همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 مردم ايران گرفتار سوء تغذيه هستند

گذارترين عواملي است كه نقش اساسي در سلامت بدن انسان برعهده دارد.

به گزارش امروزه تعداد زيادي از ساكنان زمين به علت مصرف بيش از حد مواد غذايي پر كالري و فرآوري شده، كربوهيدرات ها، مواد قندي از نبود غذايي سالم و با كيفيت رنج مي برند؛ مساله كه رابطه مستقيمي با كاهش طول عمر بشر دارد. به طوري كه ا

دكتر فرشته حسيني، معاون آموزشي و پژوهشي پژوهشكده علوم و فناوري مواد غذايي سازمان جهاد دانشگاهي خراسان رضوي به اهميت كيفيت ماده محصولات مدي هاني غذايي پرداخت و گفت: غذا عامل حيات انسان است و ارتباط مستقيمي بين سلامت جسم و روان انسان با نوع تغذيه و كيفيت مواد غذايي مصرفي او وجود دارد.

وي افزود: رژيم غذايي سالم و متعادل بايد تمامي نيازهاي فرد را به مواد مغذي در شرايط فيزيولوژيكي مختلف تامين كند از اينرو با توجه به تفاوت هاي فردي افراد مانند سن، جنس، مراحل رشد، بلوغ، دوران بارداري و شيردهي و .... كه هر كدام همراه با شرايط فيزيولوژيك خاص هستند بايد يك رژيم غذايي متناسب اتخاذ شود.

وي اظهارداشت: براي داشتن روح و جسمي سالم لازم است افراد آگاهي و دانش خود را در ارتباط با نوع تغذيه و كيفيت مواد غذايي مصرفي افزايش داده و آگاهانه غذاها را انتخاب و مصرف كنند.

وي به كيفيت مواد غذايي ايرانيان اشاره پماد عسل خارجي كرد و گفت: هم اكنون تعداد توليد كنندگان محصولات غذايي و تنوع توليدات و محصولات آنها نسبت به گذشته افزايش چشمگيري داشته است و اين امكان براي مصرف كنندگان فراهم مي شود كه بتوانند با آگاهي محصولات غذايي سالم تر و با كيفيت تر را انتخاب كنند.

وي خاطرنشان كرد: هرچه مصرف كننده گرايش و تمايل بيشتري به سمت كيفيت و سلامت نشان دهد، به همان نسبت توليد كننده هم به ارتقاء كيفيت محصولات خود به عنوان عامل بقاء در رقابت جذب مشتري توجه بيشتري نشان مي دهد و اين امر سبب رشد صنعت غذاي سالم در كشور خواهد شد.

وي ادامه داد: در كشور توليدات غذايي با كيفيت زيادي وجود دارد كه با استانداردهاي جهاني قابل رقابت هستند و در دسترس مصرف كننده ها قرار دارند. در عين حال عسل پزشكي سودجويان و افراد متقلب زيادي هم وجود دارند كه محصولات بي كيفيت و عاري از سلامت را با ظاهر مشتري پسند عرضه مي كنند بنابراين آگاهي و اطلاعات كافي در انتخاب ماده غذايي نقش تعيين كننده اي دارد.

وي در پاسخ به اينكه آيا ايرانيان از الگوي غذاي سالمي پيروي مي كنند؟ گفت: الگوي مصرف غذا در كشور ما در حال حاضر تلفيقي از فرهنگ سنتي تغذيه و الزامات زندگي مدرن است. با توجه به مشغله هاي موجود در زندگي روزمره، فرهنگ استفاده از غذاهاي آماده و نيمه آماده و مصرف مواد اوليه آماده سازي شده در آشپزي گسترش زيادي پيدا كرده است.

معاون آموزشي و پژوهشي پژوهشكده علوم و فناوري مواد غذايي سازمان جهاد دانشگاهي خراسان رضوي بيان كرد: متاسفانه خيلي از افراد به خاطر همين مشغله ها تنها به ظواهر غذاها مدي هاني 405 و طعم خوب آن توجه كرده و ارزش غذايي و آن و نيازهاي تغذيه‌اي خود را ناديده مي گيرند. لذا با اينكه بخش اعظم مردم كشور به غذاي كافي دسترسي دارند اما به دليل همين بي توجهي و ناآگاهي هاي تغذيه اي به نوعي گرفتار سوء تغذيه و عدم دريافت مواد مغذي هستند.

حسيني اظهارداشت: غذا علاوه بر رفع نياز تغذيه اي، بخش مهمي از فرهنگ و هويت يك ملت، قوم و اجتماع است و به طور عميقي در تمام جنبه هاي اقتصادي، امنيتي، مديريتي، اجتماعي و مذهبي زندگي روزمره ريشه دارد.

وي تصريح كرد: توسعه صنايع تبديلي و مراكز عرضه مواد غذايي عمدتا بر مبناي فرهنگ غير بومي صورت گرفته و اين موجب تغيير ذائقه و وابستگي مادي و معنوي به خارج از كشور شده است. بر اين اساس به نظر مي رسد، قانون گذاران مدي هاني و مجريان قانون در كشور بايد به دنبال راهكارهايي براي تطبيق فرهنگ غذايي سنتي با الزامات زندگي مدرن و بهبود فرهنگ غذايي مردم و سلامت جامعه باشند.

به گفته وي، تدوين قانون هاي حمايتي درخصوص توليد محصولات غذايي سالم و با كيفيت مي تواند در تحقق اين هدف تاثير چشمگيري داشته باشد.

منبع: سيناپرس



منبع

تظرات ارسال شده