همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ترفندهاي طلايي براي مراقبت از موي بلند

درست است موي بلند زودتر موخوره مي‌گيرد ؟

موخوره در اثر خشكي بيش از حد ساقه مو ايجاد مي‌شود كه اين خشكي مي‌تواند ناشي از مواد رنگ و دكلره مو، استفاده از سشوار يا اتوي داغ (كه باعث تبخير ناگهاني آب ساقه مو مي‌شود) يا مصرف برخي داروها باشد. به هر حال موي بلند بيشتر در معرض اين آسيب‌هاست. مهم‌ترين درمان موخوره هم استفاده از شامپوي ملايم، محصولات چرب‌كننده مو و كوتاه كردن بخش شاخه‌شاخه شده ساقه آن است.

موبلند‌ها بايد كرم اسكار رژودرم چه شامپويي بخرند ؟

شامپوي ملايمي كه چربي مو را زياد از بين نبرد. البته اين نوع شامپوها در برخي افراد كه مو و پوست خيلي چربي دارند، اصلا كثيفي مو را از بين نمي‌برد. براي اين افراد اخيرا محصولاتي با نام شامپوهاي دوكاره يا ۲×۱ عرضه شده كه مواد موثر قوي‌تري دارند اما در عين حال عوامل چرب و نرم‌كننده را هم همزمان دارند و مشكلات ذكر شده را براي فرد ايجاد نمي‌كنند.

مي‌گويند شامپوي ايراني به سر ما بيشتر مي‌سازد راست مي‌گويند ؟

رقابت تجاري در بازار شامپو خيلي تنگاتنگ و شديد است و توليدكنندگان پيام‌هاي مشتري‌پسند زيادي پخش مي‌كنند. مثلا اينكه محصولشان بسياري از مواد موثر در رشد مو مثل گزنه، كافئين يا ماينوكسيديل دارد در حالي كه اين مواد از راه پوست سر جذب آنچناني و موثري ندارند بنابراين شامپو حتما نبايد گران و مارك معروفي باشد؛ فقط بايد چربي را بزدايد و مناسب پوست و موي سر باشد، مي‌خواهد ايراني باشد يا خارجي.

موهاي بلند را چطور بشوييم ؟

شامپو را كف سر بزنيد پماد آلفا براي جوش صورت و همان مقدار با كف را به ساقه مو منتقل كنيد. لازم نيست ساقه مو را چنگ بزنيد كه چربي‌اش بيش از حد گرفته شود سپس آبكشي كنيد و نرم‌كننده و سرم بعد از حمام بزنيد.

ماسك موهاي موجود در بازار براي موهاي بلند آسيب‌ديده از ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قيمت دارند. براي انتخاب اين محصولات چه نكته‌هايي را در نظر بگيريم ؟

براي انتخاب اين محصولات نبايد گول قيمت آن را بخوريد. تمام محصولات مراقبت از موهاي خشك و آسيب‌ديده حاوي مواد نرم‌كننده‌اي هستند كه پوششي را روي مو ايجاد مي‌كنند و سيليكون، گليسيرين، دايمتيكون يا روغن آرگان دارند. براي مراقبت از موي بلند فقط بايد آبرساني شود و آن را چرب نگه ‌داريد. حتي استفاده از سس مايونز يا انواع روغن‌هاي طبيعي گياهي مثل كنجد، زيتون، كرچك، بادام و… هم موثر است. اين چربي باعث ماندگاري رطوبت بر ساقه مو مي‌شود و مو سالم مي‌ماند. نيازي هم به هزينه آنچناني نيست.

مواد كراتينه و ويتامينه اين محصولات واقعا موثرند ؟

اگر اين محصولات سوختگي با آب جوش حاوي ويتامين‌ هم باشند، ويتامين‌ها از ناحيه سر جذب نمي‌شوند و به درد ساقه مو هم نمي‌خورند. اين بوهاي خوش و عكس‌هاي جذاب ميوه و ديگر مواد خوراكي در محصول، فقط جنبه تبليغاتي دارد. البته در كار تخصصي پوست، در روش مزوتراپي ويتامين‌هاي B را با فاكتور رشد به پوست سر تزريق مي‌كنيم و نتيجه هم مي‌گيريم اما شامپو مگر چقدر روي سر مي‌ماند كه پوست سر بتواند اين ويتامين‌ها را جذب كند آن هم بدون هيچ ماده فعال‌كننده‌اي! اما اگر روش كراتينه كردن براي موهاي خيلي زمخت و خشك درست استفاده شود، ممنوعيتي ندارد. البته مواد شيميايي متصاعد شونده از اين روش ضررهاي خاص خود را دارند كه بايد در نظر گرفته شود اما محلول‌هاي كراتينه دوفاز، فرمالدييدهاي مورد استفاده در روش كراتينه را ندارند بلكه فقط مواد نرم‌كننده‌اي‌ هستند كه موها را لخت مي‌كنند و فقط اثرشان شبيه مواد كراتينه است.

ماسك‌هاي داخل حمام و خارج حمام چطور؟ مفيدند ؟

همه اين محصولات فقط يك لايه چربي روي مو مري انسان ايجاد و آنها را از آسيب محيطي حفظ مي‌كنند. ماسك‌هاي مخصوص داخل حمام چرب و سنگين‌ترند و بايد در مدت كوتاهي آب‌كشي شوند تا بخشي از آن روي مو بماند و همه آن از بين نرود اما خارج حمامي‌ها سبك‌ترند و روي موي خشك هم استفاده مي‌شوند.

خانمي كه موي بلند دارد چه كند كه موهايش گره نخورد ؟

شب‌ها قبل از خواب مو را با بافت يا بستن ساده و بدون كشيدگي ريشه ببنديد، موها را در حالت گره خورده به زور برس و شانه نزنيد؛ اول با مواد نرم‌كننده و روغن ماساژ دهيد كه گره باز شود در غير اين صورت مو يا از وسط قطع يا از ريشه كنده مي‌شود. در استخر هم براي جلوگيري از پوسيدگي ناشي از كلر، كلاه غير قابل نفوذ آب به سر بگذاريد. در حمام هم بايد با شانه دندانه درشت، آرام از پايين موها را آرام‌آرام مرتب كرد و ذره‌ذره بالا آمد نه اينكه از ريشه با كشش موها را به زور شانه كرد چون به آن آسيب مي‌رسد. وقتي به جان موي گره خورده مي‌افتيد، مويي كه در فاز استراحت يا تلوژن است و تا ۳ ماه روي سر مي‌ماند به راحتي از ريشه بيرون مي‌آوريد.

آيا خريد قطره آهن فروزومال كوتاه كردن مكرر موي بلند رشد آن را سريع‌تر مي‌كند ؟

هيچ ربطي ندارد. اين باور كه بلند كردن مو در سالمندان يا كودكان باعث ريزش مي‌شود، اصلا درست نيست. فقط با كوتاه كردن هر ۲ يا ۳ ماه نوك موها ظاهر آنها مرتب‌تر به نظر مي‌رسد

منبع:زيبــاشــو دات كام



منبع

تظرات ارسال شده