همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چرا آمار اهداي خون در زنان ايراني پايين است؟

خون زنان ايراني و باورهاي غلط در اين باره توضيح داد.

به گزارش خريد قطره فروزومال : علي اكبر پور فتح الله مدير عامل سازمان انتقال خون با اشاره به ميزان كم مراجعه بانوان براي اهداي خون اظهار كرد: متاسفانه ميزان اهداي خون بانوان در كشور بسيار پايين است، اما در كشور‌هاي اروپايي نيمي از مراجعه كنندگان به مراكز درمان خانگي سوختگي با آب جوش انتقال خون را بانوان تشكيل مي‌دهند.

او تاكيد داد: در كشور ما به دليل مشكلات زير ساختي كه بخشي از آن مربوط به سازمان انتقال خون و قسمتي ديگر به دليل فرهنگ سازي و تبليغات است ميزان اهداي انواع پانسمان نقره خون بانوان كمتر از ۵ درصد است و به طور معمول ۹۵ درصد از اهداي خون را مردان تشكيل مي‌دهند.

مدير عامل سازمان انتقال خون گفت: تصور نادرستي ايجاد شده است كه زنان كم خون هستند و به همين دليل نمي‌توانند خون خود را اهدا كنند قيمت پماد زخم بستر كه اين باور كاملا نادرستي است و اميدوارم با انجام كار‌هاي تبليغاتي و فرهنگ سازي ميزان مراجعه زنان در آينده بيشتر شود.

امكان اهداي پلاسما در ۱۵ استان كشور

پور فتح اله درباره اهداي پلاسما اظهار كرد: اكنون در ۱۵ استان پزشكي كودكان كشور امكان اهداي پلاكت مستقيم و مجزاي از خون وجود دارد و پلاكت اهدايي در اختيار بيماران و نيازمندان قرار مي‌گيرد.

او ادامه داد: پلاسماي دريافتي براي توليد دارو‌هاي مشتق از پلاسما مورد استفاده قرار مي‌گيرد و بايد توجه داشت كه اين فرآورده خون نقش مهمي در روند درمان بيماران مبتلا به بيماري هاي خونريزي دهنده دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده