بهبودي كمك خواهد كرد.

غذاهاي سرد و سفت
از خوردن غذاهاي سفت اجتناب و در طي بهبودي از خوردن غذاهاي سرد خودداري كنيد.

حفظ بهداشت دهان و دندان
توصيه مي شود ۲-۳ بار در روز مسواك بزنيد و از نخ دندان اكتيكوت استفاده كنيد. اين نكته بسيار مهم بوده و هميشه بايد آن را انجام دهيد.

منبع: بانوي شهر



منبع

تظرات ارسال شده