همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ۱۲ خوردني كه هرگز نبايد در مايكروويو قرار بگيرند

منجر به آتش‌سوزي شود. به منظور پيشگيري از بروز چنين مشكلات خطرناكي، نگاهي به نكات و موارد بيان شده در مطلب زير بيندازيد.

به گزارش گذاشتن هر گونه غذايي، ظروف و يا ليوان در مايكروويو مي‌تواند منجر به آزاد شدن مواد شيميايي مضري شود كه براي سلامتي شما خطرناك باشد و حتي بيمارتان كند. منفجر شدن ظرف يا غذا در مايكروويو ممكن است منجر به آتش‌سوزي شود. به منظور پيشگيري از بروز چنين مشكلات خطرناكي، نگاهي به نكات و موارد بيان شده در مطلب زير بيندازيد.

۱. تخم مرغ
به هيچ وجه نبايد تخم مرغ پخته شده و يا سرد را درون مايكروو بگذاريد تا گرم شود، زيرا تخم مرغ پس از چند ثانيه خواهد تركيد. امواج مايكروويو مي‌تواند سبب تبخير مايع درون تخم مرغ شود و از آنجايي كه اين بخار ايجاد شده راهي براي خروج ندارد، از اين رو با تركاندن پوسته تخم مرغ به بيرون هدايت مي‌شود. تميز كردن تخم مرغ منفجر شده به راحتي تمام نمي‌شود و ممكن است انرژي زيادي از شما بگيرد. در نتيجه بهتر است از پخت تخم مرغ در مايكروويو خودداري كنيد.


۲. پخت گوشت در مايكروويو
يخ زدايي از گوشت‌هاي فريزري در مايكروويو كمي مشكل ايجاد مي‌كند. در چنين شرايطي قسمت‌هاي نازك‌تر گوشت شروع به پخته شدن نمايندگي شركت لوهمن روشه مي‌كنند، در حالي كه هنوز قسمت‌هاي ضخيم‌تر يخ زده باقي مانده است. در صورتي كه مايكروويو شما قابليت چرخش غذا حين پخت را نداشته باشد، اين امر سبب توزيع نا برابر گرما مي‌شود و در نتيجه به رشد باكتري‌ها كمك مي‌كند. بنا به ادعاي كارشناسان بخش علوم غذايي دانشگاه پنسيلوانيا، روش مطمئن و امن براي يخ زدايي گوشت، قرار دادن بسته فريزري و يخ زده در يخچال است كه مي‌توانيد آماده سازي آن را از شب قبل انجام دهيد.

۳. شير مادر
در صورتي كه شير يخ زده مادر را در مايكروويو بگذاريد، گرما نيز به طور يكسان توزيع نخواهد شد و ممكن است برخي از قسمت‌هاي شير براي دهان كوچك و حساس كودك بسيار داغ باشد. همچنين پژوهش‌هاي ديگر حاكي از آن هستند كه روش گرم كردن غذا در رابطه با شير مادر در مايكروويو پاسخگو نخواهد بود، زيرا تعدادي از پروتئين‌هاي افزايش ايمني بدن را كه در شير وجود دارد، از بين مي‌رود. به ويژه اگر درجه حرارت بالا باشد، اين آسيب‌ها مي‌تواند بيشتر نيز باشد. در نتيجه از روش ديگري بهره ببريد. مقداري آب را روي اجاق گاز گرم كنيد و شيشه حاوي شير مادر را درون آن قرار دهيد تا به دماي اتاق برسد.


۴. ظروف، فويل آلومينيومي و فلزي
فلز (هر چقدر هم كه كوچك باشد مانند دستگيره‌هاي برخي از ظروف) نبايد در مايكروويو گذاشته شود. هنگامي كه ظروف فلزي را در مايكروويو قرار مي‌دهيد، ممكن است منجر به آتش سوزي شود. اگر قصد داريد غذايي كه در ظرف آلومينيومي يك بار مصرف يا بسته بندي‌هاي رستوراني پانسمان نقره براي سوختگي داراي قسمت‌هاي فلزي قرار دارد را مصرف كنيد، آن را به يك ظرف قابل اطمينان انتقال دهيد و سپس غذا را گرم كنيد. در اين صورت از خطر آتش سوزي جلوگيري خواهيد كرد.


۵. ظروف پلاستيكي يكبار مصرف
همانطور كه مي‌دانيد ظروف پلاستيكي نبايد به منظور گرم كردن غذا در مايكروويو استفاده شوند. اكثر ظروف پلاستيكي داراي مواد شيميايي شبيه به استروژن مي‌باشند (با نام BPA) و با گرم شدن پلاستيك، اين ماده مضر به غذاي شما منتقل مي‌شود. نتايج بدست آمده از يك پژوهش انجام شده، ۴۵۰ محصول پلاستيكي مانند شيشه شير كودك، نايلون‌هاي زيپ دار و ظرف غذا مورد آزمايش قرار گرفتند. نتايج حاكي از آن بودند كه ۹۵ درصد از اين موارد بعد از قرار گرفتن در مايكروويو، شستشو در ماشين ظرف شويي يا قرار گرفتن در آب، تركيبات شيميايي از خود آزاد كردند كه مانند استروژن عمل مي‌كنند. همچنين محصولاتي كه برچسب بدون "BPA (بيسفنول آ) " نيز داشته اند هم مواد شيميايي شبه استروژن از خود آزاد كرده اند. به منظور اينكه خيالتان راحت شود، محتوا درون ظروف پلاستيكي را به ظرف ايمن منتقل كنيد و سپس براي گرم كردن غذا در مايكروويو دست به كار شويد.


۶. ظروف فومي (Styrofoam)
يكي از انواع پلاستيك يعني همان فوم هم بعد از گرم شدن، مواد شيميايي خطرناك را در درون غذا آزاد مي‌كند. مواد غذايي مورد نظر را از ظروف فومي به ظروف شيشه‌اي انتقال دهيد و سپس در مايكروويو بگذاريد.


۷. ظروف خاص
در صورتي كه در آشپزخانه خود ظروف پيكو اسميت اند نفيو چيني تزئيني، آبكاري يا كار شده داريد، بايد براي گرم كردن غذا در مايكروويو در استفاده از آن‌ها صرف نظر كنيد. همچنين، در صورتي كه تكه‌هاي فانتزي يا طلا كاري شده درون ظرف كوچك باشد، مي‌توانند درون محفظه مايكروويو سبب ايجاد حوادثي شوند. براي افرادي كه زياد از مايكروويو استفاده مي‌كنند، توصيه مي‌شود تنها از ظروف شيشه‌اي ساده رنگي استفاده نمايند.


۸. ليوان‌هاي مسافرتي
ليوان و ماگ‌هاي استيل از گرم شدن قهوه يا چاي درون خود مانع مي‌شوند و در عوض ممكن است به مايكروويو آسيب برسانند. در صورتي كه ماگ مسافرتي شما از جنس پلاستيك است، نوشته‌هاي تهِ ليوان را مطالعه كنيد تا دريابيد آيا قابل استفاده در مايكروويو هستند يا خير. در صورتي كه جواب مثبت بود، شايد بهتر است باز هم تجديد نظر كنيد.

۹. روشن كردن دستگاه بدون وجود هيچ گونه ماده غذايي در مايكروويو
در صورتي كه هيچ ماده غذايي يا مايع درون مايكروويو قرار نداده ايد و آن را روشن كنيد، در چنين حالتي جسمي وجود ندارد كه امواج را دريافت كند و از همين رو لامپ مگنترون كه قطعه اصلي محصول محسوب مي‌شود و براي تنظيم عملكرد مايكروويو مي‌باشد، امواج را جذب مي‌كند. در نهايت به مايكروويو آسيب مي‌زند و حتي مي‌تواند سبب آتش سوزي شود. به ياد داشته باشيد كه هرگز به طور اتفاقي دكمه "استارت" روي دستگاه مايكروويو را بدون آن كه غذا يا مايعي درون آن قرار گيرد، فشار ندهيد.


۱۰. يك ليوان آب
هنگامي كه آب پانسمان كل اكتيو داخل ليوان سراميكي يا شيشه‌اي به مدت طولاني در مايكروويو حرارت مي‌بيند، مي‌تواند از تشكيل حباب جلوگيري كند و دماي آن بعد از گرم شدن به سرعت كاهش پيدا كند. عموما آب گرم شده درون مايكروويو زماني كه بيش از حد حرارت دريافت مي‌كند و داغ مي‌شود، در هنگام جا به جايي، حرارت به طور ناگهاني آزاد مي‌شود و آب جوش به انفجار مي‌رسد. به منظور پيشگيري از اين حادثه، آب را براي مدت كوتاه در مايكروويو گرم كنيد. در صورتي كه آب به درجه حرارت مورد نظرتان نرسيد، تعداد دفعات را بيشتر كنيد، اما همچنان زمان را كوتاه نگه داريد.


۱۱. ماگ‌هاي قديمي
تعدادي از ماگ‌هاي قديمي ساخته شده قبل از دهه ۱۹۶۰ ميلادي با موادي پوشش دهي و لعاب دار شده اند كه اشعه را باز پس مي‌زنند. اين لعاب مي‌تواند حاوي سرب يا فلزات سنگين مضر ديگر باشد. در صورتي كه ليوان و ماگ‌هاي قديمي از نظر ظاهري بسيار زيبا هستند، اما به جاي آنكه از آن‌ها براي نوشيدن مايعات استفاده كنيد، اين ماگ‌ها را به عنوان اشيا تزئيني درون قفسه‌هاي آشپزخانه نگهداري كنيد.


۱۲. مراقب برچسب "قابل استفاده در مايكروويو" (Microwave Safe) باشد
زماني كه روي يك ظرف برچسب و يا نوشته شده باشد كه قابل استفاده در مايكروويو است، اين بدين معناست كه مي‌توانيد آن را بدون آسيب ديدن يا آسيب زدن به دستگاه براي گرم كردن غذا در مايكروويو استفاده كنيد. در واقع تمامي كارخانه‌ها و توليد كنندگان، محصولات سراميكي خود را مورد آزمايش پانسمان suprasorb قرار نمي‌دهند تا از سالم بودن آن بعد از حرارت ديدن اطمينان حاصل نمايند. به احتمال قوي به همين دليل برخي مواقع با دست زدن به ماگ سراميكي بسيار داغ، دستتان مي‌سوزد. در صورتي كه ظرف تازه‌اي خريداري نموده ايد و به نوشته روي آن اعتماد نداريد، غذا را روي اجاق گاز گرم كنيد يا براي گرم كردن غذا در مايكروويو از ظرفي كه قبلا استفاده كرده ايد و مشكلي پيش نيامده، استفاده كنيد.

منبع: فرارو



منبع

تظرات ارسال شده