همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

رفلاكس معده زماني اتفاق مي افتد كه حباب هاي داخل معده به سمت گلو و مري حركت مي كنند. يكي از شايع ترين بيماري ها در ايالات متحده، رفلاكس اسيد معده است و مشكلات بسياري را براي سلامتي افراد در زندگي مدرن امروزه، بوجود مي آورد. بسياري از مردم تلاش مي كنند تا براي خلاص شدن از رفلاكس، دارو مصرف كنند. با اين حال، استفاده از دارو گاهي موثر نيست و حتي عوارض جانبي را به جاي درمان به ارمغان مي آورد. با بخش تغذيه و بيماري هاي دكتر سلام همراه باشيد تا به بررسي اين موضوع بپردازيم.

جلوگيري از رفلاكس معده

گاهي افراد روش ديگري را امتحان مي كنند و آن استفاده از داروهاي خانگي مي باشد كه از مواد طبيعي به دست مي آيند لطفا اين مقاله را در مورد درمان هاي موثر دنبال كنيد تا بدانيد كه امروزه چگونه افراد، رفلاكس اسيد معده را درمان مي كنند و از عود كردن آن با رعايت رژيم غذايي و داروهاي طبيعي، پيشگيري مي كنند. با اين حال، در ابتدا، اجازه دهيد نگاهي به علائم و علل رفلاكس اسيد بيندازيم.

رفلاكس معده

چيزهايي كه بايد در مورد رفلاكس معده بدانيد

1-نشانه هاي رفلاكس معده چيست؟

هنگامي كه به رفلاكس، مبتلا مي شويد، علائم زير آشكار خواهد شد. بنابراين، اين مقاله را به دقت مطالعه كنيد تا بتوانيد به نشانه هاي شروع اين بيماري، پي ببريد.

  • اگر پس از خوردن غذا يا بعد از خوردن ميان وعده، دهان شما پر از بزاق مي شود، ممكن است دچار رفلاكس، شويد.
  • اگر به التهاب ريه، بيش از يك بار مبتلا شده ايد، علت ممكن است رفلاكس معده باشد. اين عارضه به اين دليل است كه وقتي اسيدها از معده رها مي شوند، باعث تحريك گلو شده و به درون ريه هاي شما وارد مي شوند. اگر غالبا به اين وضعيت دچار مي شويد، مي تواند خطر ابتلا به التهاب ريه شديدي را در پي داشته باشد.
  • افراد مبتلا به رفلاكس، اغلب طعم تلخ و تيزي را احساس مي كنند و دليل آن اين است كه اسيدهاي معده به هنگام برگشت به طرف مري، طعم تلخ و تيزي را در گلو، از خود به جاي مي گذارند.

اگر به علت رفلاكس معده از آسم رنج مي بريد، آن را جدي بگيريد. شما مي توانيد دچار مشكل در تنفس شويد، به ويژه در شب، زيرا، زماني كه دراز كشيده ايد، اسيدهاي موجود در مري مي توانند باعث شوند تا صدادار نفس بكشيد. محققان اشاره كرده اند كه “اين اسيد همچنين مي تواند وارد مجاري هوايي شوند و موجب تحريك مستقيم آنها گردند، بنابراين شما از احساس خفگي و سرفه بيدار مي شويد.”

از آنجا كه رفلاكس، باعث تنگ شدن مجراي گلوي شما مي شود، پس در بلع مواد غذايي با مشكل روبرو خواهيد شد. در اين حالت، غذايي كه مي خوريد باعث خراش گلوي شما مي شود كه بسيار آزار دهنده است.

2. علت اين عارضه چيست؟

برخي از عوامل رايجي كه باعث رفلاكس اسيد معده مي شوند عبارتند از:

علت متداول آن اختلال غير طبيعي در معده است كه فتق هياتال نيز ناميده مي شود. اين بيماري مي تواند در هر فردي و با هر سني، بروز كند. اين حالت زماني اتفاق مي افتد كه قسمت فوقاني معده به ديافراگم فشار آورده و باعث مي شود تا اسيد معده وارد مري شود كه در نتيجه رفلاكس معده رخ مي دهد.

افرادي كه باردار هستند ممكن است با رفلاكس، روبرو باشند. سطح بالاي هورمون ها و فشار جنين موجب افزايش رفلاكس مي شود، به خصوص در سه ماهه سوم بارداري با اين حال، بيش از حد نگران نباشيد زيرا اين حالت پس از زايمان از بين ميرود.

مصرف سيگار رفلاكس معده را وخيم تر مي كند، زيرا باعث آسيب رساندن به غشاهاي مخاطي شده و ترشح اسيد را افزايش مي دهد. علاوه بر اين، اگر بيش از حد سيگار مي كشيد، بزاق دهانتان كاهش يافته و اثر اسيد افزايش خواهد يافت و در نتيجه، رفلاكس اسيد رخ مي دهد.

اگر غذاهاي حجيمي مانند گوجه فرنگي، سير، شكلات، پياز، غذاي چرب مي خوريد و بلافاصله پس از خوردن غذا، دراز مي كشيد، به راحتي مي توانيد دچار اضافه وزن يا چاقي شويد و رفلاكس معده را افزايش دهيد.

رفلاكس معده

تشخيص پماد زخم بستر اين بيماري گوارشي

پزشك براي تشخيص رفلاكس اسيد يا GERD، فردي مناسب مي باشد. تشخيص بيماري معمولا با پرسيدن چند سوال و مرور تاريخچه پزشكي شخص آغاز مي شود. پزشك ممكن است تغييراتي را در رژيم غذايي يا داروها، پيشنهاد كند، زيرا مي توانند نشانه هاي بيماري را تحت تاثير قرار دهند.

اگر علائم همچنان ادامه داشته باشد مخصوصا در مورد بلعيدن، پزشك ممكن است با يك متخصص گوارش، جراح يا يكي ديگر از متخصصان مراقبت هاي بهداشتي در مورد تشخيص بيماري، مشورت كند.

آزمايشاتي كه مي توانند به تشخيص GERD كمك كنند، عبارتند از:

آندوسكوپي و بيوپسي دستگاه گوارش فوقاني (GI)

 پزشك يك ابزار نازك و لوله مانندي شبيه دوربين را به داخل لوله گوارشي وارد مي كند تا داخل معده را نگاه كند و در صورت نياز، نمونه اي از بافت معده را نيز بردارد.

 رشته هاي GI بالايي

 پزشك با استفاده از اشعه X به بررسي اينكه آيا چيزي در داخل بدن وجود دارد مي پردازد مانند وجود فتق كه باعث رفلاكس اسيد مي شود

اندازه گيري مقدار PH مري

 پزشك براي اندازه گيري ميزان اسيد معده ، يك لوله نازكي را به مدت 1 روز ، درون لوله گوارشي قرار مي دهد.

 اندازه گيري pH مايع مغزي Bravo

 پزشك سطح اسيد را با استفاده از يك كپسول كوچك در داخل لوله گوارشي و گيرنده هاي خارج از بدن كنترل مي كند.

 فشار سنج مغناطيسي مري

اين آزمايش به پزشك اين اجازه را مي دهد تا انقباض عضلاني داخل لوله گوارشي را اندازه گيري كند.

جلوگيري از رفلاكس معده بدون مصرف دارو

1.وعده هاي غذايي كوچكتري بخوريم و وزن خود را كم كنيم

همانطور كه در بالا گفته شد، اضافه وزن يا چاقي يكي از متداول ترين علل رفلاكس معده، است. انباشتگي چربي باعث بالا آمدن اسيد معده در مري مي شود. دكتر واعظي توصيه مي كند، “اگر اضافه وزن داريد، آن را كم كنيد و اگر اضافه وزن نداريد، اجازه ندهيد كه چاق شويد.”

مطلب مهم ديگر اين است كه از مصرف مواد غذايي كه موجب رفلاكس مي شوند، اجتناب كنيد مانند:

  • غذاي چرب
  • نعناع
  • قهوه
  • نوشابه گازدار

و مواد غذايي ديگري كه در بالا ذكر شد.

2. پس از خوردن غذا، بلافاصله دراز نكشيد

جاذبه زمين مهم ترين عامل جلوگيري از رفلاكس معده مي باشد. اگر بلافاصله بعد از خوردن غذا دراز بكشيد، مركز ثقل بدن شما، تعادل خود را از دست داده و باعث برگشت اسيد معده به مري مي شود. بنابراين،توصيه شده است كه حداقل 3 ساعت بعد از غذاخوردن، دراز بكشيد.

رفلاكس معده

3. جلوگيري از رفلاكس معده با ترك سيگار و الكل

برخي از محققان اشاره كرده اند كه نيكوتين موجود در تنباكو مي تواند توانايي بزاق را در انتقال اسيد به مري، كاهش دهد. علاوه بر سيگار كشيدن، مصرف الكل نيز مي تواند باعث اسپاسم عضلات مري و رفلاكس معده شود. بنابراين، ترك سيگار و اجتناب از مصرف الكل، مي تواند راهي براي خلاص شدن از اين عارضه باشد.

4. كاهش مصرف غذاهايي با مقدار قند بالا

دانشمندان ادعا كردند كه كاهش مصرف مواد غذايي با قند بالا مي تواند رفلاكس اسيد را كاهش دهد. شما بايد يك رژيم غذايي مناسب كه مقدار قند كمي دارد، تهيه كرده تا از رفلاكس معده جلوگيري كنيد.

5. كاهش رفلاكس معده با كاهش استرس

همه ما مي دانيم كه اضطراب، استرس و نگراني نقش جدي و مهمي در بروز رفلاكس معده دارد. محققان دريافتند افرادي كه فشارهاي شديد پانسمان زخم استرس را تجربه كرده اند، داراي افزايش فشار خون، ضربان قلب و علائم GERD بوده اند. اين علائم را ميتوان با تنفس عميق، يوگا، آهسته دويدن يا پياده روي منظم به همراه حيوانات خانگي و لذت بردن از هواي تازه، درمان كرد.

6. داشتن خواب مناسب

خواب شبانه بد و نا كافي، مي تواند در روز بعد به رفلاكس اسيدي معده منجر شده و پس از آن، به نوبه خود، بر كيفيت خواب شما تاثير مي گذارد. شما بايد تمام دستگاه هاي الكترونيكي را خاموش كرده و حدود يك ساعت قبل از خواب، با آب گرم دوش بگيريد. يك فنجان چاي بابونه نه تنها براي سلامتي شما مناسب است بلكه به شما كمك خواهد كرد كه خواب عميق تر و با ثبات تري داشته باشيد.

7. بالاتر قرار دادن سر نسبت به تن

توصيه مي شود كه با گذاشتن تعدادي جعبه چوبي زير تخت خود، سرتان را حدود6 اينچ بالا بياوريد. زياد كردن تعداد بالش هاي زير سر هم مي تواند از رفلاكس اسيد معده جلوگيري كند.

رفلاكس معده

8. كاهش رفلاكس معده با نوشيدن آب گرم در هنگام صبح

براي جلوگيري از رفلاكس اسيد معده ، شما بايد روز خود را با نوشيدن يك فنجان آب گرم شروع كنيد و به اين مقدار آب گرم، مقداري آب ليمو تازه نيز اضافه كنيد. ربكا فدروويتز مي گويد: “نوشيدن يك فنجان آب گرم به عمل گوارش، كمك بزرگي مي كند و براي همه افراد مناسب است.” سعي كنيد آن را 15 يا 20 دقيقه قبل از صبحانه بخوريد تا به طور طبيعي ميزان اسيد موجود در بدن خود را متعادل نگه داريد.

9. به سمت چپ بخوابيد

اگر به پشت يا سمت راست خود بخوابيد، فشار بيشتري روي بدن شما وارد ميشود قرار مي گيرد و علائم رفلاكس اسيد معده افزايش مييابد. بنابراين، به سمت چپ خود بخوابيد تا از رفلاكس معده رهايي پيدا كنيد.

عوامل ديگر در بروز اسيد معده عبارتند از:

  • سيگار كشيدن يا قرار گرفتن در معرض دود سيگار
  • مصرف الكل
  • يك نوع فتق به نام فتق هياتال
  • خوردن وعده هاي غذايي بزرگ
  • دير غذا خوردن در هنگام شب يا درست قبل از خوابيدن
  • مصرف غذاهاي پر چرب و سرخ شده
  • نوشيدني هاي اسيدي مانند آب ميوه

جلوگيري از رفلاكس معده با داشتن رژيم غذايي مناسب

مقدار زياد يا كم اسيد معده ، ممكن است دليل رفلاكس اسيد باشد. بنابراين، داشتن يك برنامه رژيم غذايي، نقش مهمي در جلوگيري از پيشگيري از رفلاكس بطور طبيعي در منزل دارد. در اينجا برخي از مواد غذايي كه مي توانند در جلوگيري از علائم رفلاكس اسيد به شما كمك كند را ذكر مي كنيم:

سبزيجات

همه ما مي دانيم كه سبزيجات حاوي مقدار كمي چربي و قند هستند كه مي توانند به آزاد سازي اسيد معده كمك كنند و در نتيجه از رفلاكس اسيد جلوگيري كنند. غذاهايي مانند لوبيا سبز، گل كلم، سيب زميني، خيار و كلم بروكلي انتخاب هاي خوبي هستند.

 بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر منبعي عالي از فيبر است كه بدن شما واقعا براي صبحانه به آن نياز دارد. اشاره شده است كه بلغور جو دوسر مي تواند باعث جذب اسيد در معده شده و خطرات رفلاكس معده را كاهش دهد. شما همچنين مي توانيد از نان كامل يا برنج كامل استفاده كنيد.

زنجبيل

زنجبيل يك درمان طبيعي و بسيار قوي براي رفلاكس اسيد و سوزش سر دل به شمار مي رود. شما مي توانيد زنجبيل را به قطعات كوچكي برش زده و به آب اضافه كنيد و ميل كنيد. همچنين از چاي زنجبيل هم مي توانيد براي درمان رفلاكس اسيد استفاده كنيد.

اسيد معده

 گوشت بدون چربي بر كاهش رفلاكس معده

گوشت بدون چربي شامل مرغ، بوقلمون، غذاهاي دريايي و ماهي هستند. اين محصولات، كم چرب هستند و مي توانند به طور طبيعي از رفلاكس اسيد جلوگيري كنند. شما مي توانيد آنها را بپزيد، بجوشانيد، كباب كنيد و يا آبپز كنيد تا خوشمزه شوند.

سركه پماد آلفا براي آفتاب سوختگي سيب

سركه سيب يك محصول تخمير شده است و مي تواند مقدار اسيد را در معده شما متعادل نگه دارد. بنابراين، سركه سيب را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد تا از رفلاكس اسيد پيشگيري كرده و به شما كمك كند.

 مواد غذايي پروبيوتيك

به افرادي كه داراي رفلاكس اسيد معده هستند، توصيه مي شود از غذاهاي پروبيوتيك مانند سبزيجات و ماست، بيشتر استفاده كنند.

 چربي هاي سالم

چربي هاي سالمي كه از روغن نارگيل، آووكادو، آجيل و چيا به دست مي آيد، براي افراد مبتلا به رفلاكس معده مفيد هستند. بنابراين، مي توانيد اين چربي ها را جايگزين ديگر چربي ها كنيد.

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا، التهاب پوشش داخلي معده و روده را مي تواند تسكين دهد و براي افرادي كه به رفلاكس اسيد معده و زخم معده يا دوازدهه مبتلا هستند، مفيد است. آلوئه ورا باعث قليايي شدن محيط معده مي شود و ترشح زياد اسيد معده و رفلاكس اسيد معده را كاهش مي دهد. آلوئه ورا را مي توانيد به اندازه اي كه مورد نياز مي باشد، مصرف كنيد و ضرري ندارد، مگر اينكه به آن حساسيت داشته باشيد.

آب آلوئه ورا را به همراه وعده هاي غذايي مصرف نكنيد، زيرا محتويات معده به يك محيط اسيدي نياز دارند تا به خوبي هضم شوند. آلوئه ورا را بين وعده غذايي يا در صورت داشتن رفلاكس اسيد معده ، مصرف كنيد. مقداري گياه آلوئه ورا را در باغچه بكاريد تا هميشه آلوئه وراي تازه در دسترس داشته باشيد.

درمان با آنتي اسيدها

داروهاي آنتي اسيدي اغلب در افرادي كه مبتلا به سوزش سر دل و يا رفلاكس هستند، استفاده مي شود. از استفاده طولاني مدت آنتي اسيدهاي حاوي آلومينيوم، پرهيز كنيد. برخي از آنتي اسيدهاي ساده و بي ضرر عبارتند از بي كربنات سديم و پتاسيم، كربنات منيزيم، هيدروكسيد منيزيم و كربنات كلسيم . نوعي از اين آنتي اسيد كه بدون آلومينيوم است، Andrew’s Tums نام دارد.

اسيد معده

برخي داروهاي مناسب براي درمان رفلاكس معده عبارتند از:

  1.  آنتي اسيدهايي كه اسيد معده را خنثي مي كنند مانند Tums، Rolaids ، Pepto-Bismol و Mylanta.
  2.  مسدود كننده هاي H2 كه باعث كاهش توليد اسيد معده مي شوند مانند Pepcid، Zantac، Axid و Tagamet.
  3.  مهاركننده هاي پمپ پروتون، گروهي از داروهاي تجويزي طولاني مدت هستند كه مي توانند اسيد معده را كاهش دهند و عبارتند از Nexium، Prevacid و Prilosec.
  4.  Prokinetics، نوعي داروي تجويزي است كه به خالي شدن سريع معده كمك مي كند كه شامل Reglan و Urecholine، مي شود.

افراد مبتلا به رفلاكس اسيد يا GERD، اين علائم را با انجام دادن اقداماتي مي توانند كنترل كنند.

مكمل هاي طبيعي براي كاهش اين عارضه

  • پودر منيزيم: 1/2 قاشق چاي خوري از اين پودر را در آب يا آب سبزيجات ريخته و دو بار در روز بخوريد. اين مكمل باعث تقويت دريچه ماهيچه اي بين مري و معده مي شود.
  • پودر نارون كه با آب سبزيجات يا نارگيل، برنج يا شير بادام، مي توانيد مخلوط كنيد. اين مخلوط، باعث كاهش اسيديته معده مي شود. آن را در بين وعده هاي غذايي مصرف كنيد.
  • سلنيوم يك مكمل روزانه ضروري براي افرادي است كه داراي رفلاكس مزمن هستند زيرا اين آنتي اكسيدان قوي، به جلوگيري از سرطاني شدن مري، كمك مي كند.
  • گلوتامين اسيد آمينه اي است كه التهاب پوشش معده را كاهش مي دهد. براي داشتن نتيجه بهتر، يك قاشق چاي خوري پودر گلوتامين خالص را با شير نارگيل يا شير بادام پماد زخم مخلوط كنيد و دو بار در روز بخوريد.

داروهاي بوجود آورنده اين عارضه

  •  داروهاي آسم
  •  داروهاي فشار خون بالا
  •  داروهاي ضد افسردگي
  •  آنتي هيستامين ها
  • مسكن ها
  •  آرام بخش ها

عوارض جانبي رفلاكس معده

اگر فرد براي درمان GERD اقدام نكند، مي تواند منجر به عوارض شديدتري شود، از جمله:

  • التهاب لوله گوارشي يا مري
  • باريك بودن لوله هاي گوارشي كه عمل بلع را با مشكل روبرو مي كند
  • مشكلات تنفسي مانند ذات الريه يا التهاب حنجره
  • بيماري Barrett، بيماري است كه باعث ايجاد سلول هايي در لوله گوارشي مي شود و در صورت درمان نشدن، منجر به سرطان مي شود.

كودكان و دوران بارداري

كودكان، نوجوانان و زنان باردار نيز اغلب رفلاكس اسيد را تجربه كرده اند. سوزش سر دل ممكن است 17 تا 45 درصد در دوران حاملگي رخ دهد. خوشبختانه، درمان هاي سوزش سر دل و رفلاكس اسيد،خطري در دوران بارداري ندارند.

طبق گزارش انجمن گوارش، هپاتولوژي و تغذيه آمريكاي شمالي، حدود 10 درصد از نوجوانان و كودكان ، GERD را تجربه مي كنند. علائم، تشخيص و درمان كودكان مبتلا به GERD، شبيه به بزرگسالان است. براي كسب اطلاعات بيشتر با پزشك متخصص اطفال در ارتباط باشيد.

رفلاكس معده

چه وقت بايد به پزشك مراجعه كرد

اگر رفلاكس اسيد به صورت منظم اتفاق مي افتد، از آنتي اسيدها استفاده كنيد و در صورتي كه از مصرف يك مدل آنتي اسيد، نتيجه خوبي نگرفتيد، سعي كنيد از نمونه هاي ديگر آن استفاده كنيد. همچنين تلاش كنيد تا شيوه زندگي خود را تغيير دهيد، مانند حذف برخي مواد غذايي يا نوشيدني هاي خاص از رژيم غذايي.

اگر بعد از اين تغييرات باز هم رفلاكس اسيد عود كرد، زمان آن رسيده است كه با پزشك خود تماس بگيريد. درد قفسه سينه اغلب نشانه اي از رفلاكس اسيد يا GERD مي باشد و در صورت جدي بودن درد، ديگر تامل جايز نيست و بايد با پزشك يا فوريت هاي پزشكي، تماس بگيريد.

گاهي علائم GERD به گونه اي است كه بايد فوري مورد توجه قرار بگيرد.

در صورتيكه فرد، هر كدام از موارد زير را تجربه كند بايد مراقبت هاي پزشكي فوري در مورد او انجام پذيرد:

  •  استفراغ شديد و مرتب
  •  احساس درد در قسمت فوقاني بدن
  •  به زحمت نفس كشيدن
  •  مشكل بلع

راهنمايي ها و اقدامات احتياطي

جوش شيرين براي درمان سوزش سر دل مناسب است اما براي افرادي كه فشار خون بالا دارند مناسب نيست.

موز داراي پروتئين هايي مانند لاتكس است، بنابراين ممكن است باعث ايجاد حساسيت در برخي از افراد شود، بنابراين اگر دچار علائم حساسيت زا شديد، بايد با پزشك خود مشورت كنيد.

در مورد استفاده از جو دوسر براي جلوگيري از رفلاكس اسيد معده در خانه، مي توانيد شكر يا دارچين را به بلغور جو دوسر، اضافه كنيد يا مي توانيد سيب، تمشك و موز را به منظور افزايش مواد مغذي به بلغور جو دوسر نيز اضافه كنيد.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده