همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ايراني ها سالي چند عدد تخم‌ مرغ مصرف مي‌كنند؟

تخم مرغ در كشور سالانه ۲۰۰ عدد است،گفت: پيش بيني مي شود توليد اين محصول، امسال ۱۱ درصد افزايش يابد.

به گزارش مرتضي رضايي به مناسبت روز جهاني تخم‌مرغ اظهار داشت: بيش از دو دهه است كه كشورهاي پيشرو در توليد تخم‌مرغ در دنيا دور هم جمع شده اند و به‌ واسطه ارزش غذايي تخم‌مرغ، يك روز را به‌منظور ترويج مصرف اين ماده غذايي در دنيا به نام «روز جهاني تخم‌مرغ» معرفي كرده اند و دومين جمعه ماه اكتبر را به اين روز اختصاص داده‌اند.

وي افزود: در ايران با توجه به اينكه در اولين سال برگزاري مراسم روز جهاني تخم‌مرغ مصادف با نهم اكتبر بوده، هرسال همان روز را كه ۱۷ مهر است به روز ملي تخم‌مرغ اختصاص داده‌ايم.

رضايي با اشاره به اهميت بالاي تخم‌مرغ به‌عنوان يك ماده مغذي مهم در زنجيره غذايي تصريح كرد: تخم‌مرغ يكي از معجزات غذايي است، به‌ طوري‌كه در همين ماده غذايي حدود ۵۵ تا ۶۳ گرمي تمام مواد مورد نياز يك ارگانيسم تأمين شده است.

وي افزود: يك تخم‌مرغ پس از ۲۱ روز بدون ارتباط با هيچ جاي دنيا، تبديل به جوجه مي‌شود كه نشان مي‌دهد اين ماده غذايي چقدر كامل است؛ اين در حالي است كه پانسمان زخم حفره اي در آناليز تركيبات شيميايي و غذايي، تخم‌مرغ همه مواد غذايي مورد نياز را به‌اندازه كافي دارد؛ به طوريكه ۶.۳ گرم پروتئين، ۵ گرم چربي غيرمضر، حدود ۲۰۰ ميلي‌گرم كلسترول و ويتامين‌هاي محلول در چربي به‌اندازه نياز روزانه بدن انسان در زرده تخم‌مرغ موجود است.

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي، گفت: تخم‌مرغ تا دو هفته پس از توليد نياز به نگهداري در يخچال ندارد؛ اما مواد غذايي ديگر مانند گوشت و سبزي پس از چند ساعت فاسد مي‌شود.

رضايي در رابطه با جايگاه ايران در توليد تخم‌مرغ خاطرنشان كرد: جايگاه ايران در سال‌هاي بعد از انقلاب رشد بسيار خوبي داشته است، در سال‌هاي اول انقلاب ما واردكننده تخم‌مرغ بوديم؛ اما در چند سال اخير ما صادركننده اين محصول هستيم.

وي افزود: بر اساس آمار و اطلاعات كارشناسان، در سال گذشته، حدود ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در كشور توليد شده كه نزديك به ۹۰ درصد آن توسط واحدهاي صنعتي و ۱۰ درصد توسط مرغان بومي و ساير ماكياني كه در روستاها پرورش مي‌يابند، توليد شده است.

پيش بيني رشد ۱۱ درصدي تخم مرغ در سالجاري

رضايي ادامه داد: پيش‌بيني امسال ما اين است كه اين عدد به يك‌ ميليون تن برسد كه اين به معني رسيدن به ۱۱ درصد رشد در توليد است.

وي افزود: رشد جمعيت ايران در سال كمتر از ۱.۲ درصد است و ۱۱ درصد رشد در توليد تخم‌مرغ يك دستاورد بزرگ در اين صنعت محسوب سوپرازورب سي مي‌شود.

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي در خصوص رتبه ايران در توليد تخم‌مرغ در دنيا اذعان داشت: ما از نظر حجم توليد پنجمين كشور در آسيا و دهمين كشور در دنيا هستيم و رتبه دار محسوب مي‌شويم.

وي افزود: اگر آنفولانزاي فوق حاد در سه سال پياپي، مرغداري‌هاي كشور را درگير نمي‌كرد، رتبه بالاتري داشتيم البته خسارات آن به‌سرعت جبران شده است؛ البته در آن سال‌ها با مديريت درست و واردات بسيار جزئي بازار كنترل شد و با همت توليدكنندگان و تلاش بسيار توانستيم از بحران عبور كنيم.

رضايي با تأكيد بر سلامت تغذيه‌اي تخم‌مرغ و لزوم فرهنگ‌سازي براي مصرف اين ماده غذايي خاطرنشان كرد: يكي از برنامه‌هاي روز ملي تخم‌مرغ ترويج مصرف اين ماده غذايي است. در محافل علمي تخم‌مرغ را به خاطر كلسترول، غذاي سالمي نمي‌دانستند و حدود ۲۰ سال است كه اين فرضيه در دنيا رد شده است.

وي افزود: كشورهايي مانند ژاپن و هند بيشتر از ما مصرف تخم‌مرغ دارند اما ميزان بيماري قلبي و عروقي در اين كشورها بالا نيست و در هيچ آزمايشگاهي اين فرضيه كه كلسترول تخم‌مرغ باعث افزايش كلسترول خون مي‌شود، اثبات نشده است و مردم مي‌توانند بدون نگراني از آن استفاده كنند.


مصرف سرانه تخم مرغ در سال ۲۰۰ عدد است

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي در رابطه با ميزان مصرف تخم‌مرغ در كشور عنوان كرد: اگر مقدار تخم‌مرغ لوهمن روشه توليد كشور را بر ميزان جمعيت ۸۳ ميليون نفري كشور تقسيم كنيم، حدود ۲۰۰ عدد تخم‌مرغ در سال توسط هر ايراني مصرف مي‌شود كه كمتر از يك عدد تخم‌مرغ براي هر نفر است.

وي افزود: ما براي اينكه اين ۲۰۰ عدد را به ۳۶۵ عدد در سال برسانيم، راه طولاني را بايد طي كنيم؛ البته اگر با همين سرعت رشد راه را ادامه دهيم به اهداف خود خواهيم رسيد.

رضايي با تأكيد بر لزوم تقدير از توليدكنندگان تخم‌مرغ گفت: شايد خود تخم‌مرغ اصالت نداشته باشد؛ اما توليدكننده آن اصالت دارد و بايد در سال حداقل يك‌بار از توليدكننده‌اي كه در شرايط بسيار سخت، با انواع ريسك‌ها و خطرات بيماري‌ها و با حجم نقدينگي بسيار بالا توليد را انجام داده تقدير كنيم كه كار بسيار بزرگ و جهادي در دو سال اخير انجام داده‌اند.

وي در رابطه با مدت ‌زمان توليد تخم‌مرغ بيان كرد: توليد تخم‌مرغ حداقل ۱۸ ماه از زمان برنامه‌ريزي تا خروج از سالن توليد، زمان مي‌برد؛ اين در حالي است كه مرغ‌هايي كه در سالن‌هاي توليد در حال توليد تخم‌مرغ هستند از دو سال و نيم قبل براي توليد امروز برنامه‌ريزي‌شده‌اند.

رضايي افزود: توليد تخم‌مرغ طبق يك زنجيره از گله‌هاي اجداد، گله‌هاي مادر، جوجه‌هاي يك‌روزه تخم‌گذار و نهايتاً تخم‌مرغ، بسته‌بندي و زنجيره‌هاي وابسته مانند سردخانه‌ برنامه‌ريزي‌شده كه اين روند حدود ۲ سال و نيم زمان مي‌برد.

معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي سوپرازورب پي در رابطه با نوسانات ميزان مصرف تخم‌مرغ در سال اذعان داشت: توليد تخم‌مرغ به‌صورت خطي است و مرغ‌هاي داخل قفس‌ها به اندازه خود توليد مي‌كنند و كم‌وزياد نمي‌شود اما مصرف متغير است، به‌عنوان‌مثال در ايام عيد مصرف تخم كاهش پيدا مي‌كند، در شش‌ماهه دوم سال مصرف ۶۰ درصد و در شش‌ماهه نخست سال ۴۰ درصد است، بنابراين براي تنظيم بازار تخم‌مرغ بايد هوشمندانه برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري شود.

صادرات حدود ۱۴ هزارتن تخم مرغ در سالجاري

وي در رابطه با صادرات تخم‌مرغ اظهار كرد: با تلاش‌هايي كه توسط وزارت جهاد كشاورزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، ممنوعيت صادرات تخم‌مرغ لغو شد. به‌منظور تنظيم بازار و نوسانات عرضه و تقاضا بايد دسترسي به بازارهاي صادراتي محيا باشد تا در صورت مازاد توليد، محصول از بازار خارج شود.

رضايي افزود: حدود سه ماه است كه موافقت براي صادرات ابلاغ‌شده و حدود ۱۴ هزار تن صادرات تخم‌مرغ انجام‌شده است اما سال‌هاي طلايي هم داشتيم كه تا ۸۰ هزار تن هم صادرات انجام مي‌شد.

وي در خصوص ظرفيت‌هاي توليد تخم‌مرغ در كشور بيان كرد: اگر مرغداري‌هاي مرغ تخم‌گذار كشور به‌صورت هماهنگ شروع به توليد كنند حدود يك‌ميليون و ۳۰۰ هزار تن ظرفيت توليد تخم‌مرغ صنعتي داريم.

معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزي افزود: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن تخم‌مرغ صنعتي و حدود ۱۰۰ هزار تن هم جراحي پوست توليد تخم‌مرغ بومي داشتيم كه امسال در حال حاضر توليد تخم‌مرغ صنعتي به ۹۰۰ هزار تن رسيده و تا تكميل ظرفيت ۴۰۰ هزار تن فاصله‌داريم.

رضايي در پايان اظهار كرد: شرايط اقتصادي لازم فراهم‌شده و اگر مرغداري‌ها به چرخه توليد بيايند، اين قابليت وجود دارد كه به ظرفيت توليد حداكثري برسيم.



منبع

تظرات ارسال شده