همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
۱۰ نشانه وسواس نظافت و تميزي را بشناسيد

اما اگر تميزكردن شما باعث ايجاد مسئله و پيامدهاي منفي در خودتان يا عزيزانتان شده است، ممكن است نزديك به تميزكردن وسواسي و يا مبتلا به آن باشيد.

به گزارش : چه زماني تميزكردن ما بيش از حد مي‌شود؟ چه زماني به فرد منظم و مرتب با ديده تحسين نگاه نمي‌شود و به سمت وسواس مي‌رود؟ وسواس نظافت مي‌تواند براي شما يا عزيزانتان محصولات مدي هاني مشكلاتي را ايجاد كند. به عنوان مثال دوست شما خانه‌اي مرتب و تميز دارد. از زمان كودكي وقتي كه محيط اطرافش تميز و مرتب بود، احساس امنيت و آرامش مي‌كرد. شما به خانه او مي رويد. همه چيز سر جاي خودش هست. خانه او نقصي ندارد. آيا در اين نقطه مشكلي وجود دارد؟ آيا او وسواس تميزي دارد؟ نه. هر خانه تميز و مرتبي نشان از وسواس ندارد. نگهداري از يك خانه بسيار خوب و مفيد هم مي‌باشد.

پس چه زماني او وسواس تميزي دارد؟

به زندگي روزمره او دقت كنيم. او بلافاصله بعد از بيدار شدن از خواب، غلتكي به دست عسل پزشكي مي‌گيرد و كل كف اتاق مي‌چرخاند تا موهاي ريخته شده را جمع كند. سپس روي زانوي خود مي‌نشيند و كف خانه را با دستمال تميز مي‌كند. سپس توالت را پاك مي‌كند و هر دستگيره در خانه را جلا مي‌دهد. براي مسواك زدن در وان حمام زانو مي‌زند تا سينك دستشويي را خيس نكند و مجبور نباشد سينك را خشك كند. او روزهاي تعطيل بيشتر به جان خانه مي‌افتد و حتي بيشتر از بقيه روزها خانه را تميز مي‌كند.

او با وجود كار كردن بيرون از خانه تا زماني كه خانه را مرتب و تميز نكند آرامش پيدا نمي‌كند. هر روز اين اتفاقات تكرار مي‌شود. ژل مدي هاني او از شريك زندگي خود هم انتظارات مشابهي دارد. به او مي‌گويد چرا بعد از هربار شستشو سينك را خشك نمي‌كند؟ شريك زندگي او هم ناراضي است و احساس كنترل شدن مي‌كند.

نشانه‌هاي وسواس شستشو و نظافت

زماني كه ميل به تميزي آنقدر زياد مي‌شود كه اگر فرد آن كار را انجام ندهد احساس اضطراب و ناراحتي مي‌كند احتمال دارد كه پاي وسواس در ميان باشد. به طور كلي چنين علائمي براي شما زنگ خطر است كه ممكن است نشانه داشتن اختلال وسواس باشد:

۱. شستن زيادي از حد دست

۲. تميز كردن بيش پماد عسل خارجي از حد

۳. رفتار چك‌كردن مداوم چيزها: گاز و... .

۴. انجام كارها بر اساس الگوي مشخص عددي به طرز افراطي: بالا رفتن از پله يا شمردن كاشي‌ها و... .

۵. كمال‌گرايي در سازمان‌دهي لوازم: بيش از حد منظم بودن، تقارن چيزها، قفسه‌بندي تمام چيزها و... .

۶. نگراني بيش از حد: به عنوان مثال چند بار تماس گرفتن با مادرتان تا بدانيد حال او خوب است.

۷. افكار جنسي ناخواسته: خيلي از اين افكار مي‌تواند موجب شرم افراد شود اما به طور ناخواسته به ذهن اين افراد مي‌رسد.

۸. مدي هاني 405 وسواس در روابط با خانواده و اطرافيان

۹. سوال مي‌كنند تا به اطمينان برسند: به عنوان مثال مدام مي‌پرسند خانه من تميز است؟

۱۰. از ظاهر خود متنفر هستند: نگران وزن و لاغري خود بودن ربطي به اين مورد ندارد، اما به عنوان مثال فرد تمام روز درگير اين است كه يك قسمت از بدنش و صورتش تميز باشد.

lkfu: hdvkh



منبع

تظرات ارسال شده