همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مهمترين خوراكي ها براي پيشگيري از آلزايمر

تصور مي كنند اين بيماري فقط سالمندان را درگير خود مي كند، پزشكان به اين نتيجه رسيده اند كه شما حتي مي توانيد در سنين جواني به اين بيماري مبتلا شويد.

به گزارش بيماري آلزايمر رايج ترين نوع زوال عقل يا دمانس و يك اصطلاح بر اي توصيف علت از دست دادن حافظه و مهارت هاي تفكر است. ويژگي بارز آلزايمر، خراب شدن تدريجي حافظه است. اين بيماري منجر به كوچك شدن مغز و مرگ سلول هاي مغزي مي شود.

هيچ ماده غذايي يا مكملي وجود ندارد كه نقش جادويي براي حفظ سلامت مغز داشته باشد. در عوض طيف وسيعي از الگوهاي غذايي براي محافظت از مغز در برابر بيماري هاي مرتبط با سن از قبيل آلزايمر پيشنهاد شده است.

مصرف پانسمان زخم بستر كالري كمتر: شروع وعده هاي غذايي با خوراكي هاي سبك و مبتني بر گياهان و يا تمركز بر بشقاب هاي كوچك تر، به شما در كاهش وزن كمك مي كند. گفتني است كه افزايش وزن خود يكي از عوامل خطر ابتلا به آلزايمر محسوب مي شود و آنهم از طريق بيماري هايي مانند آپنه خواب، فشار خون بالا و ديابت.

مصرف حداقل 5 وعده ميوه و سبزيجات در طول روز: مصرف سبزيجات يك راه عالي براي كند كردن زوال شناختي در افراد 65 سال و بالاتر است. مطالعات ثابت كرده اند كساني كه در روز 4 وعده يا بيشتر ميوه و سبزيجات تازه مصرف مي كنند، 40 درصد كمتر از سايرين در معرض خطر آسيب هاي شناختي و بيماري آلزايمر قرار دارند.

استفاده نمايندگي محصولات هارتمن از ادويه جات: گياهان و ادويه جات و اضافه كردن آن ها به مواد غذايي به جاي نمك و روغن، يك راه امن براي پيشگيري از آلزايمر است. ادويه جات سرشار از آنتي اكسيدان ها هستند و مطالعات نشان داده اند كه كوركومين موجود در زردچوبه براي مثال خطر ابتلا به سرطان، آرتروز، افسردگي و آلزايمر را كاهش مي دهد. فقط يك چهارم قاشق چاي خوري از ادويه جات و مصرف آنها دو بار در روز قند خون ناشتا را نيز كاهش مي دهد و اين براي مبتلايان به ديابت 2 كه در معرض خطر ابتلا به آلزايمر در سنين بالاتر هستند، مهم است.

اجتناب از گوشت هاي فراوري شده: برخي از تركيبات مضر در گوشت هاي فراوري شده از قبيل بيكن و سوسيس باعث ايجاد تغييرات خطرناك در مغز مي شوند و تنها راه حفاظت از مغز، اجتناب از مصرف اين نوع گوشت ها است.

مصرف ژل هارتمن ماهي آبهاي سرد يك بار در هفته: اسيدهاي چرب امگا3 در ماهي به منظور كاهش التهاب در سراسر بدن توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند كساني كه حداقل يك بار در هفته ماهي مي خورند، 60 درصد نسبت به كساني كه گه گاه و به ندرت ماهي مصرف مي كنند، كمتر است.

مصرف آجيل و دانه ها: اين محصولات علاوه بر اسيدهاي چرب امگا 3، حاوي دوز مناسبي از سلنيوم، و ويتامينE هستند؛ دو ماده مغذي مهم در ترويج سلامت مغز. گردو در اين ميان خوراكي محافظ مغز است و اسيدهاي چرب امگا 3 و آنتي اكسيدان هاي موجود در آن به منظور كاهش خطر ابتلا به آلزايمر سودمند است.

نوشيدن پماد زخم چاي، چند فنجان در روز: چاي سياه و سبز منابع سرشاز از آنتي اكسيداني به نام كاتچين هستند كه براي كاهش آسيب هاي اكسيداتيو در مغز موثر واقع مي شود. مصرف چاي با كاهش فشار خون و كاهش سطح كلسترول نيز ارتباط دارد.

مصرف قهوه: كافئين اگرچه در شب مزاحم خواب محسوب مي شود اما مصرف آن در صبح و اوايل بعد از ظهر در برابر بيماري آلزايمر محافظت ايجاد مي كند. به گفته محققان مصرف 200 ميلي گرم كافئين در روز با بهبود حافظه و جلوگيري از زوال شناختي مرتبط است.

مصرف شكلات تيره: اين نوع شكلات در برابر آسيب هاي اكسيداتيو در بدن محافظت ايجاد مي كند ضمن اين كه حاوي آنتي اكسيداني وريدي به نام فلاونوئيد است و با بهبود جريان خون به مناطق مختلف مغز ارتباط دارد.

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده