همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اگر با افراد ناشنوا و كم‌شنوا مواجه شديد، اين نكات ساده را رعايت كنيد

ناشنوا توانمندي‌هاي زيادي دارند و تنها براي ارتباطات نمي‌توانند گفته‌هاي ديگران را بشنوند. اينكه مردم بتوانند با اين افراد به درستي رفتار كنند كه مشكلات ارتباطي آن‌ها كمتر شود يك هنر است، كه همه ما بايد اين هنر را ياد بگيريم.

ناشنوايان همه چسب زخم بستر حس‌ها و ادراك افراد قادر به تكلم را دارند. نكات و روش‌هايي وجود دارد كه شما مي‌توانيد با اتكا به آن‌ها با افرادي كه كه قادر به شنيدن نيستند ارتباط برقرار كنيد. اين افراد در بسياري از زمينه‌ها ديديم كه تا چه اندازه توانمند هستند. بنابراين يكي از توقعاتي كه از افراد مي‌رود فهميدن اين نكته است كه ناشنوايان در بسياري از زمينه‌ها افراد بسيرا توانمندي هستند و اختلال در يكي از حواس آن‌ها دليل نمي‌شود كه ما به آن‌ها ترحم كنيم. پماد زخم بستر تنها آن‌ها را درك كنيم و نگذاريم به خاطر رفتار ما احساس بدي به آن‌ها منتقل شود.

۱. در برخورد با افراد ناشنوا، به راحتي با آن‌ها مكالمه كنيد. تعجب نكنيد. دهانتان را نپوشانيد، آموزش‌هايي كه به افراد ناشنوا داده‌اند نشان مي‌دهد كه بسياري از ناشنوايان لب‌خواني مي‌كنند و براي ارتباط مسأله خودشان را حل مي‌كنند.

۲. در يك زمان چند نفر با هم صحبت نكنيد. براي حرف زدن در جمع نوبت بگيريد تا فرد درمان تاول سوختگي با آب جوش ناشنواي جمع به زحت نيفتد.

۳. روشنايي؛ اگر نور كم باشد و يا خاموشي باشد آن را رفع كنيد. مطمئن شويد صورت شما در سايه قرار ندارد و چراغ يا آفتاب در چشم آن ‌ها نيفتاده است. توجه كنيد لب‌خواني در اين افراد بسيار مهم است و با اختلال در آن ارتباطشان هم مختل مي‌شود. همچنين صداهاي پس زمينه براي افرادي كه متكي به سمعك هستند نيز بسيار مشكل است.

۴. پماد آلفا واضح و آهسته صحبت كنيد. مسخره نكنيد، فرياد نزنيد و اغراق نكنيد كه اين كارها الگوهاي لب شما را تحريف مي‌كند.

۵. فاصله خود را حفظ كنيد. يك يا دو متر از فرد ناشنوا فاصله بگيريد. براي كساني كه سمعك دارند و لب‌خواني مي‌كنند اين كار بسيار اهميت دارد.

۶. در صورت لزوم دوباره بيان كنيد و تكرار كنيد. تلاش كنيد اگر فرد متوجه حرف شما نشده است با وضوح يشتري صحبت كنيد و حرف خود مري انسان را تكرار كنيد.

۷. او را درك كنيد و ترحم نكنيد. مهم‌ترين نكته در مواجهه با افراد ناشنوا اين است كه او را درك كنيد و اگر لازم است با خونسردي حرف خود را چندين بار تكرار كنيد. اگر چند بار گفتيد و متوجه نشدند، براي آنان بنويسيد و به ان‌ها اهميت بدهيد و تسليم نشويد.

نقل از ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده