همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كمبود ويتامين‌هاي B۳ و B۱۲ خطر ابتلا به ميگرن را افزايش مي‌دهد

سردرد مركز تحقيقات بيماري‌هاي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: نتايج مطالعه انجام شده در اين مركز نشان مي‌دهد كه كمبود ويتامين‌هاي B۳ و B۱۲ افزايش خطر بروز سردردهاي ميگرني را به همراه دارد.

به گزارش : مطالعه پژوهشي حدود دو سال درخصوص مصرف ويتامين‌هاي B۳ و پانسمان hartmann B۱۲ بر روي ۷۰ فرد مبتلا به ميگرن انجام شده است كه ۳۶ نفر آن به ميگرن دوره‌اي دچار بودند و ۳۴ نفر هم ميگرن مزمن داشتند.

دكتر منصوره تقا گفت: نتيجه اين مطالعه نشان داده كه ويتامين‌هاي B۳ و B۱۲ در افراد مبتلا به بيماري ميگرن نسبت به سايرين؛ پايين‌تر است. همچنين مشخص شد با كاهش اين ويتامين‌ها در بدن، احتمال افزايش خطر سردرد ميگرني وجود دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: كمبود ويتامين B۱۲ در بين افرادي كه گوشت مصرف نمي‌كنند، گياهخواران ژل دبريد و خام‌خواران و همچنين كساني كه عمل جراحي بر روي معده انجام داده يا مشكلات گوارشي دارند، شايع‌تر است.

مسئول واحد تحقيقات سردرد مركز تحقيقات بيماري‌هاي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشكي تهران بيان داشت: كاهش سطح ويتامين B۳ در زنان شايع‌تر است كه اين موضوع مي‌تواند دلايل مختلف داشته باشد.

وي در عين حال به مردم توصيه كرد كه از مصرف خودسرانه و بي‌رويه مكمل‌ها به شدت خودداري كنند، چون مصرف بي‌رويه و بيش از مقدار اين ويتامين‌ها خريد پانسمان تندروت ممكن است با عوارضي همراه باشد.

تقا از همكاران پزشك تقاضا كرد كه در صورت مشاهده كمبود اين ويتامين‌ها، آن را به مقدار لازم تجويز كنند زيرا اين كار علاوه بر رفع كمبود ويتامين‌ها به درمان سردرد ميگرني هم كمك مي‌كند.

۱۴ درصد ايراني مبتلا به سردرد ميگرني هستند

وي با اشاره به اينكه آمار مبتلايان به سردرد و ميگرن در ايران بالا است، گفت: ۱۴ درصد ايراني‌ها سردرد ميگرني دارد، آمار جهاني در اين زمينه ۱۱ تا ۱۶ درصد پماد مدي هاني است كه آمار ۱۴ درصد در كشور ما نشان‌دهنده فراواني بالاي آن است.

تقا خاطرنشان كرد: سردرد در ايران به عنوان اولين علت ناتواني است اما در بيشتر كشورهاي ديگر كمردرد به عنوان اولين عام ناتواني محسوب مي‌شود، به همين دليل در سال‌هاي اخير تلاش فراواني براي گسترش تحقيقات در زمينه سردرد در كشورمان انجام داده‌ايم.

سردرد قابل درمان است

وي با بيان اينكه سردردها هم قابل پيشگيري و قابل درمان است، افزود: سردرد تنها علت قيمت پانسمان نوين ناتواني در مغز و اعصاب است كه قابل برگشت است، بقيه علل ناتواني مانند سكته مغزي و ام اس به اين شكل قابل برگشت نيستند.

متخصص مغز و اعصاب افزود: بنابراين اين موضوع بايد مورد توجه جدي مسئولان و دست‌اندركاران حوزه بهداشت كشور قرار گيرد و مردم هم بايد به آن توجه بيشتري داشته باشند.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده