همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

گروه درماني چيست و چه مزايايي دارد؟

گروه درماني (Group

Therapy) يك روش در روان درماني است كه در آن يك يا چند روانشناس گروهي تقريبا ۵ تا ۱۵ نفره را هدايت مي‌كنند. گروه درماني با حمايت از اعضا گروه به آن‌ها كمك مي‌كند فرآيند درمان خود را با انگيزه ادامه دهند.

گروه درماني چيست و چه مزايايي دارد؟
دكتر زخم| سرويس روانشناسي - آيا مي‌دانيد گروه درماني چيست؟ چه اصولي دارد؟ چقدر اثر بخش است و چگونه مي‌توان از اين روش روان درماني بهره برد؟ چه به عنوان يك روانشناس و چه به عنوان كسي كه براي درمان مشكلات خود به دنبال شناخت راه‌هاي روان درماني است به دنبال پاسخ اين سوالات هستيد، مقاله زير به شما كمك خواهد كرد تا اطلاعات خود را در مورد گروه درماني افزايش دهيد.
در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • گروه درماني چيست؟
  • اصول
  • چگونه كار مي‌كند؟
  • در چه زمينه‌هايي اثربخش است؟
  • مزايا
  • نكاتي براي پيوستن به يك گروه درماني

گروه درماني چيست؟

گروه درماني (Group Therapy) نوعي روان درماني است كه در آن يك يا چند درمانگر همزمان با چندين نفر كار مي‌كنند. اين نوع درمان را مي‌توان در مكان‌هاي مختلفي از جمله مراكز مشاوره، بيمارستان‌ها، كلينيك‌هاي بهداشت روان و حتي سالن‌هاي اجتماعات اجرا كرد. گاهي اوقات گروه درماني به تنهايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما اغلب بخشي از يك برنامه جامع درماني است كه ممكن است شامل درمان فردي و دارويي نيز باشد.

اصول گروه درماني

اروين يالوم با توجه به گزارشات افرادي كه تجربه گروه درماني داشته‌اند، اصول كليدي آن را به ترتيب زير تشريح مي‌كند:
۱. القاي اميد: اين گروه‌ها اعضايي را شامل مي‌شود كه هر يك در مرحله‌اي از درمان قرار دارند. ديدن افرادي كه مشغول مقابله يا بهبودي هستند، به فردي كه در ابتداي راه قرار دارد، اميد مي‌دهد.
۲. عموميت: عضويت در گروهي كه اعضاي آن تجربيات يكساني دارند، به افراد كمك مي‌كند تا ببينند لوزالمعده تنها نبوده و هستند كساني كه با مشكلاتي مشابه دست و پنجه نرم مي‌كنند.
۳. انتقال اطلاعات: اعضاي گروه مي‌توانند با به اشتراك گذاري اطلاعات خود، به يكديگر كمك كنند.
۴. نوع دوستي: هر كدام از اعضاي گروه مي‌تواند به نحوي به ديگري كمك كند و همين باعث افزايش عزت نفس و اعتماد به نفس در او خواهد شود.
۵. مدلي اصلاح شده از خانواده: گروه درماني از جهاتي بسيار شبيه به خانواده است. در داخل گروه، هر يك از اعضا مي‌توانند بررسي كنند كه چگونه تجارب كودكي در شخصيت و رفتار‌هاي آنها نقش داشته است. همچنين مي‌توانند رفتار‌هاي مخرب را شناسايي كرده و از آن‌ها در زندگي واقعي بپرهيزند.
جلسه گروه درماني

۶. توسعه مهارت‌هاي اجتماعي: اين گروه‌ها مكان بسيار خوبي براي تمرين مهارت‌هاي رفتاري جديد است. موقعيت امن و حمايت كننده گروه به اعضا اين امكان را مي‌دهد كه بدون ترس از شكست، خود را بيازمايند.
۷. الگو سازي: افراد مي‌توانند از رفتار ساير اعضاي گروه الگو گرفته يا رفتار درمانگر را مشاهده و از آن تقليد كنند.
۸. يادگيري بين فردي: با تعامل با افراد ديگر و دريافت بازخورد از گروه و درمانگر، اعضاي گروه مي‌توانند به درك بهتري از خود برسند.
۹. انسجام گروهي: از آنجا كه گروه يك هدف مشترك دارد، اعضا احساس تعلق و پذيرش مي‌كنند.
۱۰. تخليه رواني: بيان احساسات و تجربيات با گروهي از افراد مي‌تواند به كاهش درد، احساس گناه يا استرس كمك كند.
۱۱. عوامل وجودي: حضور در يك گروه حامي و راهنما، به اعضا كمك مي‌كند تا درك كنند كه مسئول زندگي، اقدامات و انتخاب‌هاي خودشان هستند.

گروه درماني چگونه كار مي‌كند؟

گروه‌ها مي‌توانند كوچك و سه يا چهار نفره باشند، اما اغلب حدود هشت تا دوازده نفر يا گاهي بيشتر عضو دارند. جلسات گروه درماني به طور معمول يك يا دو بار در هفته برگزار شده و هر جلسه از يك تا دو ساعت طول مي‌كشد. حداقل تعداد جلسات گروه درماني معمولا شش جلسه است، اما تا يك سال كامل نيز ممكن است اين جلسات ادامه داشته باشد.
صحبت در گروه
همچنين گروه‌هاي درماني ممكن است باز يا پانسمان زخم بسته باشند. در جلسات باز يا آزاد، در هر زماني ممكن است افراد جديدي به گروه اضافه شوند، اما در يك گروه بسته، اعضاي گروه از ابتدا مشخص شده و تا آخر يكسان مي‌مانند. برخي از اعضاي گروه علاوه بر شركت در اين جلسات، جلسات درماني فردي نيز دارند، اما ممكن است برخي ديگر از افراد تنها در جلسات درماني گروهي شركت كنند.

اما يك جلسه گروه درماني چگونه است؟

در بسياري از موارد، اين گروه در اتاقي كه صندلي‌ها در آن به شكل دايره‌وار چيده شده‌اند تا اعضاي گروه بتوانند يكديگر را ببينند، برگزار مي‌شود. معمولا جلسه با معرفي اعضاي گروه آغاز مي‌شود. اعضاي گروه هر يك خود را معرفي كرده و علت حضورشان در گروه را مطرح مي‌كنند. در ادامه ممكن است هر يك از اعضا از تجربيات و پيشرفت‌هايش از جلسه پيش تا به حال بگويد.
نحوه نشستن در گروه درماني

روش دقيق انجام جلسه به ميزان زيادي به اهداف گروه و سبك درمان بستگي دارد. برخي از درمانگران ممكن است شيوه گفتگوي آزاد‌تر را ترجيح دهند، به اين ترتيب كه هر يك از اعضاء در شرايطي كه برايش مناسب‌تر است شروع به صحبت مي‌كند. در عوض ساير درمانگران براي هر جلسه برنامه خاصي دارند كه ممكن است شامل تمرين مهارت‌هاي رفتاري و اجتماعي جديد اعضا در تعامل با يكديگر باشد.

گروه درماني در چه زمينه‌هايي اثربخش است؟

بسياري از گروه‌ها با هدف پرداختن به يك مشكل خاص مانند افسردگي، چاقي، اختلال هراس، اضطراب اجتماعي، اختلال دو قطبي، وسواس، درد مزمن يا سوء مصرف مواد طراحي شده‌اند. گروه‌هاي ديگر به طور كلي متمركز بر بهبود مهارت‌هاي اجتماعي هستند و به افراد كمك مي‌كنند تا با طيف وسيعي از موضوعات مانند عصبانيت، كمرويي، تنهايي و عدم اعتماد به نفس مقابله كنند.
مطالعات نشان داده است كه گروه درماني به ويژه در مواقع خاص مي‌تواند مؤثر باشد. در مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۴ محققان دريافتند كه گروه درماني يك روش درماني مؤثر براي رفع افسردگي برخي از بيماران است و تقريباً از هر ۵ بيمار ۱ نفر آن‌ها با گروه درماني بهبود پيدا كرد.
بيشتر بدانيد: درمان افسردگي در ۱۰ مرحله بدون نياز به دارو
گروه درماني


مزاياي كرم رژودرم استفاده از گروه درماني

پيوستن به گروهي از غريبه‌ها ممكن است در ابتدا ترسناك به نظر برسد، اما گروه درماني مزايايي دارد كه درمان فردي فاقد آن است. روانشناسان معتقدند كه اعضاي گروه تقريباً هميشه از نتايجي كه به دست مي‌آورند، متعجب مي‌شوند.
  • گروه درماني به افراد امكان مي‌دهد كه حمايت و تشويق ديگر اعضاي گروه را دريافت كنند. صحبت منظم و گوش دادن به ديگران به اعضاي گروه كمك مي‌كند تا بتوانند از بيرون به مشكل خود نگاه كنند. بسياري از افراد مشكلات سلامت روان را تجربه مي‌كنند، اما تعداد كمي از آن‌ها در اين مورد با ديگران صحبت مي‌كنند. هر كس ممكن است فكر كند تنها اوست كه با چنين مشكلي درگير است، اما وقتي از ديگران در همان مورد مي‌شنود و تلاش‌هاي آنان را مي‌بيند، كمتر احساس تنهايي خواهد كرد.

دريافت حمايت از گروه

  • هر يك از اعضاي گروه مي‌توانند براي ديگران يك الگو باشند. مشاهده كسي كه با موفقيت توانسته است با مشكل خود مواجهه شود، اميد به بهبودي را در ساير اعضا افزايش مي‌دهد. پيشرفت هر يك از افراد، به نوبه خود مي‌تواند به عنوان يك الگوي نقش عمل كرده و حس موفقيت و توانايي را در آن‌ها تقويت كند.
  • گروه درماني اغلب بسيار مقرون به صرفه است. به جاي تمركز بر روي يك مراجع، درمانگر مي‌تواند در يك زمان به گروه بسيار بزرگتري از افراد كمك كند.
  • گروه درماني يك پناهگاه امن است. حضور فرد در چنين موقعيت‌هايي به او اجازه مي‌دهد تا بتواند در شرايطي امن و حمايت كننده عمل كند.
  • با كار در يك گروه، درمانگر مي‌تواند واكنش‌هاي هر شخص در موقعيت‌هاي اجتماعي را به طور مستقيم و از نزديك مشاهده كند. اين اطلاعات به درمانگر كمك مي‌كند تا نسبت به هر فرد بازخورد ارزشمند و موثري داشته باشد.
  • تنوع يكي ديگر از مزاياي مهم گروه درماني است. افراد با شخصيت‌ها و پيشينه‌هاي مختلفي در گروه حضور دارند و به روش خودشان به موقعيت‌ها نگاه مي‌كنند. با ديدن نحوه برخورد ديگران با مشكلات و ايجاد تغييرات مثبت، فرد مي‌تواند طيف كاملي از استراتژي‌ها را براي مقابله با نگراني‌هاي خود كشف كند.

بيشتر از پشتيباني

گروه‌ها مي‌توانند به عنوان يك شبكه پشتيباني عمل كرده و اعضاي خود را در طي پماد سوختگي راه درمان مسئول و سرپا نگه دارند. همچنين هر يك از اعضا ممكن است ايده‌هاي خاصي را براي بهبود وضعيت يا روبرو شدن با چالش‌هاي زندگي ارائه دهد كه به ساير اعضا كمك كند. علاوه بر اين يك روانشناس و درمانگر آموزش ديده گروه را هدايت مي‌كند و راهكار‌هاي علمي و عملي براي مديريت مشكلات ارائه مي‌دهد (مثلا راهكار‌هايي براي مديريت خشم) كه باعث مي‌شود اعضاي گروه نهايت استفاده را از تجربه گروه درماني ببرند.
مزاياي گروه درماني


اگر مي‌خواهيد به يك گروه درماني بپيونديد

  • براي يافتن يك گروه مناسب، از پزشك يا روانشناس خود راهنمايي بگيريد. همچنين مي‌توانيد از بيمارستان‌ها و مراكز درماني محله خود سوال كنيد.
  • اگر گروه مد نظر شما يك گروه باز باشد، هر زمان مي‌توانيد به آن بپيونديد، اما براي پيوستن به گروه‌هاي بسته بايد منتظر باشيد تا زمان تشكيل گروه جديد برسد.
  • در گروه‌هاي كوچك به هريك از اعضا زمان بيشتري اختصاص خواهد يافت، اما در گروه‌هاي بزرگتر تنوع و چشم انداز بيشتري در مورد موضوع ارائه مي‌شود.
  • اعضاي گروه ابتدا غريبه هستند، اما در مدت زمان كوتاهي، به احتمال زياد تبديل به يك منبع با ارزش، قابل اعتماد و حمايتگر خواهند شد.
  • بخش مهمي از قوانين اساسي براي گروه درماني حفظ اسرار است. با اين حال، هيچ تضمين مطلقي براي حفظ حريم خصوصي وجود ندارد، بنابراين قبل از بيان اطلاعات شخصي مهم خود در گروه فكر كنيد. اما به ياد داشته باشيد كه شما تنها كسي نيستيد كه داستان شخصي خودتان را در گروه به اشتراك مي‌گذاريد؛ و زماني گروه مي‌تواند اثر بخشي بيشتري داشته باشد كه اعضا ارتباطي صريح و صادقانه با هم داشته باشند.

سخن آخر

روش‌ها و گزينه‌هاي مختلفي در روان درماني وجود دارد. يكي از اين گزينه‌ها گروه درماني است كه بسته به ماهيت مشكل شما مي‌تواند يك انتخاب ايده‌آل براي پرداختن به نگراني‌هاي شما و ايجاد تغييرات مثبت در زندگي‌تان باشد. اگر جلسات خصوصي مشاوره و روان درماني نتوانسته به اندازه كافي به شما كمك كند، شايد پيوستن به يك گروه به روند بهبود شما سرعت ببخشد. براي خيلي از افراد استفاده همزمان از جلسات درماني خصوصي و گروه درماني مفيدتر بوده و مي‌تواند تغييرات با ارزش و پايداري در زندگي‌اشان ايجاد كند.
نظرات و تجربيات خود را براي ما ارسال نماييد و مقاله هيدروژل «هنردرماني چيست و چگونه به مردم كمك مي‌كند؟» را نيز از دست ندهيد.
برگرفته از: verywellmind ، apa

تظرات ارسال شده