همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی


نتيجه گيري

مطالعات انجام شده در خصوص استفاده از موبايل در بارداري هنوز به نتيجه قطعي دست نيافتهاند و نمي‌توان به عنوان يك يافته علمي به زنان باردار توصيه كرد كه استفاده از موبايل را محدود كنند.
اما براي رفع

نگراني‌ها درباره استفاده از موبايل در بارداري مي‌توانيد اقدامات احتياطي بيشتري انجام دهيد. نكات اشاره شده در متن به حفظ سلامت شما و جنين در اين دوران كمك مي‌كند.
توصيه ما اين است كه در اوقات فراغت دوران بارداري به دنبال سرگرمي‌هاي سالم‌تري باشيد و زمان بيشتري را با خانواده و دوستان خود بگذرانيد تا استرس استفاده از موبايل و پيامدهاي آن را نداشته باشيد. از آنجايي كه استرس مادر در دوران بارداري تاثيرات مخربي بر رشد و سلامت جنين مي گذارد، كاهش استرس ناخواسته در اين دوران از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. نظر شما در مورد استفاده از تلفن همراه در دوران بارداري چيست؟ تجربيات و ديدگاه هاي خود را با ما ديگر همراهان دكتر زخمدر بخش نظرات و پرسش‌ها به اشتراك بگذاريد.

برگرفته از: motherly و momjunction

موبايل در بارداري

كاهش خطر استفاده از موبايل در بارداري به روش‌هاي علمي

نگراني از پيامدهاي استفاده از موبايل در بارداري بحث روز جوامع پزشكي است، اگرچه هنوز تاثير مخرب استفاده از موبايل بر روي جنين به اثبات نرسيده، اما توصيه پزشكان رعايت اقدامات احتياطي است.
موبايل در بارداري
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - مادران در دوران بارداري نسبت به رژيم غذايي و محصولات آرايشي خود بسيار حساس مي‌شوند. اسپري linovera زيرا هر چه در دوران بارداري استفاده كنند مستقما بر روي جنين تاثير مي‌گذارد. اما در مورد تلفن‌هاي همراه و ساير ابزار‌هاي الكترونيكي كه روزانه از آن‌ها استفاده مي‌كنيم، چه مي‌توان گفت؟ آيا استفاده طولاني مدت موبايل در بارداري ممكن است تاثيرات نامطلوبي بر روي جنين داشته باشد؟
پژوهشگران دانشكده پزشكي ييل به تازگي تأثير تلفن‌هاي همراه را روي جنين مورد مطالعه قرار داده اند. اين مطالعه نشان داده، زناني كه در معرض امواج موبايل براي طولاني مدت قرار داشته‌اند، بيشتر احتمال دارد كودكاني با مشكلات رفتاري به دنيا بياورند. همچنين تشعشعات دستگاه‌هاي الكترونيكي بر رشد مغز جنين تأثير مي‌گذارد و باعث بيش فعالي مي‌شود.
در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • خطر تكنولوژي‌هاي بي سيم (Wireless)
  • پژوهش ها درباره استفاده از موبايل در بارداري
  • تأثير استفاده بيش از حد
  • روش صحيح استفاده

خطر تكنولوژي‌هاي بي سيم (Wireless)

در دنياي امروز، براي برقراري ارتباط با ديگران و انجام كار‌هاي روزمره به‌جز موبايل به اينترنت بي سيم نيز احتياج داريد. همه دستگاه‌هاي الكترونيكي امواج راديويي الكترومغناطيسي را براي ارتباط با يكديگر و جهان خارج از خود ساطع و دريافت مي‌كنند. اين امواج (البته بخش كوچكي از آن‌ها) وارد بدن انسان مي‌شود. هنگامي كه بدن در معرض حجم زيادي از اين امواج قرار بگيرد، ساختار DNA و سلول‌هاي زنده آسيب ديده و تغيير مي‌كند. اين تغييرات بسته به فركانس و قدرت امواج، مي‌توانند تاثير كوتاه يا بلند مدت داشته باشند.
دستگاه‌هاي بي سيم (وايرلس) امواج راديويي منتشر مي‌كنند. همچنين خورشيد، دستگاه‌هاي اشعه ايكس، راديو، مايكروويو، هواپيما و حتي كانتر آشپزخانه گرانيتي شما، همگي امواج راديويي (با سطح انرژي‌هاي متفاوتي) ساطع مي‌كنند. به همين دليل پزشكان توصيه مي‌كنند كه در دوران بارداري از اين موارد دوري كنيد تا در معرض امواج غيرضروري قرار نگيريد.

بيشتر بخوانيد: تاثير واي فاي بر جنين؛ آيا خطر سقط جنين وجود دارد؟


پژوهش ها درباره استفاده از موبايل در بارداري

از آنجايي كه انرژي امواج ساطع شده از تلفن همراه در محدوده ژل پرونتوسان بين پرتو‌هاي ايكس و گرانيت (گرانيت به ميزان اندكي تابش پرتو بتا و گاما دارد) قرار دارد، پژوهشگران نسبت به تاثير اين امواج بر روي جنين به قطعيت نرسيده اند. جنين در داخل رحم به سرعت رشد مي‌كند، سلول‌ها بي وقفه در حال تكثير هستند و در معرض اختلالات خارجي قرار مي‌گيرند. اما پژوهشگران تاكنون شواهدي مبني بر لزوم عدم استفاده از موبايل در بارداري پيدا نكرده اند.

پژوهش شماره ۱:

گروهي از دانشمندان به سرپرستي دكتر هيو اس. تيلور در دانشگاه ييل، موش‌هاي باردار را در معرض تلفن‌هاي همراه روشن قرار دادند. آن‌ها تلفن‌هاي روشن را (در حالت مكالمه) به مدت دو هفته بالاي قفس موش‌ها قرار دادند. يك گروه ديگر از موش‌ها نيز براي مقايسه، با يك تلفن غيرفعال و در شرايطي مشابه مورد آزمايش قرار گرفتند.
سپس نوزادان موش‌ها از نظر رفتار و ظرفيت حافظه مورد آزمايش قرار گرفتند. موش‌هايي كه مادران آن‌ها در معرض تلفن همراه روشن قرار گرفته بودند، پس از تولد داراي مشكلات رفتاري، مشابه اختلال وسواس فكري - عملي (ADHD) در انسان‌ها، بودند. با اين حال، نتايج حاصله بر روي موش‌ها ممكن است در انسان‌ها صادق نباشد؛ و احتمال اينكه فردي به مدت دو هفته، ۲۴ ساعت شبانه روز را در مجاورت تلفن همراه روشن بگذراند، بسيار اندك است.
از سويي ديگر دكتر تيلور خاطرنشان مي‌كند: "هر آنچه كه شما هنگام بارداري انجام مي‌دهيد ممكن است روي باروري فرزندتان تأثير بگذارد، همانگونه كه رفتارهاي مادران ما در دوران بارداري روي توانايي باروري ما تاثير گذاشته است."
موبايل در بارداري

پژوهش شماره ۲:

پژوهش ديگري توسط دانشمندان دانماركي انجام شده است. آن‌ها ارتباط ميان قرار گرفتن در معرض تلفن همراه در دوران بارداري و پس از تولد را با مشكلات رفتاري در كودكان بررسي كردند. آنها از مادران كودكان هفت ساله خواسته اند پرسشنامه‌اي را درباره سلامتي و رفتار فرزندانشان و سابقه استفاده آنها از تلفن همراه تكميل كنند. پس از بررسي پاسخ ها، پژوهشگران دريافتند كه قرار گرفتن در معرض تلفن همراه در دوران بارداري و پس از تولد، تا حدودي با بيش ژل زخم پرونتوسان فعالي و ساير مشكلات رفتاري در كودكان همراه است.
بيشتر بدانيد: علائم بيش فعالي در نوزادان چيست؟
البته سرويس بهداشت ملي انگليس درباره اين پژوهش اعلام كرده است: "اين مطالعه نمي‌تواند ارتباط بين قرار گرفتن در معرض تلفن همراه در بارداري و بروز مشكلات رفتاري در كودكان را اثبات كند."
بنابراين پژوهش‌هاي انجام شده تا به امروز نتوانسته وجود ارتباطي بين ميزان استفاده از موبايل در دوران بارداري و اختلالات رشدي در كودكان را به اثبات برساند، اما احتمال بروز مشكلات رفتاري در كودكان را نبايد ناديده گرفت.

بيشتر بخوانيد: آيا اشعه ايكس براي جنين خطر دارد؟ پاسخ به پرسش‌هاي متداول


تأثير استفاده بيش از حد موبايل در بارداري

امروزه استفاده از تلفن‌هاي همراه فراتر از تماس گرفتن و ارسال پيامك است. تلفن‌هاي همراه امروزي يك ميني كامپيوتر، سيستم پخش موسيقي و كنسول بازي هستند. يك ابزار الكترونيكي قابل حمل كه بسياري از كار‌هاي روزمره را انجام مي‌دهند و ما را در معرض تشعشعات خود قرار مي‌دهند.
اگرچه محققان هنوز تأثير تشعشعات ضعيف موبايل بر روي DNA و سلول‌ها را كاملاً درك نكرده‌اند. اما بين قرار گرفتن در معرض پرتو‌ها و بروز اختلالات فيزيولوژيكي/عصبي در كودكان ارتباطي وجود دارد.
شايد نتوان رابطه علت و معلولي دقيقي بين آن‌ها تعريف كرد؛ اما بهتر است مراقبت بيشتري در اين زمينه داشته باشيد.
سازمان بهداشت جهاني (WHO) "احتمال سرطان زا" بودن تشعشعات موبايل را اعلام كرده است. همچنين در بيانيه‌اي نسبت به قرار گرفتن طولاني مدت در معرض ميدان مغناطيسي با فركانس بسيار كم (ELF) هشدار داده است. اين سازمان مشاهداتي مبني بر افزايش خطر سقط جنين با قرار گرفتن در معرض ميدان مغناطيسي ارائه كرده است."
موبايل در بارداري


روش صحيح استفاده از موبايل در بارداري

دانشمندان دريافته اند كه كودكان تابش بيشتري نسبت به بزرگسالان جذب مي‌كنند. به همين نمايندگي b braun دليل بايستي از آن‌ها در برابر اين تشعشعات محافظت كرد، به ويژه زماني كه در رحم مادر قرار دارند. البته لازم نيست در دوران بارداري به‌طور كامل از تكنولوژي دست بكشيد! ترفند‌هاي ساده‌اي وجود دارد كه مي‌تواند خطرات ناشي از استفاده از آن‌ها را در دوران بارداري كاهش دهد. برخي از آنها عبارتند از:
  1. تلفن همراه و لپ تاپ را روي بدن خود قرار ندهيد. اگرچه اين يك عادت رايج است، اما مطالعات نشان داده كه اين كار تاثير منفي در رشد جنين دارد؛ بنابراين از قرار دادن هر گونه وسايل الكترونيكي روي بدنتان خودداري كنيد. هنگامي كه مجبور هستيد با ابزار الكترونيكي كار كنيد، براي كاهش ميدان الكترومغناطيسي EMF كار‌هاي زير را انجام دهيد:
    • WiFi و Bluetooth دستگاه را خاموش كنيد.
    • آن‌ را به پريز برق وصل نكنيد.
    • پيش از استفاده، باتري‌ دستگاه را شارژ كنيد تا نيازي به اتصال به برق نداشته باشد.
    • با استفاده از كابل به اينترنت وصل شويد.
  2. به جاي صحبت كردن با تلفن همراه و چسباندن آن به صورتتان، آن را روي حالت بلندگو بگذاريد. استفاده از هدفون و هدست سيمي (فاقد بلوتوث) نيز EMF اطراف مغز شما را كاهش مي‌دهد. همواره در نظر داشته باشيد كه گوشي چقدر به بدنتان نزديك است.
  3. از تلفن‌هاي بي سيم استفاده نكنيد. تلفن‌هاي بي سيم نيز پرتو‌هايي از خود ساطع مي‌كنند. استفاده از تلفن‌هاي ثابت سيم دار استفاده شما از تلفن‌هاي همراه و تلفن‌هاي بي سيم را كاهش مي‌دهد.
  4. به‌جاي تماس گرفتن، پيامك بزنيد. اگر تماس ضروري نداريد، به‌جاي برقراري مكالمه، پيامك بزنيد. تماس‌هاي تلفني خود را حتي الامكان كوتاه كنيد تا در معرض تابش كمتري باشيد. هنگام ارسال پيامك، گوشي را از بدنتان دورتر نگه داريد و دكمه ارسال را بزنيد.
  5. در مكان‌هايي با آنتن دهي ضعيف، از تلفن همراه استفاده نكنيد. هنگامي كه گوشي موبايل آنتن دهي ضعيفي را نشان مي‌دهد، براي برقراري تماس نياز به تابش قوي‌تري دارد تا تماس را برقرار كند. در اين شرايط بهتر است از تلفن همراه خود استفاده نكنيد و آن را در حالت خاموش يا هواپيما قرار دهيد. در صورت داشتن تماس ضروري، هنگامي كه به مناطقي با پوشش‌دهي شبكه مناسب (آنتن دهي قوي) رسيديد، از تلفن‌ همراهتان استفاده كنيد.
  6. زمان استفاده از ابزار‌هاي الكترونيك را در تمام مراحل بي براوون زندگي به ويژه در دوران بارداري كاهش دهيد، زيرا تاثير مستقيمي بر سلامت شما و نوزادتان دارد.
  7. هنگام خواب موبايل را زير بالشتان نگذاريد.
  8. اگر از موبايلتان استفاده نمي‌كنيد آن را چند متر دورتر از خودتان قرار دهيد.‌

بيشتر بخوانيد: خطر پارازيت براي جنين و انسان بالغ چيست؟



منبع

تظرات ارسال شده