همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عواملي كه سرماخوردگي را كش مي دهند

مراقب نباشيد يكي از همين ويروس ها وارد بدن تان مي شود و شما را دچار سرماخوردگي مي كند. در نتيجه سرفه، عطسه، تب، گلودرد، آبريزش بيني و غيره چند روزي آزارتان مي دهد. اما بايد بدانيد كه گاهي عادت هاي اشتباه خودمان باعث تكثير ويروس ها شده و دوره سرماخودگي را طولاني تر مي كند. با ما باشيد تا با چند عامل اصلي طولاني شدن سرماخوردگي آشنا شويد.

به گزارش :

۱- موقع عطسه، دستتان را جلوي دهان تان مي گيريد

وقتي داخل مشتتان عطسه مي كنيد، انگشت هايتان آلوده مي شوند. سپس اين آلودگي از طريق دست هايتان به همه جا انتقال مي يابد.

درست است كه عطسه و سرفه ويروس ها را در هوا پخش مي كنند و ممكن است با تنفس وارد بدن اطرافيان شود، اما همين ويروس ها خيلي زود روي زمين منتقل شده و خشك مي شوند.

اگر در دستتان عطسه يا سرفه كنيد، ميكروب ها به دست ها چسبيده و حتي مي توانند تا سه ساعت قيمت پماد زخم بستر به حيات خود ادامه دهند. پس بايد بدانيد كه دست ها اصلي ترين پخش كننده هاي ويروس ها هستند.

توصيه مي كنيم زماني كه به عيادت بيمار هم مي رويد، فاصله تان را با تخت او رعايت كنيد، مدت زمان ملاقات را كوتاه كرده و به لوازم و اشياي دور و بر مريض دست نزنيد. چون بيمار محترم قبلا تمام اين اشيا را دست مالي كرده است.

چه بايد كرد؟

بهترين كار اين است كه هميشه يك دستمال در جيب تان داشته باشيد و داخل آن عطسه يا سرفه كنيد و البته بلافاصله هم از شر آن خلاص شويد. اگر دستمال نداشتيد و بي هوا عطسه تان گرفت، به جاي دست در آرنج تان عطسه كنيد. اگر در دستتان عطسه يا سرفه كرديد، بلافاصله دست هايتان را با دقت بشوييد.

هر كدام از ما روزانه حدود ۳۰۰۰ مرتبه صورتمان را لمس مي كنيم. روشن است كه اگر دست ها تميز نباشند، آلودگي ها به صورت نيز منتقل مي شود.

۲- خودتان را به آنتي بيوتيك مي بنديد

با وجود اينكه سازمان هاي بهداشتي مدام يادآوري مي كند آنتي بيوتيك ها براي درمان سرماخوردگي بي اثر هستند، اما همين داروها همچنان در راس اكثر نسخه هاي پزشكي كودكان سرماخوردگي جاي مي گيرند.

آنتي بيوتيك ها باكتري ها را ناكار مي كنند، نه ويروس ها را، يعني همه ي باكتري ها حتي باكتري هاي مفيد را از بين مي برند.

باكتري هاي مفيد براي عملكرد خوب سيستم ايمني بدن لازم اند. براي همين هم تاثيري در درمان سرماخوردگي ندارند. علاوه بر اين بايد بدانيد كه ميكروب ها جان سخت تر از اين حرف ها هستند.

اگر مشاهده كرديد كه بعد از يك هفته همچنان خلط داريد، آنهم زردرنگ و غليظ نشان مي دهد واقعا بيمار هستيد و بايد پيش پزشك برويد. احتمال دارد علائم شروع سينوزيت را داشته باشيد.

چه بايد كرد؟

بهترين كار اين است كه بيني تان را با آب نمك رقيق يا سرم شستشو، شستشو دهيد تا مخاط تان تميز شود. مدام قرقره كنيد.

مي توانيد كمي عسل را با آب جوش رقيق و خنك كنيد و سپس با آن قرقره كنيد و قورت دهيد. تركيب عسل، ليموترش و كمي آب جوش فوق العاده است.

بخور را فراموش نكنيد. افشره هاي گياهي ضدسرماخوردگي را تهيه كرده و چند قطره در آب داغ بريزيد و بخور بدهيد. بايد بدانيد كه گرما ويروس هاي عامل سرماخوردگي را قتل عام مي درمان سوختگي با آب جوش كند.

اصلا اجازه ندهيد، گلو يا بيني تان خشك شود. ويروس ها عاشق محل هاي خشك و سرد هستند.

حواستان باشد كه نبايد در دفع خلط هم زياده روي كنيد. براي درمان تب و سردرد، استفاده از داروهاي تب بر و مسكنمانند استامينوفن مفيد است. آنتي هيستامين براي مقابله با آب ريزش بيني موثر است. توصيه مي كنيم مكمل ويتامين ث هم مصرف كنيد تا دوره بيماري كوتاه تر شود.

معمولا دوره ي سرماخوردگي يك هفته طول مي كشد. اگر بيشتر از اين شد لازم است كه به پزشك مراجعه كنيد. اگر برايتان آنتي بيوتيك تجويز شد، يادتان باشد حتما ماست پروبيوتيك هم مصرف كنيد. اين تركيبات باكتري هاي مفيد روده را تحريك كرده و به شما كمك مي كنند.

۳- غذا نمي خوريد

بعضي ها معتقدند كه در زمان سرماخوردگي نبايد زياد غذا خورد. اين ايده اشتباه محض است. بدن ما به مواد مغذي نياز دارد تا از خود دفاع كند. بهتر است مطابق اشتهاي خود عمل كنيد. تب و دفع خلط باعث مي شود كه بدن مايعات خود را از دست بدهد. براي همين بايد به فكر تامين آب بدن باشيد.

چه بايد قطره فروزومال كرد؟

هر چيزي كه ميل تان مي كشد ميل كنيد و مايعات زيادي از قبيل آب سبزيجات، آب مرغ و غيره بخوريد. با سبزيجات و ميوه هاي تازه ي فصل شروع كنيد.

مواد غذايي سرشار از آنتي اكسيدان ها را دريابيد. بتاكاروتن ها ، ويتامين C و ويتامين E بيشتري مصرف كنيد. ميوه و سبزيجات سرشار از اين ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند.

۴- استراحت نمي كنيد

قفسه ي داروخانه ها پر هستند از داروهاي مسكني كه دردهاي ما را تسكين مي دهند. خيلي از ما هم گمان مي كنيم دردي نداريم و حالمان خوب شده است. براي همين هم با همان حال و روز مريض مان به وظايف روزانه مان مي پردازيم و مدام كار مي كنيم. اما بايد بدانيد نتايج پژوهش ها نشان مي دهند كه استرس و كمبود خواب، سيستم ايمني بدن را ضعيف مي كنند و مريضي را به جان تان مي اندازند.

چه بايد كرد؟

زماني كه سرما مي خوريد، بهترين راه اين است كه اولا قبول كنيد سرماخورده ايد و مريض هستيد. خيلي ها اصلا اهميتي به وضعيت شان نمي دهند و بيماري را به رسميت نمي شناسند.

سپس لازم است كه سه روز اول در خانه بمانيد و استراحت چسب بخيه كنيد. اين كار باعث مي شود كه هم حال خودتان زودتر خوب شود و هم اينكه بيماري را به همكارانتان انتقال نمي دهيد.

استراحت كنيد، اما منظورمان اين نيست كه مدام در رختخواب بمانيد. فعاليت هاي بدني متعادل، سيستم ايمني بدن را تقويت مي كنند.

از مصرف الكل و دخانيات بپرهيزيد و به تغذيه تان اهميت بدهيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده