همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
آنچه بايد به فرزندانتان آموزش دهيد تا در مدرسه بيمار نشوند

پاييز، سرماخوردگي و آنفلوانزا و سرفه در بچه‌ها شروع مي‌شود. با اين كه نمي‌توانيد از آن‌ها به طور كامل در برابر ابتلا به اين بيماري‌ها محافظت كنيد، به خصوص وقتي به مهدكودك يا مدرسه مي‌روند، اما مي‌توانيد عادت‌هاي سالمي را يادشان دهيد تا سيستم ايمني بدنشان تقويت شده و شانس ابتلا به بيماري در آن‌ها كاهش يابد.

به گزارش : سال تحصيلي جديد همين روزها آغاز مي‌شود. شما مي‌توانيد با روش‌هايي به فرزندانتان كمك كنيد تا از ابتلا به سرماخوردگي، آنفلوانزا و مشكلات گوارشي كه ممكن است در مدرسه به آن مبتلا شوند، جلوگيري كنيد و در صورت ابتلا به بيماري‌ها و عفونت‌ها مراقب باشند تا ديگران مريض نشوند.

عادتشان دهيد تا دست‌هايشان را مرتب بشويند

بر اساس مراكز كنترل و پيشگيري از بيماري، تقريباً ۲۲ ميليون روز از روزهاي مدرسه رفتن به دليل سرماخوردگي از دست رفته است. اين در حالي است كه مطالعات نشان داده شستشوي دست‌ها مي‌تواند غيبت ناشي از بيماري عفوني را در بين بچه‌هاي سن مدرسه كاهش دهد.

شستشوي دست‌ها يكي از مؤثرترين راه‌هاي جلوگيري از شيوع بيماري‌هاي شايع كودكان در سنين مدرسه مانند سرماخوردگي، آنفلوانزا، چشم صورتي و… است. از آنجايي كه كودكان مشكل عروقي در طول سال تحصيلي وقت زيادي را در مدرسه مي‌گذرانند، پس ايده‌ي خوبي است كه مطمئن شويد شستن دست‌ها در آن‌ها يك كار روتين است كه به طور خودكار انجام مي‌دهند. به فرزند خود بياموزيد كه اغلب اوقات و به خصوص قبل از خوردن غذا يا خوراكي، بعد از تميز كردن بيني و بعد از دستشويي رفتن، دست‌هاي خود را به خوبي بشويد.

به آن‌ها بياموزيد كه چگونه دستان خود را به درستي بشويند

اين كه فقط فرزندتان به سمت روشويي برود و در عرض يك ثانيه آبي روي دستش پاشيده شود و بگويد كه من اين كار را انجام دادم قابل قبول نيست. او بايد حداقل ۳۰ ثانيه دستش را با آب و صابون به طور كامل بشويد و با يك حوله كاغذي تميز آن‌ها را خشك كند. صابون ساده كفايت مي‌كند. در واقع شما به محصولات ضد باكتريايي احتياج نداريد. (مطالعات نشان داده صابون‌هاي ضد باكتري نه تنها در كشتن ميكروب‌ها نسبت به صابون‌هاي معمولي مؤثرتر نيستند بلكه كارشناسان بهداشت ابراز نگراني كرده‌اند كه افزايش استفاده از محصولات ضدباكتري مي‌تواند باكتري‌هاي مقاوم به آنتي‌بيوتيك ايجاد كند)

روش درست سرفه و عطسه كردن را به آن‌ها نشان دهيد

وقتي كسي عطسه مي‌كند يا سرفه مي‌كند، ويروس‌هاي سرماخوردگي و آنفولانزا مي‌توانند با قطرات بزاق در هوا پراكنده شوند. به فرزند خود بياموزيد كه هنگام عطسه يا سرفه از يك دستمال كاغذي استفاده كند و يا دهانش را با آرنج خود بپوشاند. يك مطالعه جديد نشان داد ژل ايكس پرونتوسان بيشتر افراد عطسه‌هاي خود را مي‌پوشانند، اما اين كار را با دستانشان انجام مي‌دهند كه اين يك عادت بد است؛ چرا كه مي‌تواند موجب سرايت بيماري به ديگران شود.

به آن‌ها بگوييد كه از لمس كردن چشمشان خودداري كنند

اگر فرزندتان چيزي را لمس كند كه فرد مبتلا به سرماخوردگي آن را لمس كرده باشد و سپس چشم يا دهان خود را لمس كند، ويروس سرماخوردگي مي‌تواند از آن طريق وارد بدنش شود. عفونت‌هايي مانند ورم ملتحمه چشم نيز مي‌تواند از طريق لمس كردن چشم پس از دست زدن به وسيله‌اي كه توسط فرد مبتلا به آن عفونت، دست زده شده، منتقل شود.

از آن‌ها بخواهيد كه وسايل و ليوان شخصي‌شان را با دوستانشان شريك نشوند

بچه‌ها به طور طبيعي دوست دارند وسايلشان را با هم شريك شوند (البته به‌جز اسباب‌بازي مورد علاقه‌شان!)، اين مورد شايد براي بعضي از وسايل خوب باشد؛ اما به اشتراك گذاشتن ظروف غذاخوري با دوستان، به خصوص در فصل سرما و آنفولانزا ايده خوبي نيست. ويروس‌ها و باكتري‌ها به راحتي از طريق بزاق منتقل مي‌شوند، بنابراين اين يكي از انواع اشتراك گذاري‌هايي است كه بايد به كودك خود ياد دهيد تا از آن جلوگيري كند. به او آموزش دهيد كه اگر دوستش خوراكي ندارد و مي‌خواهد به او از خوراكي يا نوشيدني‌اش بدهد خيلي كار خوبي است؛ اما اين كار را در ظروف و بطري جداگانه قبل از شروع خوردن انجام دهد.

زماني را براي ورزش و فعاليت محلول پرونتوسان چيست بدني فرزندتان در نظر بگيريد

ورزش سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و به بدن كمك مي‌كند تا به طور مؤثر با ميكروب‌ها مبارزه كند. خودتان هم با او مشغول شويد تا هم لحظات خوبي را سپري كنيد و هم سالم بمانيد.

مطمئن شويد كه فرزندتان به اندازه‌ي كافي مي‌خوابد

نياز به خواب در افراد با توجه به سن، متفاوت است؛ اما تحقيقات نشان مي‌دهد كم‌خوابي مي‌تواند بر سيستم ايمني بدن و توانايي آن در مبارزه با عفونت تأثير بگذارد.

آكادمي كودكان آمريكا روزانه ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب را براي كودكان پيش‌دبستاني و ۹ تا ۱۲ ساعت در روز را براي كودكان بين ۶ تا ۱۲ سال توصيه مي‌كند. نوجوانان بايد روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابند. اگر فرزندتان بعدازظهرها مي‌خوابد مي‌توانيد آن را هم جزء ساعات خوابش در نظر بگيريد.

خواب كافي به افزايش تمركز و كاهش احساس خستگي در بچه‌ها كمك مي‌كند. البته مي‌دانيم كه رفتن بچه‌ها به رختخواب مي‌تواند يك چالش بزرگ در بسياري از خانواده‌ها باشد، اما بايد فرزندتان بداند كه اين براي سلامتي جسمي و عاطفي و شناختي‌ بسيار مهم است. فايده‌ي ديگري كه خواب كافي براي بچه‌ها دارد كاهش استرس در آن‌هاست. استرس باعث تضعيف سيستم ايمني مي‌شود و معمولاً برخي بچه‌ها در روزهاي آغازين مدرسه دچار استرس مي‌شوند كه ممكن است باعث بيماري‌شان شود.

تغذيه‌ي سالمي را برايشان فراهم كنيد

داشتن اسپري پرونتوسان يك رژيم غذايي سالم و متعادل براي همه مهم است، اما براي بچه‌هاي در حال رشد و دانش آموزان مهم‌تر. سعي كنيد برنامه‌ي غذايي روزانه‌تان طوري باشد كه از هر پنج گروه غذايي در آن استفاده شده باشد و تركيب مناسبي از ويتامين‌ها، مواد معدني و مواد مغذي مورد نياز براي سالم ماندن بدن را فراهم كند.

برخي از گزينه‌هاي تقويت‌كننده سيستم ايمني عبارت‌اند از:

- ميوه‌ها و سبزيجات غني از ويتامين C براي پيشگيري از سرماخوردگي و آنفلوانزا

- ماست به دليل داشتن پروبيوتيك براي سلامت گوارش

- غلات كامل و پروتئين‌هاي سالم براي تأمين سوخت و انرژي كودكان فعال

براي كفش و كوله‌پشتي جاي خاصي را در منزلتان در نظر بگيريد

از فرزندتان بخواهيد هنگام ورود به خانه كفشش را در جاي مناسبي كه براي آن در نظر گرفته‌ايد قرار دهد و اگر كوله‌پشتي‌اش را در مدرسه روي زمين مي‌گذارد آن را كنار درب بگذارد و يا برايش جاي مناسبي درست كنيد. كفش و كيف بسياري از ميكروب‌ها را از كف كلاس‌ها، سرويس‌هاي مدرسه و دستشويي‌ها به خانه منتقل مي‌كند. گذاشتن اين وسايل كنار درب به پيشگيري از انتشار ميكروب‌ها در فضاي خانه كمك مي‌كند. همچنين ايده آل است كه هر دو هفته يكبار كيف و كوله‌پشتي فرزندتان را بشوييد.

اگر لازم است واكسن آنفلوانزا بزنيد

در نهايت اين كه با پزشك فرزندتان صحبت كنيد شايد لازم باشد واكسن آنفلوانزاي اسپري براي زخم ساليانه را هر سال دريافت كند.

اگر فرزندم بيمار شد چه كنم؟

اگر عليرغم تمام تلاش‌ها، فرزندتان بيمار شد آن را در منزل نگه داريد. اين كار دو مزيت مهم دارد؛ يكي اين كه استراحت و خوابيدن به تقويت سيستم ايمني و روند بهبودي فرزندتان بسيار كمك مي‌كند و ديگر اين كه از انتشار بيماري به ديگران جلوگيري مي‌كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده