همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تفاوت هاي وگان و وجترين

اخيرا با دختري صحبت مي كردم و وقتي به او گفتم كه غذاهاي حيواني را نمي خورم، با با كنجكاوي پرسيد “شما وگان هستيد يا وجترين؟”

من از او پرسيدم آيا تفاوت اين دو را مي دانيد؟ و او اين گونه پاسخ داد: “من فكر مي ‌كنم وگان ها به طور كامل از محصولات حيواني اجتناب مي ‌كنند در حالي كه وجترين ها گاهي تخم‌ مرغ و لبنيات مي ‌خورند.” اين تعريفي ابتدايي بود، با اين حال روشن بود. نيازي به گفتن نيست كه من تحت‌ تاثير قرار گرفتم.

بسياري از مردم نمي ‌دانند وگانيسم چيست و چه تفاوتي بين رژيم وگان و گياه خواري وجود دارد. در اين مقاله، تفاوت بين رژيم‌ هاي غذايي وگان و گياه خواري را ياد مي ‌گيريد و سپس مي‌ توانيد تصميم بگيريد كه كدام يك از آن دو براي شما مناسب ‌تر هستند.

رژيم غذايي وگانيسم چيست؟

عمل پرهيز از استفاده از محصولات پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد حيواني، به ويژه در رژيم غذايي و يك فلسفه مرتبط كه ديد كالايي به حيوانات را رد ميكند.

به بيان ساده تر: وگان رژيمي است كه محصولات حيواني را نه مصرف و نه خريد مي كند.

وگان ها بيشتر به دلايل اخلاقي به اين شرايط پايبند هستند. پشت وگان ها اغلب يك فرقه مذهبي است.

انجمن جهاني گياهخواري

دونالد واتسون اصطلاح وگان را در سال ۱۹۴۴ (تقريبا صد سال پس از اينكه كلمه گياه خواري تأسيس شد) تعريف كرد. او براي اولين بار واژه وگان را به عنوان “گياه خواران غير لبني” به كار برد، تا زماني كه انجمن وگان (بله، چنين چيزي وجود دارد!) آن را به عنوان زير تعريف كرد:

“اصولي كه انسان بايد بدون سواستفاده از حيوانات زندگي كند”.

گياه خواري چيست؟

رژيم گياهخواري به صورت زير تعريف شده است:

عمل مخالفت با مصرف گوشت، و همچنين ممكن است شامل كنار گذاشتن محصولات جانبي ناشي از كشتار حيوانات باشد.

به بيان ساده تر: در رژيم گياه خواري چيزي كه مستقيما با كشتار حيوانات ارتباط دارد ، مصرف و يا خريد نمي‌ شود. تمام گوشت ها و محصولات جانبي ذبح حيوانات نيز از اين دسته اند. به پانسمان زخم بستر عنوان مثال: ژلاتين، كه از پوست جوش، تاندون‌ها يا رباط ‌هاي گاو بدست‌ مي آيد.

كلمه گياهخوار اولين بار در سال ۱۸۳۹ استفاده شد و به «رژيم غذايي سبزيجات» اشاره كرد.

اولين يافته ‌هاي اين گياه خواران به قرن هفتم پيش از ميلاد باز مي ‌گردد. گفته مي ‌شود كه فيثاغورس نيز از رژيم غذايي گياهي حمايت كرده‌ است.

تفاوت بين گياه خواري و وگان

گياه خواري اصطلاح عمومي وگانيسم است.

زماني كه اين سفر را براي به حداقل رساندن مصرف محصولات حيواني آغاز كردم، براي اينكه به آن عادت كنم و دانش لازم براي پيروي از رژيم غذايي گياهخواري را كسب كنم، ابتدا رژيم ‌هاي غذايي گياهي را براي چند ماه دنبال كردم. در واقع بسياري از وگان ها به عنوان گياهخواران شروع كرده و سپس مصرف محصولات حيواني خود را تا زماني كه در سطح وگان قرار گيرند به حداقل مي رسانند.

ممكن است فرد به دلايل مختلف از جمله اهداف انسان دوستانه، سلامتي و يا ترجيحا صرف انتخاب رژيم غذايي، به گياهخوار تبديل شود. نيت، يك احساس شخصي است، و بر اين اساس متفاوت است. با اين حال وگانيسم يك اصل است كه انسان حق ندارد از موجودات براي اهداف خود بهره برد.

انجمن جهاني گياهخواري

وگان به طور كامل نمايندگي محصولات هارتمن بهره‌ برداري از حيوانات را به حداقل مي ‌رساند ، در حالي كه گياه‌ خواري فقط كشتار مستقيم را به حداقل مي ‌رساند. براي كاهش رنج ناشي از حيوانات، رژيم وگان يا گياه خواري مورد استفاده قرار ميگيرد.

ممكن است خريدار يك تخم مرغ به طور مستقيم يك حيوان را از بين نبرد، اما در طبيعت رقابتي صنعت حيوانات ضروري است كه بلافاصله بعد از تولد، جوجه هاي نر را از بين ببرند. بيش از ۳ ميليون جوجه نر همانند اين هر ساله كشته مي‌ شوند.

اين امر همچنين باعث ايجاد انزجار بين جامعه گياه‌ خواري و وگانيسم مي‌ گردد، چرا كه وگان ها احساس مي ‌كنند كه گياه خواران در حال بستن چشم خود به رنج آشكار هستند. من اخيرا در يك رستوران وگان يك برچسب خوانده‌ ام كه مي ‌گويد: “گياهخواري كافي نيست!”

چگونه به يك گياه خوار تبديل شويد ( بدون اينكه خودتان را تحت ‌تاثير قرار دهيد )

بهترين راه براي تبديل شدن به يك گياه خوار، كسب دانش است. خواندن اين مقاله اولين قدم بزرگ است: چگونه يك گياه خوار شويد (اين به آن سختي نيست كه فكر مي ‌كنيد!)

پس از آن بايد به آرامي شروع كنيد. هدف به حداقل رساندن تمام گوشت مصرفي در رژيم غذايي شما است.

اما به جاي از بين بردن يك دفعه تمام گوشت از رژيم غذايي خود، يك حيوان را در يك پماد زخم زمان از برنامه غذايي تان حذف كنيد.

براي مثال: با گوشت گاو شروع كنيد. ۳۰ روز گوشت گاو نخوريد. پس از گذشت اين ۳۰ روز گوشت مرغ را حذف كنيد. به همين ترتيب هر ماه مصرف گوشت يك حيوان را حذف كنيد.

در نهايت با اين روش همه گوشت و غذاهاي دريايي را از بين خواهيد برد، اما به خاطر رويكرد تدريجي آن احساس غيرقابل ‌كنترلي نخواهيد داشت. كليد اصلي اين است كه آن را پايدار نگه داريم.

ممكن است از طرف دوستان نزديك و خانواده مقاومت و سوالاتي را در مورد تبديل شدن به گياه خوار تجربه كنيد. در هنگام پاسخ به سوالات ، مهربان باشيد و مزاياي گياه خواري را موعظه نكنيد.

من تمام عمرم گوشت خوردم. حتي شايد بيش تر از حد معمول خورده ام. من تقريبا هر وعده غذايي را با رژيم غذايي مخصوص بدنسازي، برنج و مرغ دنبال كرده ام. اين موضوع منجر به مصرف روزانه بيش از يك كيلوگرم گوشت شد.

از آنجا كه بيش از ۳ سال از رژيم غذايي گياهي پيروي مي‌كنم، هرگز به عقب بازنگشته ام. در حالي كه گام‌ هاي اصلي براي رفتن از گوشت خواري به گياه خواري دقيقا مانند تبديل شدن به يك وگان است. البته وگان شدن كمي از اين حد جلوتر مي رود.

نتيجه گيري:

به راحتي مي توان گفت كه وگان نسخه اي بالاتر از گياهخواري است. هدف وگان ها به حداقل مطلق رساندن استثمار تمام حيوانات وريدي است، در حالي كه گياه خواري عمدتا خشونت مستقيم بر روي حيوانات را كاهش مي دهد (مانند كشتار). گياهخواري بيشتر درباره شيوه زندگي دلسوزانه نسبت به رفتار خوردن است.

البته ممكن است برخي از افراد رژيم هاي گياه‌خواري را صرفاً به دليل مزاياي سلامتي آن و يا با هدف كاهش وزن انتخاب كنند اما در اين صورت هم آنها گياهخوار بوده و براي حيوانات ارش قائل خواهند شد.



منبع

تظرات ارسال شده