همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از عفونتي‌كه مغز را مي‌بلعد تا قاشقي كه يكسال در مري جا خوش كرد

جديدترين عجايب جذاب دنياي پزشكي شگفت‌زده شويد، ادامه اين مطلب را بخوانيد.

به گزارش : برخي گزارش‌ها نه تنها براي عموم مردم جذاب و خارق‌العاده است بلكه گاهي مي‌تواند به پزشكان در درك بهتر بيماري‌هاي نادر يا ايجاد علائم غيرمعمول كمك كند؛ در اينجا به ۱۰ مورد از عجيب‌ترين گزارش‌هاي موردي كه طي يكسال گذشته منتشر شده است، اشاره مي‌كنيم.

سرفه و خروج لخته خون به شكل ريه

مرد ۳۶ ساله‌اي در كاليفرنيا به دليل بيماري قلبي جدي مورد معالجه قرار گرفت. اين بيمار به يك داروي رقيق كننده خون نياز داشت، اما اين دارو خطر خونريزي را هم در او افزايش داد، به‌گونه‌اي كه به هنگام سرفه يك لخته خون غول پيكر به شكل ريه از دهان او خارج شد و پزشكان را متعجب كرد.

در واقع، اين بيمار خون لخته شده در راه هوايي ريه كه به شكل شاخه شاخه قالب‌گيري شده را خارج كرده بود، به گفته پزشكان اين شكل از تشكيل لخته خون بسيار نادر است و اين بيمار يك هفته بعد به دليل عوارض درگذشت.

عفونت آميبي كه مغز را مي‌بلعد

يك زن در سياتل عفونت آميبي نادر و كشنده‌اي را مبتلا شد كه احتمالاً به دليل استفاده از ظرف آلوده بوده است؛ اين زن ۶۹ ساله براي شستشوي سينوس‌هاي خريد پانسمان خود از ظرف آلوده و به جاي استفاده از آب استريل يا محلول نمكي، آن را با آب شير پر كرده بود. در ابتدا زخم كوچكي روي بيني او ايجاد شد كه از بين نمي‌رفت.

او پس از يك سال، تشنج كرد؛ در ابتدا، پزشكان تصور مي‌كردند كه مبتلا به تومور مغزي است، اما آزمايشات نشان داد كه او به آميبي بنام Balamuthia mandrillaris آلوده شده است كه عفونت ناشي از آن بسيار نادر است.

گزارشي از اين مشاهده در ژورنال بين المللي بيماري‌هاي عفوني منتشر شده است.

مردي كه قاشق يك سال در مري او گير كرده بود

مردي كه در چين يك قاشق را قورت داده و در مري او گير كرده بود، با كمال تعجب، ناراحتي زيادي را احساس نكرد، اما حدود يك سال بعد از آن اتفاق، درد‌هاي قفسه سينه و مشكل در تنفس پيدا كرد و همين امر باعث شد او به دنبال درمان پزشكي باشد و پزشكان يك عمل دو ساعته براي برداشتن قاشق انجام دادند.

عفونت نادر مغزي با خوردن مغز سنجاب

مردي در نيويورك بعد از خوردن مغز سنجاب، مبتلا به اختلال مغزي بسيار نادر و كشنده شد؛ اين مرد ۶۱ ساله پس از احساس كاهش توانايي‌هاي فكري در خود و اختلال حافظه به بيمارستان منتقل شد.

عادت غذايي عجيب و غريب باعث شد او در معرض خطر ابتلا به بيماري كروتزفلدژاكوب، يك بيماري كشنده مغزي ناشي از پروتئين‌هاي عفوني به نام پريون ها، قرار گيرد. در حقيقت، اسكن MRI از سر اين مرد شبيه به اسكن افرادي كه اين بيماري را دارند. اگرچه اين عفونت بدن تشخيص با كالبد شكافي به طور رسمي تاييد نشده است.

تاكنون فقط چند صد مورد از اين بيماري گزارش شده است و بيشتر آن‌ها مربوط به مصرف گوشت گاو آلوده در انگلستان در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بوده است.

لنز تماسي گمشده‌اي كه ۲۸ سال بعد پيدا شد

هنگامي كه يك زن در انگلستان لنز تماسي خود را هنگام بازي بدمينتون گم كرد، زياد به گم‌شدن آن فكر نكرد اما تقريباً سه دهه بعد، پزشكان لنز تماسي را در پلك او پيدا كردند.

اين زن ۴۲ ساله پس از متورم شدن پلك چپش به پزشك چشم مراجعه كرد؛ آزمايشات نشان داد كه او در پلك خود يك كيست دارد كه با جراحي برداشته شد اما در داخل كيست لنز تماسي از دست رفته بود. به نظر مي‌رسد كه ضربه باعث شده است كه لنز به پلك وي مهاجرت كند.

سوختگي شديد پوستي با سير

زني كه در انگليس مبتلا به عفونت قارچي ناخن انگشتان پا شده بود، تصميم گرفت كه از سير به عنوان يك درمان خانگي استفاده كند اما درمان سير نه تنها مؤثر نبود بلكه باعث سوختگي شديد روي پوست او شد؛ براساس گزارشي از اين رخداد، اين زن برش‌هاي سير خام را تا ۴ ساعت در روز به مدت يك ماه روي انگشتان پا قرار داده بود.

سير حاوي يك تركيب گوگرد به نام دياليل دي سولفيد است كه مي‌تواند پوست را تحريك كرده و باعث سوختگي يا واكنش‌هاي آلرژيك شود.

انگل در ستون فقرات

زني در فرانسه كه علائم عجيبي از جمله احساس شوك الكتريكي در هنگام پايين آوردن پا‌هاي خود پماد هارتمن را نشان داد؛ بررسي با MRI در ستون فقرات او ضايعه‌اي را نشان داد كه بايد با جراحي برداشته شود. آزمايش‌هاي بيشتر نشان داد كه اين ضايعه در اثر عفونت نادر با لارو‌هاي نواري پنهان شده در ستون فقرات اوست.

اين كرم مي‌تواند باعث بيماري معروف به هيداتيدوز مي‌شود، در اين بيماري لارو‌ها كيست‌هايي تشكيل مي‌دهند كه به آرامي در بدن فرد رشد مي‌كنند؛ اين بيماري نادر است و هنوز مشخص نيست كه چگونه اين زن آلوده شده است.

پزشكان احتمال داده‌اند اين بيماري به ارتباط او با حيوانات مزرعه، از جمله اسب و گاو و يا خوردن سبزيجات آلوده به انگل ارتباطي داشته باشد. براي اين زن داروي ضد انگلي تجويز شد و ۹ ماه بعد، ديگر هيچ علايمي نداشت.

كرم زيرپوست صورت

توده‌اي كه به نظر مي‌رسيد به طرز مرموزانه‌اي روي صورت زن حركت مي‌كند، در واقع كرم خزنده‌اي زير پوست او بود؛ اين زن در روسيه زندگي مي‌كرد و توده متحرك ابتدا زير چشم چپ او ظاهر شد، سپس به بالاي چشم و در نهايت به لب فوقاني او مهاجرت كرد.

بررسي‌ها نشان داد كه اين زن به نوعي كرم انگلي به نام Dirofilaria repens مبتلا شده بود. اين كرم‌هاي رشته‌اي به طور طبيعي سگ ها، گربه ها، روباه‌ها و ساير پستانداران وحشي را آلوده مي‌كنند و به طور معمول در زير بافت پوست زندگي مي‌كنند.

اين كرم‌ها توسط نيش پشه پخش مي‌شوند و موارد انساني از آن در بخش‌هايي از اروپا و آسيا (از جمله روسيه) قيمت پانسمان هارتمن و همچنين آفريقا گزارش شده است؛ هرچند اين عفونت وحشتناك به نظر مي‌رسد، درمان نسبتاً ساده‌اي دارد و از طريق جراحي و خارج كردن كرم مي‌توان عفونت را درمان كند.

فرو رفتن سيخ كباب در سر

در حادثه‌اي يك سيخ كباب صورت پسري ۱۰ ساله‌اي را سوراخ كرد و در جمجمه‌اش گير كرد؛ اين حادثه زماني اتفاق افتاد كه به دنبال حمله زنبور‌ها به وي و پس از فرار او با اسكيت، بر روي زميني افتاد كه سيخ‌ها بر روي آن قرار داشتند.

اسكن سر اين پسر نشان داد كه سيخ دقيقاً از مسيري در زير جمجمه تا پشت گردن مي‌گذرد و ساختار‌هاي حساسي مانند مغز، ساقه مغز و اعصاب اصلي تحت تاثير قرار داده است؛ با جراحي دقيق، پزشكان توانستند اين جسم را از سرش خارج كنند و او بهبود يافت.

سردرد‌هاي رعدوبرقي

خوردن تندترين فلفل جهان به اندازه كافي دردناك به نظر مي‌رسد، اما مردي كه به طرز جسورانه‌اي در مسابقه خوردن فلفل قرمز شركت كرده بود، سردردهائي را تجربه كرد كه به سردرد‌هاي «رعد و برقي» معروف است.

او پس از خوردن فلفل، درد شديدي در گردن و پشت سر خود حس كرد. در طي چند روز بعد، او سردرد‌هاي شديد رعد و برق‌گونه‌اي را تجربه كرد كه ناگهان آغاز مي‌شدند و در مدت زمان ۶۰ ثانيه به اوج خود مي‌رسيدند.

پزشكان تشخيص دادند كه سردرد‌هاي اين مرد به علت بيماري شناخته شده به نام سندرم اختلال عروق مغزي برگشت پذير (RCVS) ايجاد شده هارتمن است كه در آن شريان‌هاي مغزي يك فرد به طور موقت باريك مي‌شود.

اين اولين بار است كه پزشكان ارتباطي بين خوردن فلفل‌هاي فلفل قرمز و RCVS را گزارش كرده اند. علائم اين مرد بدون هيچ درمان خاصي بهبود يافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده