همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 گياهان درماني فوق‌العاده اثربخش براي انواع بيماري هاي كودكان

غذاهاي دارويي براي بچه‌هاي عصبي و شلوغ كه دائم در حال جيغ كشيدن در خانه هستند و آرامش اعضاي خانواده را برهم مي‌زنند، حريره بادام است.

به گزارش ، بسياري از ما ترجيح مي‌دهيم براي درمان بيماري‌هاي ساده و اختلال‌هاي كودك يا نوزاد تازه‌رسيده‌مان به جاي استفاده از داروهاي شيميايي و شيوه‌هاي تهاجمي روش‌هاي درماني طب مدرن از شيوه‌هاي طبيعي و سنتي استفاده كنيم. شايد اين ديدگاه را به طور ناخودآگاه از عطر دم‌نوش‌ها و جوشانده‌هاي گياهي مادربزرگ‌هاي‌مان در ذهن داريم كه چگونه با يك چاي گياهي ساده دل‌دردهاي دوران كودكي‌مان را فراموش مي‌كرديم و بهبود مي‌يافتيم.

خوشبختانه امروز به اعتراف متخصصان و محققان پزشكي در سراسر جهان شيوه‌هاي طبيعي درماني مانند طب سنتي و گياه درماني مي‌تواند يكي از بهترين و بي‌عارضه‌ترين درمان‌ها براي انسان به ويژه كودكان و خردسالان باشد. شيوه‌هايي كه بهره‌مندي از آنها با همراهي و مشاوره يك متخصص طب سنتي مي‌تواند نتايج موثر و قابل ملاحظه‌اي بر سلامت و تندرستي فرزندان‌مان داشته باشد. دكتر سعيد صانعي، درمانگر طب سنتي و مشاور گياه درماني در اين شماره از مجله شهرزاد قصد دارد ما را با برخي از شيوه‌هاي سنتي و طبيعي درمان شايع‌ترين اختلال‌ها و بيماري‌هاي دوران نوزادي و خردسالي آشنا كند.

گل بابونه
درمان قي چشم محصولات مدي هاني كودك
قي چشم يكي از مواردي است كه بسياري از بچه‌ها آن را در زندگي تجربه مي‌كنند. اين اختلال به دليل تنگ شدن مجراي اشك كودكان در آنها ديده مي‌شود. با تنگ شدن مجراي چشم، اشك كودك به خوبي از مجرا عبور نمي‌كند و رسوباتي در اطراف مجراي اشك جمع مي‌شود كه گاهي تجمع اين رسوبات موجب بسته شدن مجراي اشك مي‌شود به گونه‌اي كه چشم پزشك براي باز كردن آن مجبور مي‌شود از سوند يا ميل استفاده كند. براي درمان و بهبود قي چشم ۲ راه‌حل در شيوه طب سنتي وجود دارد:

شست‌وشوي چشم با جوشانده گل بنفشه، گياه ناخنك‌ و گل بابونه. براي تهيه اين جوشانده كافي است يك قاشق چاي‌خوري از هر يك از گياهان ذكر شده را با ۲ استكان آب بجوشانيد تا يك استكان آب آن باقي ماند. آب باقي مانده را صاف كنيد و با يك قاشق چاي‌خوري از آن چشم‌هاي كودك را ۲ تا ۳ بار در روز شست‌و‌شو دهيد.

روش ديگر اين است بعد از تهيه جوشانده مورد نظر يك قطره شامپوي بچه به اين جوشانده اضافه كنيد و با آن چشم بچه را شست‌وشو دهيد و خيلي آرام كنار بيني او را به سمت گوشه چشم ماسا‍ژ دهيد تا به اين ترتيب مجراي اشكي او باز شود و التهاب اين مجاري نيز كاهش يابد.

برگ گردو
مرهم گياهي براي گل مژه
يكي ديگر از بيماري‌هاي چشم كه بيشتر در كودكان و خردسالان گرم‌مزاج ديده مي‌شود، گل‌مژه است كه معمولا موجب سنگيني پلك كودك مي‌شود و به دليل اختلالي كه در ديد او به وجود مي‌آورد او را بدخلق مي‌كند و درمانگران طب سنتي براي درمان اين گل‌مژه نيز از جوشانده گياهي برگ گردو استفاده مي‌كنند و محل گل‌مژه را با اين جوشانده شست‌وشو مي‌دهند. آنها با شست‌وشوي چشم قيمت كرم مدي هاني به كمك جوشانده برگ گردو به خروج عفونت و چرك داخل گل‌مژه مي‌پردازند و به اين ترتيب به درمان و بهبود آن كمك مي‌كنند.

گل بنفشه و ختمي
بهبود پوسته‌هاي سر نوزاد
پوسته‌‌هاي كلفت سر نوزادان كه در اصطلاح از آن با نام كلاه پوسته‌اي ياد مي‌شود، پوسته‌هاي كلفتي است كه معمولا بعد از زايمان روي سر نوزادان ديده مي‌شود و در طب سنتي براي برطرف كردن آن نسخه‌هايي وجود دارد. يكي از طبيعي‌ترين راه‌ها براي اين كار استفاده از خيسانده گل‌بنفشه و گل ختمي براي شست‌و‌شوي سر نوزاد است. براي تهيه اين خيسانده كافي است يك مشت گل بنفشه را با يك مشت گل ختمي در ۴ ليتر آب جوش بخيسانيد و اجازه دهيد اين تركيب به مدت يك ساعت بماند. پس از مناسب شدن دماي اين خيسانده از آب آن براي شست‌وشوي سر بچه استفاده كنيد و اجازه دهيد اين آب به شيوه طبيعي روي سر بچه خشك شود. استفاده از اين روش ۲ بار در هفته تاثير زيادي در كاهش و بهبود پوسته‌هاي كلفت سر دارد. روش ديگري كه مي‌تواند روند بهبود پوسته‌هاي كلفت سر نوزاد را تسريع كند، اضافه كردن ۳ عدد قرص آسپرين پودر شده به ۵ سي‌سي از شامپوي نوزاد و شست‌وشوي سر او با اين شامپوست. در صورتي كه كف شامپو به مدت ۵ دقيقه روي سر نوزاد باقي بماند و كف آن با خيسانده گل ختمي و گل بنفشه شسته شود مي‌تواند روند درمان پوسته‌هاي كلفت سر نوزاد را در زماني كوتاه انجام دهد.

گل بنفشه
رفع گرفتگي بيني كودكان
گرفتگي بيني از جمله اختلالات رايج در دوران نوزادي و خردسالي است كه معمولا تنفس را براي بچه‌ها مشكل مي‌كند و موجب بي‌قراري آنها مي‌شود. يكي از شيوه‌هاي طبيعي براي مدي هاني درمان اين عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است. بوييدن بخار بدست آمده از جوشانده گل بنفشه در كودكان و خردسالاني كه توانايي و شكيبايي لازم براي استفاده از اين بخور را داشته باشند مي‌تواند به برطرف شدن انسداد و گرفتگي بيني آنها كمك كند اما در صورتي كه كودك بي‌تابي دارد و حوصله كافي براي استنشاق بخار اين جوشانده را ندارد مي‌توان يكي دو قطره از اين جوشانده را با كمك قطره چكان در حفره بيني او ريخت تا به اين ترتيب به بهبود گرفتگي بيني او كمك كند. براي تهيه اين جوشانده كافي است ۱۰ گرم گل بنفشه را در يك ليتر به مدت ۳ دقيقه بجوشانيد آن را صاف كرده و از آن استفاده كنيد.

سياه‌دانه
زكام سرد را مهار كنيد
علاوه بر زكام گرم، نوع ديگري از زكام وجود دارد كه طبيبان سنتي از آن با نام زكام سرد ياد مي‌كنند. كودكاني كه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند معمولا بدني سرد و رنگ و رويي پريده دارند و آبريزش بيني با سرفه‌هاي خلط‌‌‌دار را تجربه مي‌كنند. رنگ ترشحات بيني و گلو در كودكان مبتلا به زكام سرد، سبز رنگ است. براي درمان اين نوع از زكام نيز راه‌حل ساده‌اي وجود دارد كه آن استفاده از شربت سياه‌دانه و عسل است. براي تهيه اين عسل بايد سياه‌دانه و عسل را يك به ۳ با هم تركيب كنيد. به عنوان مثال ۱۰ گرم سياه‌دانه را با ۳۰ گرم عسل تركيب كرده و آن را با يك استكان آب و يك عدد ليموترش مخلوط كنيد و روزي ۲ تا ۳ بار آن را به كودك بخورانيد. مادراني كه تصميم دارند از ابتداي پاييز كودك‌شان را از ابتلا به زكام سرد مصون بدارند مي‌توانند هر شب پيش از خواب يك قاشق چاي خوري از مخلوط سياه‌دانه و عسل را به نسبت يك به ۳ به كودك‌شان بدهند تا از ابتلاي كرم محافظ مدي هاني او به زكام سرد پيشگيري كنند.

چاي گياهي
درمان زكام
ابتلا به زكام گرم يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي فصل‌هاي پاييز و زمستان است. اين بيماري با گلودرد آغاز شده و به دنبال آن تب و سرخي گونه‌ها و صورت را در كودك به همراه دارد. در اين حالت كودك از سردرد شكايت دارد و ترشحات گلو و بيني او زرد رنگ مي‌شود و گه‌گاه سرفه‌هاي خشك دارد. در طب سنتي براي درمان اين نوع از زكام از تركيب چهارگل استفاده مي‌شود. به اين ترتيب كه چهار گياه دارويي گل پنيرك، گل بنفشه، گل ختمي و گل‌گاوزبان را با هم مخلوط كرده و آن را مثل چاي معمولي دم مي‌كنند. براي خوش‌طعم شدن اين چاي گياهي براي كودكان مي‌توانيد يك قطعه نبات كوچك نيز به آن اضافه كنيد و از اين چاي ۲ تا ۳ فنجان در روز به كودك‌تان بخورانيد تا بيماري‌اش بهبود يابد و گلودرد و تب او برطرف شود.

حريره بادام
دواي بچه‌هاي پر سرو صدا
يكي از بهترين غذاهاي دارويي براي بچه‌هاي عصبي و شلوغ كه دائم در حال جيغ كشيدن در خانه هستند و آرامش اعضاي خانواده را برهم مي‌زنند، حريره بادام است. مصرف حريره بادام براي بچه‌هاي پر سرو صدا يا به اصطلاح «جيغ‌جيغو» باعث مي‌شود تا ميزان آرامش آنها افزايش يابد و كمتر در خانه يا جمع مهماني‌ها جيغ بكشند و بي‌قراري كنند. خوردن حريره بادام در طول هفته در وعده‌هاي غذايي يا ميان‌وعده‌هاي مختلف مي‌تواند به بهبود كيفيت خواب بچه‌هاي كم‌خواب و عصبي نيز كمك كند و موجب عميق‌تر شدن خواب و آرامش آنها شود. علاوه بر اين استفاده از گشنيز به عنوان يك سبزي مقوي و موثر در غذاي كودكان مي‌تواند تاثير بسيار خوبي عسل پزشكي بر كودكان شلوغ و پرهياهو داشته باشد و ميزان تنش‌هاي آنها را كاهش دهد. تهيه گشنيز پلو يا سوپ گشنيز يا استفاده از گشنيز در غذاهاي مختلف مي‌تواند در اين زمينه بسيار موثر باشد.


منبع : افكار



منبع

تظرات ارسال شده