همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 آسيب‌هاي برگشت‌ناپذير در خانه تكاني‌

بهشتي با اشاره به افزايش بروز آسيب‌هاي برگشت‌ناپذير در خانه تكاني‌هاي روزهاي پاياني سال، رعايت نكاتي ساده را در كاهش اين آسيب‌ها و افزايش ايمني افراد ضروري عنوان كرد.

به گزارش : مهندس مصطفي خدابخشي گفت: در روزهاي پاياني سال، همه مردم به‌خصوص خانم‌هاي خانه‌دار درگير مراسم خانه‌تكاني مي‌شوند و متأسفانه برخي از افراد به دليل بي‌توجهي به نكات ساده و جزئي دچار آسيب‌هاي برگشت‌ناپذير مي‌شوند.

بنابر اعلام روابط عمومي دانشگاه سيكاكر علوم پزشكي شهيد بهشتي، وي با اشاره به رعايت برخي نكات براي پيشگيري از بروز آسيب‌ها در حين خانه‌تكاني به افراد توصيه كرد: قبل از انجام هر كار ابتدا فكر كنيد چگونه مي‌توانيد كار را راحت‌تر و ايمن‌تر انجام دهيد. در هنگام كار براي جلوگيري از ليز خوردن، به‌هيچ‌عنوان از دمپايي استفاده نكنيد و تا حد امكان از ابزار و تجهيزات مناسب مثل جاروهاي دسته‌دار، تي و ... براي انجام كارها استفاده كنيد. حتماً از وسايل و تجهيزات كمكي و استاندارد نظير مچ‌بند، زانوبند، دستكش، كمربند، ماسك و ... استفاده كنيد.

خدابخشي در ادامه افزود: در هنگام كار كردن از زانو زدن و كار كردن بيش از ۲ ساعت در يك روز خودداري كنيد. از كار كردن در حالت خميده، پانسمان لوهمن روشه چرخش گردن و پشت و كمر و همچنين زانو براي بيش از ۲ ساعت در يك روز كاري خودداري كنيد. از بلند كردن دست و بازو بالاتر از حد شانه يا جابجايي در وضعيت يادشده براي بيش از ۲ ساعت در يك روز كاري خودداري كنيد.

وي تأكيد كرد: قبل از بلند كردن بار با برداشتن گوشه آن، وزن بار را برآورد كنيد و اگر جسم موردنظر خيلي سنگين است، براي بلند كردن آن از ديگران كمك بخواهيد.

اين كارشناس ارگونومي معاونت امور بهداشتي دانشگاه در ادامه توصيه‌هاي خود به افراد اظهار داشت: از بلند كردن بارهاي سنگين خودداري كنيد و توجه داشته باشيد كه براي جابجا كردن اشيا، هل دادن بهتر از كشيدن است. براي حمل بارهاي حجيم از چرخ‌دستي استفاده اسپري اوپسايت كنيد و هنگام جابجا كردن اشيا، روي سطح محكم و ثابتي مثل چهارپايه بايستيد و نه روي نردبان يا صندلي چرخ‌دار.

وي تاكيد كرد: بار را به قطعات كوچك‌تر تقسيم و بلند كنيد و سعي كنيد تا حد ممكن بار را به بدن خود نزديك كنيد. هنگام جابجايي بارهاي خطرناك (مواد شيميايي، آتش‌گير، اسيد و...) تمامي جوانب احتياط را مراعات كنيد و برچسب روي بار را حتماً مطالعه كنيد. در حين بلند كردن بار، هم‌زمان حركات چرخشي نداشته باشيد. دستگيره‌ها براي راحتي شما ساخته‌ شده‌اند و همواره سعي كنيد پس‌از اين كه بار را محكم از دستگيره آن گرفتيد، آن را بلند كنيد.

خدابخشي در ادامه توصيه‌هاي خود گفت: موقع جابه‌جائي بار، پيچش بيضه جلوي ديد خود را باز بگذاريد و مسير حركت خود را باز و خلوت نگهداريد. مواظب سطوح لغزنده، روغني و ليز باشيد. مواظب ميخ‌هاي بيرون آمده از تخته‌ها باشيد. هنگام حمل بار حتماً از دستكش مناسب و تميز استفاده كنيد. در صورت گرفتگي ساده كمر، ۷۲ ساعت استراحت مطلق كرده و در موارد شديدتر به پزشك مراجعه كنيد.

وي تاكيد كرد: قبل از شروع به كار، بدن بايد گرم شود و در صورتي‌كه كه بدن گرم نشود، در حين كار و بعد از كار، درد عضلات و كشيدگي در تاندون‌ها و ناراحتي‌هاي مفصلي حس خواهد شد. حتماً در بين فواصل كاري به خود استراحت بدهيد كه دچار دردهاي عضلاني نشويد.

اين كارشناس ارگونومي معاونت امور بهداشتي دانشگاه در پايان صحبت‌هايش به افراد اسميت اند نفيو توصيه كرد: براي انجام كارهاي سنگين تا حد امكان از ديگران كمك بگيريد. توجه داشته باشيد چنانچه از كارگرهاي خانگي براي انجام كارهاي منزل استفاده مي‌كنيد، اين افراد توسط يك شركت خدماتي معتبر بيمه داشته باشند تا در صورت بروز حادثه مورد حمايت بيمه قرار بگيرند.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده