همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سه سوته  بيماري آسم را تشخيص دهيد

شكل گوش‌پاك‌كن، تنها در عرض چند ثانيه بيماري آسم را تشخيص دهد.

به گزارش : تشخيص آسم، چه خفيف چه پماد سوختگي پيشرفته مي‌تواند دشوار باشد، زيرا علائم آن در طول زمان تغيير مي‌كند و اغلب تحت تاثير ساير شرايط تنفسي قرار مي‌گيرد. با اين حال، آزمايش جديد قادر است تنها با استفاده از يك گوش‌پاك‌كن و گرفتن نمونه از بيني، به طور قطعي تعيين كند كه آيا بيمار مبتلا به آسم است يا خير.

در لوزالمعده حال حاضر تست عملكرد ريه(PFT) قابل اطمينان‌ترين روش تشخيص آسم است كه نياز به پزشكان آموزش ديده و تجهيزات ويژه دارد. مشكل اين روش اين است كه هيچ كدام از آنها هميشه در دسترس نيستند و علاوه بر اين، اغلب تشخيص تفاوت بين آسم و شرايط مشابه از طريق PFT دشوار است.

با توجه به اين نكته، محققان خريد قطره فروزومال مركز بهداشتي "مونت سيناي" از يك روش نمونه‌برداري از بيني براي جمع‌آوري RNA (ريبونوكلئيك اسيد) از بيني ۱۹۰ داوطلب استفاده كردند كه ۶۶ نفر از آنها مبتلا به آسم بودند و ۱۲۴ نفر از آنها اين بيماري را نداشتند. پس از آن كه نمونه‌ها، مرتب شدند، براي تجزيه و تحليل پانسمان زخم داده‌ها از الگوريتم‌هاي يادگيري ماشين استفاده شد تا تفاوت‌هاي بين RNA دو گروه را تعيين كند. در نتيجه يك نشانگر ژن-۹۰ شناسايي شد كه مخصوص افراد مبتلا به آسم است. در حال حاضر اميد است كه پزشكان بتوانند به راحتي از داخل بيني بيمار نمونه‌گيري كنند و سپس نمونه را تجزيه و تحليل كنند كرم رژودرم تا وجود اين نشانگر ژني را تشخيص دهند.

اكنون مطالعه‌اي كه تعداد بيشتري از مردم را شامل شود، در حال برنامه‌ريزي است. دكتر "سوپيندا" مي‌گويد: نشانگر زيستي ما مي‌تواند منجر به توسعه آزمايش غيرتهاجمي براي كمك به تشخيص آسم شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده