همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

استنت چيست؟ استنت به چه منظور استفاده مي شود؟ استنت لوله باريكي است كه پزشك ها براي باز كردن راه رگ ها از آن استفاده مي كنند. بسته به محل استنت، مي تواند جريان خون يا ساير مايعات را به حالت اول برگرداند. استنت ها يا از پلاستيك

ساخته شده اند و يا از فلز. استنت هاي گرافت ساختارهاي بزرگ تري هستند كه براي شريان هاي بزرگ تر استفاده مي شوند. اين استنت ها از انواع خاصي پارچه درست شده اند. استنت مي تواند با برخي داروها پوشانده شود تا مانع از بسته شدن رگ ها شود. در ادامه اين مقاله كه در قسمت تجهيزات پزشكي و آزمايشگاهي دكتر زخم مي باشد به طور كامل درباره استنت و انواع آن توضيح داديم.

استنت

انواع استنت

انواع مختلفي از استنت وجود دارند كه از جمله آن ها مي توان به اين موارد اشاره كرد: استنت فلزي، استنت دارويي، استنت گرافت. هر كدام از اين استنت ها براي هدف خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند. استنت هايي كه در ريه ها استفاده مي شوند از نوع استنت سيليكوني و استنت فلزي هستند.

استنت هاي راه هوايي

استنت هاي استفاده شده در مجاري هوا شامل اين مواردند:

استنت فلزي:

اين استنت ها مي توانند تنها از فلز ساخته شوند يا با مواد ديگري مثل سيليكون پوشيده شوند. استنت هاي فلزي كه با ساير مواد تركيب شده اند را استنت تركيبي گويند (به معني تركيب مواد مختلف با هم براي ساخت آن ها).

استنت هاي سيليكوني:

اين استنت ها از موادي ساخته شده اند كه مي توانند به شكل خاصي فرم داده شوند. در مواقعي كه استنت موقت مورد نياز است از اين استنت ها استفاده مي شود.

استنت آنوريسم آئورت

استنت هاي گرافت:

از اين استنت ها براي درمان آنوريسم آئورت استفاده مي كنند. اين استنت نوعي لوله است كه از پلي استر ساخته شده و با يك چارچوب فلزي پشتيباني مي شود. استنت هاي گرافت در رگ هاي بزرگ تر مثل شريان آئورت، استفاده مي شوند و از جريان خون پشتيباني مي كنند.

استنت عروق كرونر و استنت كاروتيد

استنت هايي كه در عروق كرونري يا كاروتيد استفاده مي شوند شامل اين مواردند:

استنت هاي فلزي:

اين لوله هاي ساده از فلز ساخته شده اند و مي توانند در عروق كرونر و كاروتيد استفاده شوند.

استنت دارويي:

اين استنت ها رايج ترين نوع استنت هستند و در عروق كرونر استفاده مي شوند. اين استنت ها با دارو پوشانده شده اند و اين داروها مي توانند با گذشت زمان در عروق رها شوند و از تنگي دوباره عروق پيشگيري كنند. استنت هاي دارويي با انواع مختلفي از دارو پوشانده مي شوند.

استنت

استنت وريدي چيست؟

بسياري از افراد با استنت كرونري كه براي تقويت جريان خون در عروق قلب قرار داده مي شود، آشنايي دارند. استنت وريدي هم عملكرد يكساني با آن دارد. استنت هاي وريدي لوله هايي با روكش فلز هستند كه ديواره تنگ يا مسدود شده عروق را باز مي كنند. آن ها مثل يك داربست عمل مي كنند و عروق را باز نگه مي دارند. در بيشتر موارد، جراحان استنت وريدي را در عروق بزرگ تر و مركزي قرار مي دهند. از جمله استنت هاي وريدي مي توان به اين موارد اشاره كرد:

  • پا
  • قفسه سينه
  • شكم

اختلالاتي كه با استنت وريدي برطرف مي شوند

از استنت هاي وريدي براي درمان لخته خون يا ساير اختلالات كه رگ ها را فشرده و تنگ مي كنند و مانع جريان خون مي شوند، استفاده مي كنند. از استنت وريدي براي درمان اين مشكلات استفاده مي شود:

ترومبوز سياهرگي عمقي (DVT):

ترومبوز سياهرگي عمقي يك لخته خون است كه در يكي از رگ هاي عمقي شكل مي گيرد و خون را از پاها (يا به ندرت از بازوها) به قلب و ريه ها باز مي گرداند.

سندرم پس از ترومبوتيك (PTS):

ترومبوز سياهرگي عمقي مي تواند به رگ ها آسيب بزند و سبب بروز علائمي مثل ورم و درد مزمن شود. بسياري از افراد، سال ها بعد از ترومبوز سياهرگي عمقي دچار علائم سندرم پس از ترومبوتيك نمي شوند.

سندرم مه تورنر:

در اين اختلال، رگي كه از شكم به پاي راست مي رسد (كه به آن شريان ايلياك راست گويند) به شريان ايلياك چپ فشار وارد مي كند و سبب باريك شدن، ايجاد زخم و در نتيجه تورم، درد و گاهي خستگي مفرط مي شود.

سندرم نات كراكر (سندرم فندق شكن):

در اين اختلال رگ هاي نزديك كليه ها، رگ هاي سمت چپ كليه ها را فشرده مي كنند، جريان خون را به سمت عقب مي فرستند و سبب بروز درد و خون در ادرار مي شوند.

همودياليز/ فيستول شرياني وريدي:

افرادي كه همودياليز دريافت مي كنند و دچار كاهش جريان خون هستند مي توانند از استنت وريدي استفاده كنند. استنت گذاري رگ هاي مركزي در قفسه سينه را هم باز مي كند و به دياليز كمك مي كند.

استنت

قبل از فرآيند استنت گذاري وريدي

علاوه بر بررسي تاريخچه بيماري در فرد و انجام آزمايش هاي فيزيكي، جراح ممكن است آزمايش هاي تصوير برداري يا ساير آزمايش ها را پيشنهاد دهد.

سونوگرافي:

رايج ترين نوع تصوير برداري، سونوگرافي است كه با امواج فرا صوت با فركانس بالا تصويري از رگ هاي خوني ايجاد مي كند و جهت و جريان خون درون رگ ها را بررسي مي كند. سونوگرافي، به پزشك تصويري واضح از ساختار رگ هاي خوني مي دهد و به تعيين محل دقيق انسداد و تنگي عروق كمك مي كند.

ونوگرافي:

گاهي به علت موقعيت رگ، ممكن است كه سونوگرافي موثر نباشد. در اين شرايط، جراح ونوگرافي را پيشنهاد مي دهد. پانسمان زخم بستر ونوگرافي نوعي تصوير برداري با اشعه ايكس است كه به پزشك اين امكان را مي دهد كه درون رگ ها را بررسي كند. بعد از قرار دادن كاتتر (‌لوله باريك و انعطاف پذير) در رگ (معمولا در رگ هاي پا) پزشك رنگي متضاد با قرمز را درون كاتتر تزريق مي كند كه به رگ ها اين امكان را مي دهد كه با اشعه ايكس قابل ديدن باشند. جراح قلب و عروق مي تواند از ونوگرافي براي تشخيص و درمان مشكل شما از آنژيوپلاستي عروق و استنت گذاري استفاده مي كند.

در طول استنت گذاري وريدي چه انتظاراتي بايد داشته باشيد

اكثرا جراحان مي توانند استنت ها را بدون نياز به بستري شدن و سرپايي براي فرد جايگذاري كنند و تنها از مسكن براي نداشتن درد استفاده كنند. اگر يك لخته خون يا چيز ديگري راه رگ ها را مسدود كرده باشد، جراح قبل از قرار دادن استنت از آنژيوپلاستي استفاده مي كند. در طول آنژيوپلاستي وريدي، جراح ممكن است كه:

  • يك سوزن در رگ كشاله ران يا پشت زانو قرار دهد، كه اين بستگي دارد كه كدام رگ به استنت گذاري نياز دارد.
  • سپس پزشك يك سيم هدايتي نازك كه با يك كاتتر دنبال مي شود را درون شريان قرار مي دهد.
  • سپس پزشك از اشعه ايكس (فلوروسكوپي) استفاده مي كند تا كاتتر را به قسمتي از رگ كه در حال باريك شدن است هدايت كند.
  • بعد بالن كوچكي در انتهاي استنت قرار داده مي شود تا شريان مسدود شده را باز كند.
  • سپس بالن را چند بار باد مي كنند و باد آن را خالي مي كنند تا رگ مسدود شده را باز كند.

براي قرار دادن استنت وريدي، جراح بايد:

  • بالن آنژيوپلاستي را بر دارد و يك كاتتر و يك استنت بسته روي آن قرار دهد.
  • استنت را درون رگ قرار دهد. استنت به ديواره رگ ها فشار وارد مي كند و به باز كردن رگ ها كمك مي كند.
  • سپس كاتتر را بر مي دارند و به نقطه اي كه استنت قرار گرفته بود فشار وارد مي كنند تا زخم بسته شود.
  • در بيشتر موارد افرادي كه استنت گذاري وريدي انجام مي دهند، همان روز و بدون نياز به بستري شدن به خانه بر مي گردند. براي جلوگيري از پيشرفت لخته خون، بسياري از افراد تا چند ماه كلوپيدوگرل (پلاويكس) دريافت مي كنند.

استنت

درمان مشكلات وريدي پا (بيماري وريدي)

بدون درمان، مشكلات جزئي عروق مي توانند پيشرفت كنند و خيلي بدتر شوند. چه براي پيشگيري از اختلالاتي كه زندگي را تهديد مي كنند (مثل پيشگيري از ايجاد لخته خون در عروق عمقي)، چه براي رهايي از درد حتما به پزشك مراجعه كنيد. بعد از تشخيص اختلالي كه داريد، انتخاب هاي متفاوتي براي درمان داريد و متخصصان زيادي هم هستند كه مي توانند براي درمان به شما كمك كنند. درباره انتخاب درماني خود با پزشك صحبت كنيد و از او سوال بپرسيد. حتي مي توانيد سوالات خود در مورد مشكلات عروق پا را ليست كنيد و آن ها را از پزشك بپرسيد.

حقايقي درباره ترومبوز سياهرگي عمقي (DVT) و تعريف دقيق آن

ترومبوز سياهرگي عمقي اختلالي است كه طي آن يك لخته خون در يكي از رگ هاي اصلي پا، ران، اطراف لگن و بازوها شكل مي گيرد. لخته خون مانع از گردش خون در رگ ها مي شود و باعث مي شود كه خون از اين اندام ها به قلب بر گردد. اين انسداد مي تواند همراه با درد، ورم يا احساس گرم شدن در قسمت آسيب ديده باشد. لخته خون در رگ ها مي تواند سبب التهابي به نام ترومبوفلبيت شود. عوارض جانبي شديد ترومبوز سياهرگي عمقي هنگامي اتفاق مي افتند كه يك لخته خون در جريان خون حركت مي كند و سبب انسداد رگ هاي خوني (شريان هاي ريوي) در ريه مي شود كه به اين اختلال، آمبولي ريه گويند.

آمبولي ريه، با توجه به ميزان انسداد مي تواند سبب سخت شدن تنفس و سرانجام مرگ شود. مركز كنترل و پيشگيري از بيماري در آمريكا تخمين زده كه هر ساله در آمريكا حدود 900,000 نفر تحت تاثير آمبولي ريه و ترومبوز سياهرگي عمقي قرار مي گيرند. علاوه بر اين، حدود 60,000 تا 10,000 آمريكايي هر ساله به اين علت مي ميرند. علائم ترومبوز سياهرگي عمقي كه در پا همراه با لخته خون اتفاق مي افتند شامل اين موارد هستند:

  • تورم
  • درد
  • قرمزي
  • هنگام لمس كردن، قسمت مربوطه گرم به نظر مي رسد.
  • هنگام كشيدن پا درد پا بدتر مي شود.
  • گرفتگي عضلات پا (به خصوص در شب)
  • تغيير رنگ پا

دلايل ترومبوز سياهرگي عمقي شامل آسيب به درون رگ ها به علت ضربه شديد يا ساير اختلالات، تغيير در جريان عادي خون يا شرايط نادري كه در آن خون بيشتر از هر زمان ديگري تمايل به لخته شدن دارد.

عوامل مخاطره آميز در آمبولي ريه/ ترومبوز سياهرگي عمقي

اين عوامل شامل اين مواردند:

  • نشستن طولاني مدت و عدم تحرك
  • داشتن جراحي اخير
  • آسيب اخير به قسمت هاي پايين بدن
  • چاقي مفرط
  • حمله قلبي يا نارسايي قلبي
  • بارداري يا وضع حمل اخير
  • استروژن تراپي يا قرص هاي كنترل تولد
  • سرطان
  • اختلالات ژنتيكي نادر كه روي عوامل لخته كننده خون تاثير مي گذارند
  • اختلالات خاص قلبي يا سيستم تنفسي
  • بالا بودن سن
  • اختلالات دارويي كه روي رگ ها تاثير مي گذارند

پزشكان با كمك روش هايي مثل سونوگرافي داپلر، ونوگرافي، سي تي اسكن و پلتيسموگرافي امپدانسي اختلال ترومبوز سياهرگي عمقي را تشخيص مي دهند. درمان ترومبوز سياهرگي عمقي در پا براي هر فردي با فرد ديگر متفاوت است. معمولا داروهاي ضد انعقاد خون يا داروهاي رقيق كننده خون براي پيشگيري از ايجاد لخته و كاهش ريسك جدا شدن قسمتي از لخته خون و حركت آن به سمت ريه و ايجاد آمبولي ريه استفاده مي شوند. در سال ۲۰۱۶ گزينه هاي جديد درماني توسط دانشگاه علوم پزشكي آمريكا به وجود آمدند. در موارد نادر هنگامي كه ترومبوز سياهرگي عمقي پا خيلي بزرگ است و داروي رقيق كننده خون فايده اي پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد ندارد از جراحي براي درمان بيماران استفاده مي كنند.

استنت

پيشگيري دارويي يا پروفيلاكسي از ترومبوز سياهرگي عمقي

پيشگيري شامل كنترل عوامل پر خطر است، براي پيشگيري مي توانيد كارهاي زير را انجام دهيد:

  • اگر دچار چاقي مفرط يا اضافه وزن هستيد مي توانيد وزن كم كنيد.
  • از عدم تحرك طولاني مدت بپرهيزيد.
  • در حالي كه نشسته ايد يا دراز كشيده ايد، پاهايتان را بالا نگه داريد.
  • از مصرف داروهاي استروژن با دوز بالا بپرهيزيد.
  • بعد از جراحي و در طول دوره ريكاوري، چندين بار از رختخواب بيرون بياييد و از كمپرس استفاده كنيد.
  • در صورتي كه براي پيشگيري از لخته شدن خون، هپارين و وارفارين (كومادين) براي شما تجويز شده از آن ها استفاده كنيد.

مشكلات مربوط به رگ ها را چه كسي درمان مي كند؟

گاهي پزشك يك سري كارها را پيشنهاد مي دهد كه خودتان آن ها را انجام دهيد و مشكل را درمان كنيد و از بروز مشكلات جدي تر پيشگيري كنيد. اگر مشكل شما خيلي جدي باشد پزشك شما را نزد متخصص عروق مي فرستد. درمان عروق راه طولاني اي را در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته طي كرده است. فرآيندهايي كه قبلا تنها در بيمارستان ها انجام مي شدند، اكنون به صورت سرپايي و در مطب پزشك با حضور متخصصان زيادي انجام مي شوند. درباره اين كه آيا نياز به مراجعه به متخصص هست يا نه از پزشك سوال بپرسيد و از او بخواهيد كه كسي را به شما معرفي كند. تمام اين موارد به شدت اختلال شما و نوع درمان بستگي دارند.

متخصصان در درمان رگ ها

متخصص فلبولوژي در زمينه درمان رگ ها مهارت دارد. با اين كه ممكن است متخصص فلبولوژي در زمينه درمان عروق خيلي ماهر باشد اما در زمينه جراحي هاي داخلي مهارت ندارند و مي توانند مشكلات سطحي مثل واريس و رگ عنكبوتي را درمان كنند. فلبولوژي از رشته هاي متنوعي مثل درماتولوژي و پزشكي عمومي نشئت مي گيرد. گاهي جراحان و متخصصان قلب و عروق آموزش هاي اضافي دريافت مي كنند و همين باعث مي شود كه انتخاب مناسب تري براي درمان اختلالات جدي عروق و تشخيص شدت اختلال باشند. از جمله اين جراحان مي توان اين موارد را نام برد:

  • جراحان عروق
  • جراحان عمومي
  • كارديولوژيست مداخله اي
  • راديولوژيست مداخله اي

مشكلات ترومبوز سياهرگي

يكي از مشكلاتي كه مي تواند با ترومبوز سياهرگي عمقي اتفاق بيفتد، هنگامي است كه قسمتي از لخته جدا مي شود و به سمت ريه ها مي رود و سبب آمبولي ريه مي شود. اين اختلال بسيار جدي است و به درمان زود هنگام نياز دارد. ترومبوز سياهرگي عمقي مزمن و طولاني مدت هم مي تواند سبب بروز مشكلات زيادي شود. اگر چه اين اختلال معمولا زندگي فرد را به خطر نمي اندازد اما مي تواند دردناك و ضعيف كننده باشد. محل لخته خون، نوع درمان را انتخاب مي كند.

انسداد در زير زانو

وقتي لخته خون يا انسداد به رگ هاي خوني زير زانو (وريد تيبيال) محدود مي شود، در حدود ۹۰ درصد از موارد بدن به خودي ترميم مي شود. رگ هاي خوني راهي در اطراف محل انسداد پيدا مي كنند و جريان خون را به حالت اول بر مي گردانند. اين فرآيند ترميم حدود ۳ الي ۶ ماه طول مي كشد. در طي اين زمان بيمار بايد داروي ضد انعقاد و ضد لخته خون مصرف كند و با سونوگرافي تحت نظر گرفته شود.

انسداد در بالاي زانو

وقتي لخته خون در بالاي زانو امتداد پيدا مي كند و روي شريان هاي فمورال و ايلياك تاثير مي گذارد، ريسك فشار خون بالا يا پرفشاري خون در رگ هايي كه خون را براي ناحيه آسيب ديده فراهم مي كنند، افزايش ميابد. حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از بيماراني كه ترومبوز سياهرگي عمقي در عروق ران و اطراف مقعد دارند هايپرتنشن عروقي را تجربه خواهند كرد. هايپرتنشن مزمن سبب درد و ورم در اندام ها مي شود، جريان خون را محدود مي كند و مي تواند سبب ايجاد زخم شود.

استنت

چه هنگام بايد براي لخته خون در پا كمك پزشكي دريافت كرد؟

اگر به وجود لخته خون شك داريد فورا با پزشك تماس بگيريد. اگر چه ترومبوز سياهرگي عمقي به خودي خود مي تواند برطرف شود اما عواقب مرگبار رسيدن لخته به ريه ها (آمبولي ريه) مستلزم اين هستند كه فورا براي درمان اقدام كنيد. گاهي پزشك پس از معاينه بيمار او را به بيمارستان ارجاع مي دهد. اگر بيمار دچار درد در پا و ورم به همراه عوامل مختلف ديگري است بايد بلافاصله به بخش اورژانس بيمارستان مراجعه كند. اگر علائمي مثل درد در قفسه، تنگي نفس، اختلال تنفسي، ضعف و علائم مربوطه را داريد حتما به پزشك مراجعه كنيد.


بيشتر بدانيد؛ لخته شدن خون در پا


پزشكان ترومبوز سياهرگي عمقي را چگونه تشخيص مي دهند؟

بعد از مشاهده و شنيدن درباره علائم بيمار، پزشك به ترومبوز سياهرگي عمقي شك مي كند به خصوص اگر اين علائم به همراه ساير عوامل مخاطره آميز به وجود آمده باشند. هيچ آزمايش خوني وجود ندارد كه بتواند به طور دقيق ترومبوز سياهرگي عمقي را تشخيص دهد. انواع مختلفي از آزمايش هاي تصوير برداري براي تشخيص اين اختلال به كار مي روند. از جمله آن ها مي توان به اين موارد اشاره كرد:

سونوگرافي داپلر:

با كمك امواج فرا صوت با فركانس بالا، اين روش مي تواند رگ ها را به تصوير بكشد و در صورت وجود لخته آن را تشخيص دهد. اين روش بدون درد و بدون هيچ عوارضي است و رايج ترين روش براي تشخيص ترومبوز سياهرگي عمقي است. اما اشكالي كه اين روش دارد اين است كه اگر رگ كوچك باشد ممكن است كه لخته خون را تشخيص ندهد.

ونوگرافي:

در اين روش، يك رنگ مايع را براي تصوير برداري نمايندگي محصولات هارتمن به درون رگ ها تزريق مي كنند. اين رنگ، انسدادي كه توسط لخته ايجاد شده است را تشخيص مي دهد. اين روش دقيق ترين نوع تصوير برداري براي تشخيص لخته است اما معمولا انجام آن خيلي راحت نيست. امروزه به علت وجود تكنولوژي سونوگرافي از اين روش به ندرت استفاده مي شود.

پلتيسموگرافي امپدانسي:

در اين روش براي بررسي ميزان تغييرات درون عروق از الكترود استفاده مي كنند. از آن جايي كه سونوگرافي بهتر از اين روش لخته خون را تشخيص مي دهد و انجام آن سخت است، به ندرت از آن استفاده مي شود.

سي تي اسكن:

در اين روش از اشعه ايكس براي تشخيص لخته و ايجاد تصويري جزئي از عروق پا استفاده مي كنند. از آن جايي كه انجام اين روش سخت و زمان گير است، خيلي از آن استفاده نمي شود. از سي تي اسكن براي تشخيص لخته خون در ريه استفاده مي كنند.

استنت

انواع درمان براي مشكلات عروق پا

چگونگي درمان مشكلات عروق به نوع و شدت مشكل بستگي دارد. مي توانيد در خانه كارهايي انجام دهيد تا علائم خود را كاهش دهيد و از مشكلات جدي تر پيشگيري كنيد، به خصوص اگر مشكل در رگ هاي نزديك پوست يا همان رگ هاي سطحي است. ساير اختلالات مثل ايجاد لخته خون در رگ هاي عمقي هم به درمان فوري نياز دارند. براي درمان اين اختلالات بايد از جراحي و داروهاي رقيق كننده خون استفاده شود. ليستي از روش هاي درماني در قسمت زير تهيه شده است.


بيشتر بدانيد؛ مراقبت از پاها به خاطر قلب و عروق


رفع مشكلات عروق پا

مي توانيد با تغييراتي در نحوه زندگي از درد رهايي پيدا كنيد و ريسك بسياري از اختلالات در آينده را كاهش دهيد:

وزن كم كنيد:

وزن اضافي به پاها و رگ ها فشار زيادي وارد مي كند.

ورزش كنيد:

براي استقامت و انعطاف پذيري و كمك به حركت جريان خون درون پاها به قلب،‌ ورزش كنيد.

پاهاي خود را حركت دهيد:

هر زماني كه به مدت طولاني بي حركت مانده ايد براي مثال پشت ميز نشسته ايد يا هنگامي كه در حال مسافرت با وسايل نقليه هستيد، پاهاي خود را كمي حركت دهيد.

مراقبت هاي خانگي براي درمان مشكلات عروق پا

اگر در پاهايتان احساس درد و اذيت شدن مي كنيد مي توانيد:

  • از كمپرس براي كاهش و پيشگيري از ورم و كاهش ريسك لخته شدن خون استفاده كنيد.
  • پاهاي خود را بالا نگه داريد.
  • از كمپرس آب گرم استفاده كنيد.
  • استراحت كنيد.

داروهاي مناسب براي درمان مشكلات عروق پا

پزشك براي برطرف كردن علائم و درمان مشكل برخي داروها را تجويز مي كند. حتما درباره مصرف دارو، توصيه هاي پزشك را دنبال كنيد. تا زماني كه پزشك تاييد نكرده مصرف داروها را قطع نكنيد. برخي از داروهايي كه براي برطرف كردن علائم مشكلات پا و درمان آن ها به كار مي روند شامل اين مواردند:

  • داروهاي ضد التهاب مثل آسپرين و ايبوپروفن در درمان درد و ورم مفيدند.
  • داروهاي رقيق كننده خون براي كاهش احتمال اين كه لخته خون بزرگ تر شود و پيشگيري از تشكيل لخته خون جديد به كار مي روند.
  • داروي ترومبوليتيك در برخي موارد لخته هاي خون را حل مي كنند.
  • آنتي بيوتيك هايي كه در درمان عفونت استفاده مي شوند را هم مي توان مصرف كرد.

استنت

فرآيندهاي پزشكي براي برطرف كردن مشكلات عروق

گاهي مشكلات عروق به قدري جدي مي شوند و باعث اذيت شدن فرد مي شوند كه بهترين روش درماني حذف رگ مربوطه است. برداشتن يا بستن رگ هاي آسيب ديده از جمع شدن خون و اذيت شدن فرد پيشگيري مي كنند. در اين شرايط، خون راه جديدي به سمت قلب پيدا مي كند و رگ قديمي خشك و سرانجام ناپديد مي شود. پيشرفت هايي كه در زمينه تكنولوژي صورت گرفته اند، امكان درمان رگ ها بدون هيچ درد، با عوارض جزئي و دوره ريكاوري كوتاه را فراهم كرده اند. انجام كارهايي مثل ورزش منظم و استفاده از كمپرس سبب كاهش ريسك بروز مشكل جديد در عروق مي شود. اين دو روش معمولا براي درمان واريس و رگ هاي عنكبوتي استفاده مي شوند:

اسكلروتراپي:

اسكلروتراپي نوعي از تزريق محلول مايع است و از آن براي خشك كردن و ناپديد كردن رگ استفاده مي كنند. اين فرآيند در مطب پزشك انجام مي شود و به بيهوشي نيازي ندارد. از اين روش براي درمان واريس هاي كوچك تر و رگ هاي عنكبوتي كه خيلي كوچك هستند استفاده مي كنند. اسكلروتراپي شامل چندين روش درماني به صورت هر ۴ تا ۶ ماه يكبار است كه براي حذف مشكلات رگ از آن استفاده مي كنند. گاهي در محل تزريق، قرمزي و سوزش مشاهده مي شود. علاوه بر اين، وجود كبودي و ورم هم عادي است. در بيشتر موارد، بيماران ۲۰ الي ۳۰ دقيقه بعد از انجام اين پروسه مي توانند فعاليت هاي هميشگي خود را از سر گيرند.


بيشتر بدانيد؛ اسكلروتراپي رگ هاي واريسي و عنكبوتي


فرسايش وريدي:

در اين روش از امواج راديويي يا ليزر براي بستن رگ هايي كه عملكرد درستي ندارند استفاده مي شود. اين فرآيند مي تواند در مطب پزشك هم انجام شود اما به بيهوشي عمومي نياز دارد. در اين روش از يك لوله باريك و انعطاف پذير به اسم كاتتر استفاده مي كنند و آن را درون رگ قرار مي دهند تا از ليزر و امواج راديويي براي بستن رگ استفاده كنند. اين درمان مناسب رگ هاي كوچك نيست اما اگر رگ هاي كوچك به يك رگ بزرگ تر وصل باشند، اين درمان مي تواند موثر باشد. اكثرا اگر از اين روش براي درمان واريس استفاده شود، دوباره واريس به وجود نمي آيد. البته هيچ ضمانتي در اين مسئله وجود ندارد. بعد از اين پروسه احتمال وجود كبودي و بي ژل هيدروزورب حسي هم وجود دارد اما بسياري از بيماران درد خاصي بعد از انجام آن حس نمي كنند و بلافاصله بعد از انجام اين كار مي توانند فعاليت هاي هميشگي خود را از سر بگيرند كه اين زمان حدودا يك ساعت است. وقتي مشكل واريس در رگ هاي عمقي باشد از روش هاي مداخله اي زير استفاده مي كنند:

  • در روش اول يك بالن كوچك را در رگ ها قرار مي دهند كه رگ را بازتر كند و به جريان خون اين امكان را بدهد كه آزادانه تر حركت كند. گاهي براي بازتر نگه داشتن رگ، علاوه بر بالن از استنت هم استفاده مي كنند.
  • در روش دوم، فيلتري در رگ هاي اصلي شكم قرار مي دهند تا لخته هاي خون كه از پاها و نواحي مقعد به سمت قلب حركت مي كنند را تعقيب كنند و قبل از رسيدن آن ها به قلب و ريه آن ها را از بين ببرند.

جراحي براي درمان مشكلات عروق پا

جراحي انتخاب مناسبي براي حل مشكلات حاد رگ ها است. بسته به نوع مشكل تان و ساير ملاحظات، انتخاب هاي جراحي مي توانند شامل اين موارد باشند:

برداشتن رگ، قسمتي از رگ يا دريچه رگ:

در حين اين جراحي كه به آن سوزاندن وريد هم مي گويند، يك برش كوچك در زير رگ ايجاد مي كنند و رگ را بر مي دارند. سپس باقي مانده رگ مسدود مي شود تا خون از طريق رگ هاي سالم جريان پيدا كند.

انشعاب رگ ها:

در اين روش با استفاده از رگ هاي سالم راه جديدي براي عبور جريان خون از رگ ها درست مي كنند.

ترميم دريچه:

در اين روش دريچه رگ ها را ترميم مي كنند.

استنت

مراقبت هاي بعد از ترميم ترومبوز سياهرگي عمقي

كسي كه ترومبوز سياهرگي عمقي داشته، بايد بعد از ترميم هم مرتب به پزشك مراجعه كند. اگر ورم پا ماندگار باشد يا اگر علائم دوباره مشاهده شوند از سونوگرافي داپلر استفاده مي كنند. در اين دوره بايد اين كارها را انجام دهيد:

  • به همان ميزان تجويز شده دارو استفاده كنيد. هيچ وقت زمان مصرف داروها را فراموش نكنيد يا به ميزان بيشتري دارو مصرف نكنيد.
  • توصيه هاي پزشك را در خصوص نياز به انجام آزمايش دوباره جدي بگيريد.
  • قبل از شروع يا توقف هر مكمل دارويي با پزشك مشورت كنيد. از جمله آن ها مي توان به داروهاي بدون تجويز پزشك اشاره كرد. علاوه بر اين، بسياري از داروها در عملكرد داروهاي ضد انعقاد خون اختلال وارد مي كنند.
  • از پزشك بپرسيد كه از مصرف چه مواد غذايي اي بايد بپرهيزيد چون برخي مواد غذايي، عملكرد داروهاي رقيق كننده خون را تحت تاثير قرار مي دهند.
  • كساني كه تحت اين درمان هستند، قبل از انجام جراحي دندان و ساير پروسه ها بايد به پزشك اطلاع دهند.

ملاحظات خاص در ارتباط با مشكلات مربوط به عروق پا

ترومبوز سياهرگي عمقي (DVT) بايد هر چه زودتر درمان شود. در غير اين صورت مي تواند تبديل به آمبولي ريه شود. آمبولي ريه يكي از دلايل اصلي مرگ و مير در بين بيماران در ايالات متحده آمريكا است. اگر آمبولي ريه زود تشخيص داده شود احتمال مرگ در اثر آن مي تواند حدود ۳۰ تا ۱۰ درصد كاهش پيدا كند.

بارداري و مشكلات رگ هاي پا

بارداري سبب بزرگ تر شدن واريس و دردناك شدن آن ها مي شود. اگر چه بايد براي بررسي وجود لخته خون تحت نظر باشيد اما ممكن است كه پزشك پيشنهاد دهد كه اين مشكل را با درمان خانگي مثل كمپرس آب گرم برطرف كنيد. به همين خاطر است كه اكثرا در دوران بارداري مشكلات واريس خود را نشان مي دهند.

كلام آخر درباره درمان مشكلات عروق پا

مشكلات پا مي توانند زندگي فرد را به خطر بيندازند اما تا زماني كه پزشك بيمار را معاينه نكند نمي تواند وخامت آن را تشخيص دهد. درمان توسط يك پزشك حرفه اي مي تواند زندگي شما را نجات دهد يا حداقل زندگي را براي شما خوشايندتر كند.

وريدي


منبع

تظرات ارسال شده