همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري‌هاي شايع پس از ۴۰ سالگي

به گزارش چهار دهه نخست زندگي خود را ممكن است بدون اين كه رويدادهاي پزشكي بزرگ يا مكرر را تجربه كنيد، پشت سر بگذاريد. در اين مدت شايد براي تولد فرزند خود يا يك شكستگي استخوان به بيمارستان مراجعه كنيد؛ اما پس از عبور از مرز ۴۰ سالگي، احتمال تجربه بيماري‌هاي مختلف به دلايل گوناگون مانند افزايش وزن، ورزش نكردن، يا افزايش سطوح كلسترول نيز بيشتر مي‌شود. در ادامه با برخي از بيماري‌هاي شايع پس از ۴۰ سالگي بيشتر آشنا مي‌شويم.

مثانه بيش فعال

با افزايش سن شرايط مثانه انسان مي‌تواند تغيير كند، زيرا اعصابي كه به اين اندام كمك مي‌كنند، ممكن است به خوبي گذشته كار نكرده و ماهيچه‌هاي مثانه نيز با افزايش سن ضخيم‌تر شده و مي‌توانند ظرفيت آن را كاهش دهند. براي درمان مثانه بيش فعال مي‌توان راه‌حل‌هاي مختلفي را مدنظر قرار داد كه ورزش كگل و همچنين كرم‌هاي استروژن واژينال از آن جمله‌اند. در برخي موارد خاص، ممكن است از تزريق بوتاكس در مثانه نيز استفاده شود.

علائم پيش از يائسگي

در پانسمان نقره براي سوختگي اواسط دهه چهارم زندگي، برخي زنان علائم پيش از يائسگي را تجربه مي‌كنند. در شرايطي كه پيش‌يائسگي دقيقاً يك بيماري نيست، علائمي مانند گرگرفتگي، قاعدگي‌هاي نامنظم، و خونريزي شديد مي‌توانند زندگي فرد را مختل كنند. كاهش ميل جنسي مي‌تواند برخي زنان را به شدت تحت تأثير قرار دهد، زيرا سطوح تستوسترون به عنوان بخشي از تغييرات هورموني مرحله پيش‌يائسگي كاهش مي‌يابد. هورمون درماني مي‌تواند به تسكين برخي از اين علائم در برخي بيماران كمك كند.

سنگ‌هاي كليه

سنگ‌هاي كليه مي‌توانند شرايطي بسيار دردناك را ايجاد كنند. با افزايش سن، دهيدراته شدن بدن بيشتر رخ مي‌دهد. در كنار عوامل خطرآفرين ديگر مانند تغييرات در رژيم غذايي، اين مي‌تواند افزايش احتمال تشكيل سنگ‌هاي كليه در دهه چهارم زندگي و پس از آن را به همراه داشته باشد. در شرايطي كه برخي سنگ‌هاي كليه به خودي خود از بدن دفع مي‌شوند، براي خارج كردن برخي ديگر ممكن است به انجام عمل جراحي نياز باشد. تغييرات در رژيم غذايي و تأمين آب مورد نياز بدن مي‌تواند به پيشگيري از عود اين شرايط كمك كند. سنگ‌هاي كليه در مردان نسبت به زنان شايع‌تر هستند.

عفونت‌هاي دستگاه ادراري و پروستات

هم پانسمان كلاژن مردان و هم زنان ممكن است پس از ۴۰ سالگي عفونت‌هاي بيشتري را تجربه كنند. براي زنان، احتمال ابتلا به عفونت‌هاي دستگاه ادراري به واسطه نازك شدن ديواره‌هاي واژن و تغييرات در pH واژن افزايش مي‌يابد. از آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌توان براي درمان اين شرايط استفاده كرد. براي پيشگيري از عفونت‌هاي دستگاه ادراري، هيدراته نگه داشتن بدن و دفع ادرار پيش و پس از رابطه جنسي از جمله اقداماتي هستند كه مي‌توان مدنظر قرار داد.

از سوي ديگر، احتمال تجربه عفونت پروستات پس از ۴۰ سالگي در مردان افزايش مي‌يابد، به ويژه اگر آن‌ها يك سبك زندگي كم تحرك را دنبال كنند. احساس درد در بيضه‌ها، اطراف مقعد، يا هر جايي بين استخوان لگن و ناف به همراه تكرر ادرار يا احساس سوزش هنگام دفع ادرار از نشانه‌هاي مشخص اين شرايط هستند. براي درمان عفونت پروستات به طور معمول مصرف آنتي‌بيوتيك و تحرك بيشتر توصيه شده است.

آلرژي‌هاي غذايي

ابتلا به آلرژي‌هاي غذايي تنها محدود به دوران كودكي نيست و بزرگسالان نيز مي‌توانند بيشتر از گذشته به اين شرايط مبتلا شوند. نرم‌تنان صدف‌دار و مغز دانه‌هاي درختي از جمله مقصران اصلي بروز آلرژي‌هاي غذايي محسوب مي‌شوند. نظريه‌هاي مختلفي درباره محرك‌هاي اين شرايط مطرح است كه از آن جمله مي‌توان به استفاده گسترده از آنتي‌بيوتيك‌ها و داروهاي ضدالتهاب نمايندگي اسميت اند نفيو غيراستروئيدي (NSAIDs) كه مي‌توانند اثر منفي بر دستگاه گوارش داشته باشند، اشاره كرد.

اگر متوجه يك واكنش آلرژيك در بدن خود شده و نسبت به آنچه خورده‌ايد، مشكوك هستيد، مراجعه به پزشك براي بررسي دقيق شرايط بهترين گزينه است.

آرتروز

در دهه چهارم زندگي احتمال ابتلا به استئوآرتريت يا آرتروز نيز بيشتر مي‌شود. فرسايش غضروف اطراف مفاصل به احساس درد و ناراحتي منجر مي‌شود. آرتروز يكي از شايع‌ترين اشكال آرتريت است و بهترين روش پرهيز از آن دنبال كردن يك رژيم غذايي سالم و متعادل و انجام ورزش است.

پرفشاري خون

مديريت پرفشاري خون يا فشارخون بالا اهميت دارد، زيرا در صورت عدم كنترل اين شرايط، خطر حملات قلبي و سكته‌هاي مغزي افزايش مي‌يابد. كاهش استرس براي مديريت فشاري خون بسيار مهم است. كاهش مصرف سديم و به طور كلي دنبال كردن يك رژيم سالم و ورزش منظم از ديگر اقدامات مهم براي پيشگيري از افزايش بيش از حد فشارخون هستند.

اختلال نعوظ

بسياري از مردان نمايندگي شركت لوهمن روشه در دهه چهارم زندگي خود متوجه اختلال در نعوظ مي‌شوند. اين شرايط اغلب به واسطه بيماري‌هاي ديگر مانند چاقي، پرفشاري خون يا سندرم متابوليك رخ مي‌دهد، كه به كاهش جريان خون به آلت تناسلي منجر مي‌شود.

سرطان پوست

با افزايش سن، سرطان پوست به يكي از نگراني‌هاي اصلي درباره اين اندام تبديل مي‌شود. قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد يكي از دلايل اصلي كارسينوم سلول بازال و كارسينوم سلول سنگفرشي محسوب مي‌شود. همچنين، قرار گرفتن در معرض نور خورشيد به همراه ژنتيك از دلايل اصلي ابتلا به ملانوما، بدترين نوع سرطان پوست، هستند.

براي شناسايي به موقع سرطان پوست به تغييرات خال‌هاي خود و ظاهر شدن خال‌هاي جديد توجه داشته باشيد. همچنين، استفاده از محصولات ضد آفتاب براي پيشگيري از آسيب نور خورشيد را فراموش نكنيد.

افسردگي يا اضطراب

بيشتر اختلالات رواني در اوايل بزرگسالي پيش از ورود به دهه چهارم زندگي ظاهر مي‌شوند. اما چالش‌هاي بزرگسالي مانند اضطراب مالي، پيري والدين، بزرگ كردن كودكان و تغييرات ظاهري بدن مي‌توانند اثر چشمگيري بر فرد داشته باشند. اين قبيل عوامل مي‌توانند فرد را از نظر اعصاب روان‌شناختي آسيب‌پذير سازند. از اين رو، عوامل استرس‌زا در دهه چهارم زندگي و پس از آن ممكن است موجب مسائلي جدي مانند افسردگي و اضطراب شوند. همانند بيشتر شرايط ديگر، پيشگيري بهتر از درمان است. در همين راستا، صحبت با دوستان يا دريافت كمك پزشكي مي‌تواند مدنظر قرار بگيرد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده