همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اين قسمت مرغ را هرگز نخوريد

و دارو‌هاي شيميايي سبب عوارض مختلفي همچون سرطان‌زايي و ايجاد آلرژي مي‌شود.

به گزارش مصرف سنگدان براي مبتلايان به بيماري‌هاي التهابي خطر دارد؟ مضرات بال و گردن مرغ در چيست؟ اين‌كه مي‌گويند پاي مرغ باعث غضروف‌سازي مي‌شود، صحت دارد؟ اصلا چرا كارشناسان تغذيه و متخصصان صنايع غذايي خوردن فرآورده‌هاي جانبي طيور را زياد به مردم توصيه نمي‌كنند؟



جگر مرغ هورمون ندارد، زيرا...

جگر مرغ همان عضوي است كه علاوه بر ذخيره مواد مغذي، به دليل آنزيم‌هاي متنوعي كه در سلول‌هاي خود دارد، محل تجمع و خنثي‌سازي سموم، برخي هورمون‌ها، واكسن‌هاي تلقيحي و انواع آنتي‌بيوتيك‌هاي تزريقي و خوراكي است، اما واقعيت اين است با وجود آنكه در كشور ما مصرف دارو‌هاي هورموني در طيور ممنوعيت خاصي نداشته و نظارت چنداني هم بر آن نمي‌شود، به دليل هزينه زياد، تهيه قطره آهن فروزومال آن براي مرغدار صرفه اقتصادي نداشته و به همين دليل است كه متخصصان صنايع غذايي جگر را بدون هورمون مي‌دانند.

اما نكته انحرافي آنكه گرچه در طيور از هورمون استفاده نمي‌شود، ولي مصرف غيرمجاز و بدون نسخه انواعي از آنتي‌بيوتيك‌ها و دارو‌هاي شيميايي براي مهار بيماري‌هاي عفوني و كنترل بيماري‌هاي انگلي و ويروسي، سبب عوارض مختلفي همچون سرطان‌زايي، جهش‌زايي، مسموميت و ايجاد آلرژي مي‌شود كه مهم‌ترين عارضه آن مقاومت دارويي به انواعي از آنتي‌بيوتيك‌هاست كه موجب كم يا بي‌اثر‌شدن آن در بدن مصرف‌كننده مي‌شود. البته كارشناسان معتقدند اگر استعمال اين دارو‌ها يك هفته قبل از كشتار باشد، جاي نگراني نيست؛ چرا‌كه كبد حيوان فرصت پاك‌سازي و دفع مواد مضر تجمع يافته را خواهد داشت، اما اگر تلقيح ۴۸‌و ۲۴‌ساعت قبل از كشتار باشد، دارو در جگر مرغ رسوب و براي سلامت مضر است



پوست مرغ را هرگز نخوريد

برخي خانواده‌ها پوست مرغ را از قسمت‌هاي ديگر آن مضرتر مي‌دانند و بر اين باورند كه چربي زير پوست حاوي هورمون است.

در لوزالمعده واقع مردم از وجود هورمون بيشتر از دارو‌هاي آنتي‌بيوتيكي مي‌ترسند و عامل اصلي رويش مو‌هاي زائد در بدن خانم‌ها را پوست مرغ مي‌دانند، اما اين موضوع زماني صحت دارد كه به مرغ هورمون تزريق شود. تركيبات هورموني به دليل آنكه شبيه هورمون‌هاي جنسي هستند، در مرد و زن به يك ميزان موجب بروز مشكل مي‌شود.

در خانم‌ها باعث پرمويي، رويش مو‌هاي زائد، جوش و كيست تخمدان و در آقايان باعث آكنه‌هاي شديد پوستي و نارسايي در هورمون‌هاي جنسي مي‌شود.

در كودكان هم بر روند رشد تاثير نامطلوب گذاشته و موجب افزايش‌وزن مي‌شود. اما موضوع مهم‌تر آنكه از نظر علمي ثابت شده است دارو‌هاي آنتي‌بيوتيكي، فلزات سنگين، سموم و آفت‌كش‌هايي كه به همراه دانه‌هاي جو و ذرت وارد جيره غذايي مرغ مي‌شود، در بافت‌هاي نرم و پرچرب همچون پوست و جگر رسوب و مصرف آن باعث تضعيف سيستم ايمني بدن شده و حتي ريسك ابتلا به تومور‌هاي سرطاني را افزايش مي‌دهد؛ بنابراين از مصرف قسمت‌هايي از مرغ كه پوست بيشتري دارد، بپرهيزيد؛ چرا‌كه علاوه بر چربي بالا، باعث افزايش كلسترول بد خون هم مي‌شود.

بال هيدروژل و گردن مرغ هم پرچرب است

آيا مي‌دانيد علت خوشمزگي بال‌هاي سوخاري شده‌اي كه اين روز‌ها در برخي اغذيه‌فروشي‌ها در مقابل ديد مشتري تهيه و عرضه مي‌شود، چيست؟ چربي زياد آن است كه يك لذت آني و حسرت دائم به دل ما مي‌گذارد.

اين غذا كالري فراواني دارد و اگر به عنوان پيش‌غذا مصرف شود، كالري دريافتي يك وعده غذا را دوچندان مي‌كند. اما موضوع مورد بحث اينكه به گفته كارشناسان اگرچه بال و گردن محل تزريق واكسن به طيور است، ولي به دليل سرعت جذب، ماندگاري مواد تزريقي در اين اعضا كم بوده و مصرف آن از اين بابت مشكلي ايجاد نخواهد كرد، اما گردن مرغ به دليل آنكه محل عبور نسوج عصبي و بسياري از غدد لنفاوي است و از طرفي شستشوي مجراي داخلي آن غيرممكن است مصرف آن توصيه نمي‌شود.

پاي مرغ كلسيم دارد

مي‌گويند مصرف پاي مرغ غضروف‌هاي آسيب‌ديده را ترميم مي‌كند و دارويي براي نرمي استخوان است.

اگر چه پاي مرغ حاوي بخش‌هاي غضروفي است و سوپ آن حالت ژلاتيني دارد، ولي به عقيده برخي كارشناسان به دليل آنكه ارزش پروتئيني پانسمان زخم چنداني ندارد، نمي‌تواند عاملي براي ساخت غضروف‌ها به شمار آيد و در ضمن براي هيچ گروه سني به عنوان يك انتخاب خوب توصيه نشده است؛ چرا‌كه چربي اشباع فراواني داشته و براي افراد با اضافه‌وزن و مبتلايان به ديابت مضر است.

البته متخصصان تغذيه سوپ پاي مرغ را بهترين منبع كلسيم، فسفر، ويتامين A. و D. عنوان كرده‌اند و براي كودكان مبتلا به نرمي استخوان مفيد مي‌دانند. آنان عقيده دارند اگر عصاره پاي مرغ با كمي پياز پخته شود كلسيم آن جذب پذيرتر خواهد شد.

دل و جگر و سنگدان ارزش غذايي دارد، اما...

احشايي، چون دل، جگر و سنگدان مرغ پروتئين باكيفيتي دارند و به دليل آنكه منبع غني آهن، روي، سلنيوم، ويتامين A. و B. ۱۲ هستند، به روند خون‌سازي كمك مي‌كنند و براي رشد قدي و بدني كودك و نوجوان مفيدند.

ميزان آهن سنگدان و دل مرغ تقريبا با گوشت آن برابري مي‌كند، ولي بسيار پرچرب بوده و به‌يژه سنگدان كلسترول زيادي دارد. چربي آن از نوع اشباع و ميزان اسيد‌هاي چرب امگا ۶ آن بيش از امگا ۳ است. در نتيجه مصرف بيش از يك يا دو بار آن در ماه مي‌تواند باعث بروز التهابات پماد سوختگي بافتي در افراد مستعد شود. به گفته متخصصان ميزان كادميوم، سرب و كروم سنگدان بيشتر از دل بوده و به هيچ عنوان نمي‌توان آن را جايگزين گوشت كرد. اين را هم بدانيد احشاي طيور براي مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي عروقي، چربي خون بالا و نقرس محدوديت مصرف دارد.



منبع

تظرات ارسال شده