همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 راهكارهايي ساده براي عبور از بحران افسردگي پس از زايمان

اين روانشناس بيان كرد: علائم آن شبيه علائم عفونت جاي بخيه سزارين افسردگي است و در عرض چند روز يا چند هفته پس از زايمان شروع مي‌شود، و لازم است كه اين بيماري كاملا جدي گرفته شود، چون روي سلامت نوزاد و مادر تاثير مي‌گذارد.

او ادامه داد: بطوركلي، دلايل افسردگي پس از زايمان ناشي از تركيب عوامل هورموني، زيست‌محيطي، عاطفي و ژنتيكي است كه برخي از اين عوامل خارج از كنترل فرد است، بسيار مهم است كه مادر و اطرافيان، او را بدليل اين بيماري سرزنش نكنند و او را مسئول اين بيماري ندانند.

زين الديني با بيان اينكه مادراني انواع زخم كه در دوران بارداري از افسردگي يا اضطراب رنج مي‌برند و يا داراي تعارض در روابطشان هستند، احتمال بيشتري وجود دارد كه پس از زايمان به اين بيماري مبتلا شوند، افزود: خستگي جسمي پس از زايمان، محروميت از خواب، بي‌خوابي‌هاي مداوم و تلاش مادران براي تطبيق عاطفي خودشان با مادرشدن احتمال ابتلا را بيشتر مي‌كند.

اين روانشناس گفت:، اگر مادر از علائم زير، ۵ مورد يا بيشتر را تقريبا هر روز و در بيشتر ساعات روز، به مدت حداقل دو هفته متوالي تجربه كنند، ممكن است به افسردگي پس از زايمان مبتلا شده باشد.

او افزود:اين اكتي كوت علائم عبارتند از: احساس غمگيني و اندوه شديد، احساس پوچي يا نااميدي، احساس لذت نبردن از فعاليت‌هاي روزمره، احساس تحريك‌پذيري و زود عصباني شدن، دشواري در به خواب رفتن در شب و يا مشكل در بيدار ماندن در طول روز، از دست دادن اشتها يا پرخوري بيش از حد، احساس بي‌ارزش بودن، احساس گناه شديد، داشتن افكار منفي در مورد خود و ديگران، احساس ناتواني در كنارآمدن با مسائل و مراقبت از نوزاد، ترس از تنها ماندن با نوزاد، احساس ترس شديد بدون دليل، بي‌علاقه بودن به كودك، احساس خستگي و بي‌انرژي زخم ساق پا بودن و داشتن افكار منفي در رابطه با آسيب رساندن به خود و نوزاد.

زين الديني ادامه داد: بهتر است به محض مشاهده اين علائم، براي جلوگيري از آسيب بيشتر به مادر و نوزاد با روانشناس و روانپزشك مشورت شود، چون احتمالا هم درمان دارويي و هم مداخلات روانشناختي در جهت كاهش احساس افسردگي و اضطراب بيمار نياز است.

او گفت: دارو‌هاي ضدافسردگي طبق پژوهش‌هايي كه در سرتا سر دنيا روي هزاران مادر انجام شده است، نشان داده است كه هيچ تداخلي با شير دادن مادر ندارد و تاثير منفي روي نوزاد نخواهد داشت و بالعكس عدم دريافت درمان لايتسيموس مناسب براي افسردگي پس از زايمان مادر، مي‌تواند آسيب بيشتري وارد كند.

اين روانشناس خاطرنشان كرد: مادران قبل از بارداري، آگاهي‌هاي لازم در رابطه با دوران بارداري و دوره پس از زايمان را دريافت كنند تا اضطراب كمتري را تجربه كنند و سازگاري بهتري در رابطه با مسائل اين دوران داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده