همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چهار ماده غذايي را هر روز مصرف كنيد  تا دچار چاقي شكمي نشويد

عوارض زيادي براي سلامت دارد و حتي خطرات آن از چاقي عمومي بدن بيشتر است.

به گزارش چاقي شكمي با محاسبه دور كمر مشخص مي شود و دور كمر بين ۹۰ تا ۹۵ سانتي متر و بالاتر نشان دهنده ابتلا به اين عارضه است. جالب است بدانيد خيلي از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي نيستند اما از درجاتي از چاقي شكمي رنج مي برند و آنهم به دليل سبك زندگي غلط، افزايش مصرف فست فودها و كم تحركي. چاقي شكمي با بسياري از بيماري هاي متابوليك، مانند ديابت، افزايش چربي خون، فشار خون و بيماري هاي قلب و عروق رابطه مستقيم پماد هارتمن دارد.

با اين حال اگرچه مصرف برخي اقلام غذايي خطر ابتلا به چاقي شكمي را به همراه دارد، گزينه هاي ديگري هم هستند كه با افزايش متابوليسم بدن، به كاهش وزن و در نهايت جلوگيري از ابتلا به چاقي شكمي كمك مي كنند:

ماهي: اسيدهاي چرب امگا ۳ موجود در ماهي منجر به تنظيم هورمون خواب يعني ملاتونين شده، و چرخه و خواب و بيداري را بهبود مي بخشد. همين روند بهبود سوخت و ساز بدن را به همراه دارد. از سوي ديگر رژيم غذايي غني از امگا ۳، سلامت قلب را تقويت مي كند و خطر زوال عقل را كاهش مي دهد. پروتئين اكتيكوت موجود در ماهي براي از دست دادن وزن مفيد است. براي كاهش وزن و از دست دادن چربي شكمي، ماهي هاي چرب مانند ساردين، ماهي آزاد، يا حتي گزينه هاي غذايي مانند گردو و بذر كتان را انتخاب كنيد.

آجيل: يك منبع بزرگ از منيزيم است كه خلق و خوي را بهبود مي بخشد. بدون وجود منيزيوم كافي در بدن، ميزان ملاتونين بدن كاهش يافته و اختلال در چرخه خواب و بيداري ايجاد مي شود. علاوه بر اين، بدن ما به منيزيم براي فعاليت قلب، اعصاب و ماهيچه ها نياز دارد. اين عنصر در فعالسازي بيش از ۳۰۰ آنزيم كه فرايندهاي بدن رو كنترل مي كنند، دخالت دارد. منيزيم در كاهش وزن و فرم بدن هم نقش دارد. دريافت كافي منيزيم به كنترل مقدار قند و انسولين در قيمت پانسمان هارتمن خون كمك مي كند. قند و انسولين، از مواردي هستند كه با چاقي در ارتباطند. پس اگر مقدار اونها به درستي كنترل شود، كمك بزرگي به جلوگيري از افزايش وزن مي كند. منابع غذايي منيزيم عبارتند از: سبزيجات برگ سبزدار، حبوبات و مغزها. توجه داشته باشيد كه حتما قبل از استفاده از مكمل منيزيم با پزشك مشورت كنيد. فراموش نكنيد كه تنظيم چرخه خواب و بيداري خود، عاملي براي جلوگيري از چاقي شكمي است.

شير: در حالي كه ارتباط بين مصرف كلسيم و كاهش وزن هنوز ضعيف است، اما مشخص شده كه مصرف شير باعث كاهش چربي شكمي مي شود. مانند منيزيوم، كلسيم منجر به تنظيم چرخه خواب و بيداري، از بين رفتن درد عضلاني و گرفتگي عضلات و آرامش اعصاب يم شود. از راه عفونت بدن استفاده از ماهي، آب پرتقال غني شده با كلسيم، سبزيجات تيره رنگ مانند كلم و اسفناج و شير مي توانيد كلسيم روزانه بدن را تامين كنيد.

گيلاس: ميوه هايي مانند گيلاس و آلبالو داراي كالري و چربي كمي هستند و مقادير زيادي آب دارند. تحقيقات نشان داده كه افزايش مصرف آب با سطح انرژي بيشتر و سوخت و ساز بالاتر همراه است. در ضمن گيلاس حاوي ملاتونين، يعني همان هورمون خواب است كه باعث آرامش و كاهش تحريكات عصبي شده و به درمان وضعيت هاي بي خوابي كمك مي كند، در نتيجه مصرف منظم آن با بهبود چرخه خواب، مانع بروز چاقي شكمي مي شود. آنتي اكسيدان هاي موجود در گيلاس سلول ها را در برابر آسيب هاي راديكال هاي آزاد محافظت مي كند و منجر به جلوگيري از ابتلا به سرطان، هارتمن آلزايمر و بسياري ديگر از بيماري ها مي شود

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده