همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
داستان مرغ هاي  هورموني و ترياكي چيست؟

مرغ، گردش مالي ۱۲۵‌هزار‌ميليارد توماني صنعت طيور گوشتي را پايين بياورند، چون وقتي مرغ به قيمت منطقي خود مي‌رسد، سود اين افراد دوبرابر مي‌شود.

به گزارش «مرغ‌هاي ترياكي» عنوان شايعه‌اي است كه در يكي دو روز گذشته سروصداي زيادي به پا كرد. ماجرا از اين قرار بود كه يكي از تشكل‌هاي بخش خصوصي در صنعت مرغ، خبر مصرف ترياك در مرغداري‌ها را مطرح كرد. حالا پاي رئيس سازمان دامپزشكي هم به ميان آمده و رئيس اين سازمان بدون اين‌كه خبر را تكذيب كند، آن را اشتباه مديريتي اعلام كرده و گفته است كه مصرف ترياك در مرغداري‌ها باعث مزمن‌شدن بيماري در مرغ‌ها مي‌شود.


با اين حال واكنش اهالي صنعت توليد مرغ چيزي جز تكذيب اين خبر نحوه پانسمان هارتمن نيست. آن‌ها مي‌گويند اين شايعات ريشه در رقابت‌هاي تجاري در بازار دارد و كساني كه مي‌خواهند بازار مرغ داخلي را خراب كنند. فعالان اين صنعت توضيح مي‌دهند كه هم استفاده از ترياك و هم هورمون در مرغداري هزينه سنگيني دارد و هيچ مرغدار عاقلي نمي‌آيد هورمون و ترياك گران را صرف مرغ‌هايش كند و آن را با قيمت كيلويي ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بفروشد.

مرغ تا ۲۰ روز قبل از كشتار عاري از داروست
چند روز پيش مديرعامل يكي از تشكل‌هاي بخش خصوصي مدعي شد كه برخي از مرغداران به دليل اطلاعات پايين ترياك را در آب حل مي‌كنند و به مرغ‌ها مي‌خورانند تا بيماري آن‌ها از بين برود. ترياك يكي از آرام‌بخش‌هاست و اگرچه بيماري طيور را از بين نمي‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بيماري‌ها مقاوم مي‌كند و همين موضوع باعث مي‌شود مرغ دوره ۴۵ روزه نگهداري در مرغداري تا زمان كشتار را بگذراند.

در اين زمينه رئيس سازمان دامپزشكي گفت، استفاده از ترياك جز اين‌كه بيماري را در مرغ‌ها مزمن‌تر مي‌كند، نتيجه‌اي ندارد و بهتر هارتمن است به جاي استفاده از اين‌چنين موادي، از طريق مصرف دارو‌ها و پروبيوتيك به سمت درمان طيور برويم؛ البته عليرضا رفيعي‌پور، رئيس سازمان دامپزشكي تأكيد كرده كه تا امروز هيچ گزارش رسمي به سازمان دامپزشكي از مصرف ترياك در مرغداري‌ها نرسيده است.

محمد يوسفي، رئيس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي، اما اين اتفاق را رد مي‌كند و توضيح مي‌دهد: «اين خبر هيچ‌گونه سنديتي ندارد و كاملا از طرف انجمن ما تكذيب مي‌شود. شايد در ۲۰‌سال گذشته مرغداران از سر ناآگاهي و پيشرفت‌نكردن طب طيور اقدام به اين كار مي‌كردند تا جلوي بيمارشدن مرغ‌ها را بگيرند كه البته ترياك چنين خاصيتي هم ندارد، ولي درحال حاضر با پيشرفت تجهيزات پزشكي و پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي مختلف هيچ نيازي به مصرف موادمخدر وجود ندارد.»

او ادامه مي‌دهد: «اين امكان هم وجود دارد كه از حدود ۲۵‌هزار مرغداري كه دركشور داريم، برخي باشند كه از سر ناآگاهي و نداشتن سواد لازم به مرغ‌هايشان ترياك بدهند كه اين افراد قطعا از مسائل بهداشتي بي‌اطلاع و از علم روز بي‌خبر هستند، وگرنه محصولات زخم بستر هر فرد عاقلي مي‌داند كه مصرف ترياك هيچ تاثيري روي بيماري و پيشگيري از آن ندارد.»

يوسفي با اشاره به اين‌كه حتي مكمل‌ها و دارو‌هايي كه به مرغ‌ها داده مي‌شود عاري از مواد مخدر هستند، ادامه مي‌دهد: «حتي مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها و ويتامين‌ها هم ۲۰ روز قبل از كشتار مرغ‌ها بايد قطع شوند. دامپزشكان ناظر در كشتارگاه‌ها هم وظيفه‌شان دقيقا همين است كه وضع مرغ‌ها را قبل از كشتار بررسي كنند، به همين دليل واقعا بعيد است كه يك مرغدار اقدام به دادن موادمخدر به مرغ‌هاي خود كند، چون چنين مرغ‌هايي قبل از كشتار حتما برگشت داده مي‌شوند.»

نه هورمون و نه ترياك، هيچ كدام واقعيت ندارد
برومند چهارآيين، عضو هيأت‌مديره كانون سراسري مرغداران گوشتي هم مصرف ترياك در مرغداري‌ها را تكذيب كرده و مي‌گويد: «شايعه مصرف ترياك در مرغداري‌ها را از پايه و اساس كذب مي‌دانم و تأكيد مي‌كنم كه در هيچ‌كدام از مرغداري‌ها چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد، چون اصلا لزومي ندارد كه به مرغ‌ها موادمخدر خريد پانسمان داده شود.»

او ادامه مي‌دهد: «همه ما مي‌دانيم كه موادمخدر‌ها فقط براي تسكين درد استفاده مي‌شوند كه هيچ مرغي نياز به موادمخدر ندارد. مطرح‌كردن اين شايعه‌ها از طرف كساني است كه مي‌خواهند با ارزان‌كردن مرغ، گردش مالي ۱۲۵‌هزار‌ميليارد توماني صنعت طيور گوشتي را پايين بياورند، چون وقتي مرغ به قيمت منطقي خود مي‌رسد، سود اين افراد دوبرابر مي‌شود.»

چهارآيين درباره اين‌كه شايعه مصرف هورمون در مرغ‌ها هم بي‌شباهت به شايعه خوراندن ترياك به آن‌ها نيست، توضيح داد: «دادن هورمون به مرغ‌ها يك اشتباه لفظي بود كه اين تصور اشتباه را بين مردم ايجاد كرد كه اگر مرغ‌ها زودتر چاق مي‌شوند، به خاطر مصرف هورمون است.

تا سال ۲۰۰۵ آنتي‌بيوتيك‌هايي به مرغ‌ها داده مي‌شد كه جذب غذا را در آن‌ها بالا مي‌برد و همين باعث افزايش وزن آن‌ها عفونت بدن مي‌شد. متاسفانه همان زمان افراد بي‌اطلاع اين ماجرا را به‌عنوان مصرف هورمون بين مرغ‌ها مطرح كردند كه آن هم از بيخ و بن تكذيب شد.»

منبع: روزنامه شهروند



منبع

تظرات ارسال شده