همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 چند روش براي بيمه كردن دندان هاي خود در برابر پوسيدگي

15ساله ها در تهران 3.75 است كه در سطح كشور اين عدد 3.29 است و 74 درصد اين شاخص به پوسيدگي، 22 درصد به دندان هاي پر شده و 4 درصد به دندان هاي كشيده مربوط است، همچنين نياز به درمان صورت نگرفته نيز 71.7 است.

به گزارش : محمد حسين خوشنويسان عضو هيئت علمي دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و عضو شوراي سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: شاخص سلامت دهان و دندان DMF)t) سال 92-91 15ساله ها در تهران 3.75 است كه در سطح كشور اين عدد 3.29 است و 74 درصد اين شاخص به پوسيدگي، 22 درصد به دندان هاي پر شده و 4 درصد به دندان هاي كشيده مربوط پانسمان phmb است، همچنين نياز به درمان صورت نگرفته نيز 71.7 است.

وي اظهار داشت: DMF)t) گروه سني 35 تا 44 سال طبق آمار سال 92-91 در تهران 12.97 است كه 32.54 درصد آن به دندان هاي پوسيده، 35.60 درصد آن به دندان هاي پرشده و 31.85 درصد به دندان هاي كشيده شده بر مي گردد و موارد نياز به درمان كه پاسخ داده نشده نيز 81.7 درصد است.

عضو هيات علمي دانشكده دندانپزشكي شهيد بهشتي عنوان كرد: شاخص سلامت دهان 65 تا 74 ساله ها طبق آمار سال 92-91 در تهران 25.17 است كه 4.91 درصد اين شاخص به دندان هاي پرشده، 13.63 درصد آن به دندان هاي پوسيده و 81.44 آن به دندان هاي كشيده مربوط مي شود كه نياز به درمان انجام گرفته نشده نيز 48.7 درصد است.

خوشنويسان جراحي پوست افزود: در گروه سني 65 تا 74 ساله ها شاخصي به نام شاخص بي دنداني داريم كه متاسفانه 52.2 درصد از اين گروه سني به طور كامل فاقد دندان هستند.

وي تاكيد كرد: براي اينكه از بروز بي دنداني و پوسيدگي دندان جلوگيري كنيم بايد روزي 2 بار (يك بار قبل از خواب و يك بار پس از صرف صبحانه) دندان ها را هر بار به مدت دو دقيقه به طور صحيح مسواك بزنيم.

عضو شوراي سلامت دهان وزارت بهداشت بيان كرد: مسواك زدن هنگام شب كه بزاق دهان حداقل است ميكروب هاي باقيمانده مواد غذايي از دهان خارج مي كند تا دندان ها پوسيده نشود و اگر شخصي در اين موقع مسواك نزند، ميكروب ها غذاي باقيمانده را تخمير مي كنند و اسيد حاصل شده سوپرازورب p از تخمير قند و كربوهيدرات ها باعث پوسيدگي دندان مي شود.

وي اظهار داشت: پس از صرف صبحانه نيز املاحي كه مورد نياز دندان است، توسط بزاق دهان و به كمك فلورايد موجود در خمير دندان با بزاق دهان پيوند شيميايي تشكيل مي دهند كه اين پيوند روي ميناي دندان مي نشيند و سبب تقويت و استحكام دندان مي شود.

خوشنويسان گفت: اگر افراد به طور منظم 2 مرتبه در شبانه روز و هربار به مدت 2 دقيقه به طور صحيح مسواك بزنند، حدود 65 درصد از سطوح دندان ها تميز مي شود كه قسمت هاي بين دنداني بايد با استفاده از نخ دندان تميز شود كه اثربخشي آن حدود 20 درصد است و دهان شويه نيز حدود 15 درصد كمك به تميزي دندان مي كند.

وي لوهمن روشه تصريح كرد: محيط دندان را بايد با استفاده از دهان شويه يا آب نمك، نمكي كنيم تا ميكروب ها نتوانند در اين محيط رشد كنند، از سن يك سالگي مسواك انگشتي بدون خميردندان براي كودكان توصيه مي شود و از سه سالگي والدين بايد با نظارت بر فرزندشان اجازه دهند كودك خودش به طور صحيح مسواك بزند.

عضو هيات علمي دانشكده دندانپزشكي شهيد بهشتي در خصوص طرح وارنيش فلورايد تصريح كرد: از سن 6 سالگي سالي 2 مرتبه دندان هاي كودكان را وارنيش فلورايد مي كنند كه سبب استحكام ميناي دندان مي شود كه اين طرح با رضايت والدين انجام مي گيرد.

وي افزود: در سن 6 سالگي با رويش اولين دندان دائمي آسياي اول اگر شيار سوپرازورب h دندان آسيا در كودكي عميق باشد اين شيارها معمولا محلي براي چسبيدن شيريني و مواد غذايي مي شود كه در صورت نياز بايد توسط دندانپزشك از شيار پركن استفاده شود تا از پوسيدگي دندان ها جلوگيري شود.

شفاآنلاين



منبع

تظرات ارسال شده