همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 نكات طلايي براي داشتن گل‌هايي شاداب در خانه

براي نو نوار كردن خانه در سال جديد برنامه‌ريزي مي‌كنيد. حواستان باشد رسيدگي به گل و گياهان را از قلم نيندازيد.

به گزارش خيلي‌هايتان از حالا قلم و كاغذ دست گرفته‌ايد و داريد براي نو نوار كردن خانه در سال جديد برنامه‌ريزي مي‌كنيد. حواستان باشد رسيدگي به گل و گياهان را از قلم نيندازيد. گل‌ها نسبت به خيلي ديگر از اشياي خانه انرژي‌بخش‌ترند و در عين حال با هزينه كمتري مي‌شود آنها را خريد، ولي ترس از كشتن يا ضعف و بيماري‌شان مانع انتخاب آنها به عنوان جزء برتر دكوراسيون منزل مي‌شود. من به شما مي‌گويم نترسيد. كافي است كمي اطلاعات‌تان را درباره گل و گياه اضافه كنيد تا بتوانيد با انتخاب گل مناسب براي فضاي خانه‌تان شادابي آن را چند برابركنيد. پس اين هشت نكته را به ذهن‌تان بسپاريد.

هواي خانه‌تان را داشته باشيد

كاري نداشته باشيد به اين‌كه «خواهرم چي خريده»، «اون پيج معروف اينستاگرام دارد تبليغ اين گل را مي‌كند» و «توي گلفروشي محله يه گل خيلي شيك ديدم» شما شرايط محيطي خانه و اوضاع جيب خودتان را در نظر بگيريد. نه معماري خانه‌هاي ما از لحاظ نور، دما و... مثل هم است، نه سطح درآمد و اولويت‌هايمان. هركس بايد هواي خانه خودش را داشته باشد.

نقاط مناسب خانه‌تان را كشف كنيد

شما اگر آدم گرمايي‌اي باشيد كمتر لباس مدي هاني گرم مي‌پوشيد و هميشه دنبال جاي خنك مي‌گرديد. سرمايي‌ها بر عكس شما هستند. گل‌ها هم گرما دوست و سرما دوست دارند يا نورپسند و سايه‌پسند. پس انتخاب جاي مناسب در خانه برايشان خيلي مهم است. جاي مناسب هم يعني در نظر گرفتن نور، دما، تهويه و رطوبت. هر چه اين شرايط براي گياه ايده‌آل‌تر باشد، كمتر دچار تنش مي‌شود و شاداب‌تر است.

نكته تستي: همه گل‌ها چسبيدن به پنجره‌هاي پر نور را دوست ندارند. هميشه استثنا وجود دارد.

تشنگي گياه را تقويم تعيين نمي‌كند

آبياري گياه مثل شرايط نور و دماي خانه نيست كه به معماري خانه مربوط بوده و از پيش تعيين شده باشد. تنظيم اين عامل كاملا دست خودمان است. برگرديم سر مقايسه انسان و گياهان. محبت زيادي به گياهان هم مايه دردسر است. فكر نكنيد هر چه بيشتر به آنها آب بدهيد برايشان خوب است. مهم اين است بدانيد چه زماني و چقدر آبياري كنيد. جملات هفته‌اي يك‌بار، هفته‌اي دوبار و يك روز در ميان، نشان‌دهنده نياز آبي گياهان نيستند. تشنگي گياه را تقويم تعيين نمي‌كند. بهترين كسي كه مي‌تواند آن را تعيين كند خودتان هستيد كه تمام نوع گياه و شرايط محيطي آن را در نظر مي‌گيريد.

استفاده از اين روش ساده است: انگشت‌تان را در خاك گلدان فروكنيد ببينيد چقدر مرطوب است. يك بند انگشت يا پايين‌تر؟ اگر رطوبت خاك بالاتر از آن بود، يك هشدار است تا آبدهي را كاهش دهيد. با بيلچه، چوب و ميخ هم مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد. وقتي ميخ را بيرون مي‌كشيد، اگر خاك به آن نچسبيده بود يعني خشك است، ولي اگر خاك خيس باشد مقداري از آن به ميخ مي‌چسبد. البته با كم و زياد شدن آب، گياه خودش عسل پزشكي هشدارهاي لازم را به ما مي‌دهد. مثلا در اين فصل اگر جاي گل سرد باشد و زياد به آن آب بدهيد برگ‌هاي بالايي شروع مي‌كنند به زرد شدن. زرد شدني كه همراه با خشك شدن برگ نيست، بلكه نشانه‌هاي پرآبي در بافت برگ كاملا واضح است.

لذت بردن از گل به كوچك و بزرگي گلدان ربطي ندارد

درست است گل و گياه هم جزئي از دكوراسيون خانه به حساب مي‌آيند، ولي دوباره تأكيد مي‌كنم در مورد اين اجزا خيلي دنباله‌رو مد نباشيد. اين كه حتما گلدان‌هاي بزرگ و خاص داشته باشيد تا بيشتر توي چشم باشند يا برعكس گلدان‌هاي كوچك گرانقيمتي مثل بونساي. در برنامه‌ريزي‌ها، علاقه خودتان، مساحت خانه، شرايط محيطي آن، مديريت فضاهاي خالي و البته برآورد هزينه‌هاي مالي تعيين‌كننده‌اند. مهم چيدمان مناسب گل و گياه به نحوي است كه بيشتر لذت را از حضور آنها در خانه ببريد.

گل‌ها هم غذا مي‌خواهند

هميشه كه نبايد براي خودمان دست به آشپزي شويم. گل‌ها هم غذا مي‌خواهند. هر گلداني كه مي‌خريم لازم است به فكر تغذيه‌اش هم باشيم، به‌خصوص در گل‌هاي خانگي. گل‌هاي باغچه‌اي نياز غذايي كمتري دارند، چون مي‌توانند از طريق نور مستقيم، خاك بيشتر، آب باران و‌... دسترسي بيشتري به مواد غذايي داشته باشند. براي گل‌هايتان قبل از اين كه آشپز خوبي باشيد، مادر خوبي باشيد. مثل نوزادتان با آنها رفتار كنيد. آنها نمي‌توانند گرسنگي‌شان را به زبان بياورند، پس قبل از نشان دادن علائمش خودتان برويد سراغ‌شان.

اين كار مستلزم اين است كه قبل از خريد به فكرشان محصولات مدي هاني باشيد و نكات لازم را درباره تغذيه گل و گياهان آپارتماني ياد بگيريد. متأسفانه براي گل و گياهان زينتي كمتر بسته‌بندي‌هاي كوچك وجود دارد، چه براي كودهاي جامد و چه مايع. اما اگر خواستيد كود بخريد حتما به فروشنده بگوييد براي چه گلي و چه سايز گلداني مي‌خواهيد آن را استفاده كنيد. كودها مواد غذايي مكمل هستند. انتظار نداشته باشيد اثرات‌شان مشابه باشد. مثلا در علم تغذيه گياهي هر كودي كه نيتروژن بيشتري داشته باشد به رشد شاخ و برگ كمك مي‌كند و براي گلدهي مناسب نيست.

تميز كردن گل‌ها يادتان نرود

اگر سلامت و شادابي گل‌ها برايتان مهم است، نظافت هميشگي آنها را جزو برنامه‌هاي خانه‌داريتان بگذاريد. برگ گل‌ها هم مثل هر سطح ديگري، گرد و خاك را جذب مي‌كنند. اين را به‌راحتي با كشيدن انگشت روي سطح برگ مي‌توانيد حس كنيد. برگ‌ها منبع تغذيه گياهند. هر چه راه روزنه‌هاي آنها بسته‌تر باشد فتوسنتز (تبادلات هوايي براي دريافت نور و تبديل آن به غذا) كمتر مي‌شود؛ در نتيجه ممكن است گياه زرد و بي‌حال به نظر برسد، به‌ويژه در فصل زمستان كه هواي خانه خشك‌تر است. بهتر است با گل‌ها مثل يك ظرف تزئيني رفتار و تميزشان كنيد. درخشش برگ‌ها رابطه مستقيمي با انتقال حس خوب حاصل از نگهداري‌شان دارد.

ضمن اين‌كه هر چه برگ‌ها تميزتر باشند، هم ديرتر به آفات و بيماري‌ها مبتلا مي‌شوند و هم اگر چنين مسأله‌اي برايشان پيش بيايد زودتر متوجه مي‌شويم و آن را مديريت مي‌كنيم. از طرف ديگر باور كنيد گل‌ها موجوداتي زنده هستند. آنها را به چشم يك ظرف تزئيني بلوري يا فلزي نبينيد كه اگر يك هفته هم دستي به سر و رويش نكشيد اتفاقي برايشان نمي‌افتد. گل بايد راه نفسش باز باشد تا كرم محافظ مدي هاني بتواند هم به زندگي‌اش ادامه دهد، هم هواي خانه‌تان را تميز كند و هم با شادابي‌اش نشاط محيط دور و برتان را چند برابر كند. يادتان باشد يك گياه تميزتر، گياه سالم‌تري است.

چه گلداني به آن مي‌آيد؟

گلدان، براي گل مثل لباس است. هم جنسش مهم است، هم اندازه‌اش و هم تناسب آن با نوع گل. اگر دوست داريد گل‌هاي آويز داشته باشيد مسلما بهتر است سبك‌ترين نوع گلدان را انتخاب كنيد يا اگر فضاي منزل‌تان كوچك است و خيلي نمي‌توانيد گلدان‌ها را جا‌به‌جا كنيد بهتر است همان اول با يك انتخاب قطعي و مناسب اندازه گلدان از دردسرهاي بعدي پيشگيري كنيد يا اگر هنوزصاحب خانه نشده‌ايد و هر سال مجبور به اثاث‌كشي هستيد گلدان‌هاي كوچك و سبك را براي خانه بخريد تا حمل و نقل‌شان برايتان راحت‌تر باشد.

اگر هم از آن دسته افرادي هستيد كه گل دوست داريد، ولي يادتان مي‌رود آبش بدهيد بهتر است برويد سراغ گلدان‌هاي ريزه ميزه‌ ساكولنت. آنها با كم‌آبي رفيق‌اند. در ضمن گياهان كم رشدي مثل ساكولنت‌ها و كاكتوس‌ها، هرسال نياز به تعويض گلدان ندارند.

نكته كنكوري: هميشه زيباترين گلدان‌ها بهترين‌شان نيستند. تناسب بين گل و گلدان مثل تفاهم بين آدم‌هاست.

تنوع بدهيد

اگر عاشق گل و گياه هستيد كمي تلاش‌تان را بيشتر كنيد؛ مثلا گاهي جاي گلدان‌ها را عوض كنيد. اگر تراس يا حياط داريد چند ساعت آنها را به هواي آزاد منتقل كنيد. قيمت كرم مدي هاني البته قبل از هر چيز مطمئن شويد هواي بيرون اختلاف زيادي با شرايط نگهداري گل در داخل خانه ندارد، به‌خصوص در زمستان و تابستان. بهار براي اجرايي كردن اين ايده مناسب‌تر است.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده