همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان هاي خانگي بوليميا (پرخوري عصبي)

تابه‌حال توجه كرده‌ايد كه يكي از دوستان يا بستگان شما برحسب اتفاق در مورد اضافه شدن وزن خود آگاه باشد، اما بااين‌حال بسيار غذا مي‌خورد و قادر به مهار تمايلات خود نيست؟

او ممكن است تحت تأثير يك اختلال شديد در غذا خوردن به نام “بوليميا” (پرخوري عصبي) باشد.

كساني كه از بوليميا رنج مي‌برند غالباً افرادي هستند كه نمي‌توانند تمايلات خود به خوردن غذاي فراوان در مدت كوتاه را كنترل كنند، اما بعد از خوردن، از شيوه‌هاي مختلف مثل استفراغ كردن براي خلاص شدن از كالري‌هاي اضافي استفاده مي‌كنند.

اين اختلال، مردان و زنان را به ميزان برابري تحت تأثير قرار مي‌دهد.

بوليميا ممكن است در فردي كه بسيار تحت تأثير تعاريف فرهنگ و رسانه از يك بدن متناسب، سالم و جذاب قرار دارد، ايجاد شود.

رايج‌ترين علائم يك فرد مبتلا به بوليميا اختلال در غذا خوردن، دقت بيش‌ از حد در مورد تناسب‌اندام يا لاغر بودن، مصرف محرك‌ها و مليّن‌هاي بسيار زياد براي تحريك فعاليت روده و استفراغ كردن درست بعد از غذا خوردن است.

بوليميا براي بدن مضر است و ممكن است منجر به تورم گونه‌ها، پوسيدگي ميناي دندان‌ها، ناباروري، افسردگي، يبوست، عدم تعادل الكتروليت‌ها كه مي‌تواند كشنده باشد گردد.

اگرچه قابل‌درمان است و مؤثر بودن درمان‌هاي خاصي براي بوليميا از جمله روان‌درماني و درمان دارويي اثبات شده است. بااين‌حال، بوليميا يك اختلال است و نه يك بيماري. بنابراين، مي‌توانيد درمان بوليميا را در منزل امتحان كنيد.

اگر از بوليميا رنج مي‌بريد و در مورد نحوه‌ي درمان آن كنجكاو هستيد، پس اين راهنماي شگفت‌انگيز به درد شما خواهد خورد.

همچنين بخوانيد: پرخوري عصبي: علائم، تشخيص و درمان

درمان هاي خانگي براي درمان بوليميا

آيا بعد از پرخوري در مورد تك‌تك پوندهاي وزنتان به‌شدت حساس و آگاه هستيد؟

آيا مي‌خواهيد آن را با شيوه‌هاي مختلف بالا آوردن كه موجب درد گلو و دندان، سردردهاي شديد، عملكرد ضعيف بدن، كمي احساس گناه، عصبانيت و افسردگي مي‌شوند كنترل كنيد؟

اگر چنين است، پس علاوه بر درمان‌هاي دارويي مي‌توانيد چند درمان خانگي مؤثر براي تندرستي بهتر را، كاملاً توسط خودتان مورداستفاده قرار دهيد.

  1. پروبيوتيك ها

خب، اخيراً تبليغات زيادي در مورد باكتري‌هاي خوب و باكتري‌هاي بد مطرح شده است. ممكن است كنجكاو باشيد كه بدانيد آيا فوايد باكتري‌هاي خوب براي سلامتي واقعاً ارزش اين همه تبليغات را دارد؟

باكتري‌هاي خوب، كه با عنوان پروبيوتيك ها نيز شناخته مي‌شوند، ميكروارگانيسم‌هاي بسيار ريزي هستند كه اعتقاد بر اين است كه به گوارش كمك مي‌كنند.

به عبارت ساده‌تر، باكتري‌هاي خوب براي سلامتي خوب هستند و باكتري‌هاي بد براي سلامتي بد هستند.

باكتري‌هاي خوب يا پروبيوتيك ها براي خلاص شدن از نفخ و درد وريدي شكم كه از علائم رايج بوليميا هستند، مؤثرگزارش شده‌اند. يك فرد مبتلا به بوليميا ناخواسته تعداد زيادي از پروبيوتيك ها را دفع مي‌كند، پس در اين صورت، مصرف پروبيوتيك ها به گوارش شما كمك خواهد كرد.

ماست يوناني، كفير، تمپه، ميسو و كيمچي حاوي مقدار زيادي پروبيوتيك هستند و به‌سادگي در بازار قابل تهيه هستند.

  1. آب پرتقال

مركباتي مثل پرتقال، گريپ‌فروت، ليموشيرين و ليموترش نه‌تنها طعم خوبي دارند، بلكه فوايد متعددي براي سلامتي دارند.

ساليان سال در نقاط مختلف دنيا از مركبات براي اهداف درماني استفاده مي‌شده است.

مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه مركبات سرشار از متابوليت هايي مثل فلاونوئيدها، آلكالوئيدها، روغن‌هاي ضروري و ليمونوئيدهايي هستند كه به طرق مختلف براي سلامتي مفيد هستند.

مركبات، كلسترول بد و فشارخون را كاهش مي‌دهند و همچنين مانع بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌شوند. افراد مبتلا به بوليميا اغلب نگران افزايش وزن خود هستند و يك ليوان آب‌پرتقال روزانه به‌سرعت به آن‌ها كمك خواهد كرد.

  1. سالمون

گونه‌هاي خاصي از ماهي و روغن ماهي به‌عنوان بهترين منبع اسيدهاي چرب امگا ۳ تلقي مي‌شوند.

سالمون سرشار از دو اسيد چرب امگا ۳ بسيار مهم است: DHA و EPA.

غذاهاي پركالري و چرب، چربي‌هاي خون به نام تري گليسريدها را افزايش مي‌دهند كه براي قلب شما ضرر دارند و مي‌توانند منجر به بيماري‌هاي قلبي عروقي متعددي گردند.

اسيدهاي چرب امگا ۳ ميزان چربي خون را پايين آورده و عملكرد مناسب و سالم قلبتان را حفظ مي‌كنند. سوءتغذيه در بوليميا مي‌تواند با سالمون يا ماهي هاليبوت درمان شود.

براي پخت سالمون، فر را ۶ تا ۱۰ دقيقه با دماي زياد گرم كنيد و فيله‌هاي تازه‌ي سالمون را در آن قرار دهيد. يك طرف از فيله‌ي سالمون را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه يا تا زماني كه قهوه‌اي شود كباب كنيد. همين كار را براي طرف ديگر هم تكرار كنيد. اكنون سالمون شما آماده‌ي سرو است. بر اساس ذائقه مي‌توانيد آن را با فلفل سياه و نمك طعم دار كنيد.

  1. يوگا

فرد مبتلا به بوليميا غالباً مشكلات مربوط به سلامت جسمي و ذهني را تجربه مي‌كند.

اقدامات خاص براي خارج كردن غذا از جمله استفراغ كردن و استفاده‌ي مفرط از مليّن‌ها، استرس وحشتناكي را به بدن القا مي‌كنند.

اين فرآيند دفع، اغلب در تنهايي و دور از جمع اتفاق مي‌افتد و اين منجر به احساس گناه و افسردگي فرد مي‌شود.

براي خلاصي كامل از بوليميا، رهايي از آن هم ازنظر جسمي و هم ذهني اهميت دارد.

يوگا يك راه فوق‌العاده براي تقويت ايمني، تمركز، آرامش ذهني، عزت‌نفس، سلامت ذهني و جسمي است.

مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه يوگا براي درمان بوليميا و همچنين بي‌اشتهايي عصبي مفيد است.

افرادي كه يك برنامه‌ي يوگاي منظم دارند، بهتر تمايلات خود به پرخوري را كنترل مي‌كنند و كمتر دچار استرس مي‌شوند.

يوگا براي انعطاف‌پذيري، تقويت عضلات و استخوان‌ها، قلب، فشارخون و سيستم عصبي نيز مفيد است.

برخي از انواع يوگا مي‌توانند در خانه و بدون نياز به مربي انجام شوند، اما اگر تازه‌كار هستيد، بهتر است به عضويت يك كلاس حرفه‌اي يوگا در بياييد.

  1. مديتيشن نمايندگي محصولات هارتمن و خوردن آگاهانه

مديتيشن فرآيندي براي درك بهتر از خود، رهايي از استرس، ناكامي و افكار منفي از طريق القاي يك حس مثبت از آگاهي است.

از زمان‌هاي قديم تا به امروز و در اديان مختلف، از مديتيشن براي رسيدن به آرامش دروني استفاده شده است.

از طرف ديگر، آگاهي فرآيندي براي مطلع بودن از اين است كه چه كارهايي انجام مي‌دهيم و چرا؟

پژوهش‌هاي اخير در اين زمينه نشان مي‌دهد كه داشتن آگاهي در غذا خوردن مي‌تواند در كاهش اختلالات غذا خوردن مثل BED مفيد باشد.

اگر از بوليميا رنج مي‌بريد، پس ممكن است تمايل ناگهاني به خوردن غذا را تجربه كنيد. انجام مديتيشن و آگاهي به شما كمك مي‌كند تا بر اعمال خودتان كنترل پيدا كرده و آن‌ها را به‌درستي تنظيم نماييد.

  1. خودتان را دوست داشته باشيد و به خودتان اهميت بدهيد.

مطالعات نشان مي‌دهند كه ۵۶ درصد از زنان و ۴۳ درصد از مردان از بدن خود راضي نيستند. اين عدم رضايت زماني گسترش مي‌يابد كه فرد بدن خود را با كسي كه ظاهراً متناسب‌تر از خودش است، مقايسه مي‌كند. اين حس داشتن عيب و نقص، اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس را پايين مي‌آورد.

اهميت دادن به خود يك راه خوب و مهم براي دستيابي به تندرستي احساسي است. درك اهميت سلامتي جسمي و ذهني و ناديده گرفتن محرك‌هاي پرخوري يك راه عالي براي داشتن يك ذهن، بدن و سبك زندگي سالم است.

به‌جاي اينكه به خاطر بدنتان خجالت‌زده باشيد، بايد به خودتان بگوييد كه بي‌نقص هستيد و بايد از هر چيزي كه مي‌تواند به سلامتتان آسيب بزند دوري كنيد.

به‌عبارت‌ديگر، درك اينكه شما تنها فرد مسئول براي مراقبت از سلامتتان هستيد يك شيوه‌ي ضروري براي دستيابي به سلامت كامل جسمي و احساسي است.

  1. اجتماعي شويد.

يك فرد مبتلا به بوليميا معمولاً تمايل دارد فعاليت‌هاي پاك‌سازي خود مثل استفراغ را در تنهايي، به دور از دوستان، بستگان يا همكاران انجام دهد. بنابراين افراد مبتلا به بوليميا احتمالاً كمتر اجتماعي هستند.

اين تنهايي با گذشت زمان عميق‌تر مي‌شود و شكاف بين فرد و جامعه را بيشتر مي‌كند، كه درنهايت منجر به‌تنهايي، كاهش عزت‌نفس، و افسردگي مي‌شود.

تعامل داشتن با دوستان و خانواده، در ميان گذاشتن مشكلاتتان با آن‌ها و درخواست حمايت از آن‌ها يك گام حياتي و مهم براي درمان بوليميا است.

سلامتي شما براي افرادي كه به آن‌ها نزديك هستيد اهميت دارد و حتي كمي حمايت احساسي از طرف آن‌ها مي‌تواند عادت‌هاي غذا خوردن شما را به مسير درست برگرداند.

  1. فعاليت فيزيكي منظم تحت نظارت

علاوه بر پرخوري و استفراغ، ورزش بيش‌ازحد نيز يكي از علائم تهديدكننده‌ي شخص مبتلا به بوليميا است.

طبق چند مطالعه، بيشتر افراد مبتلا به بوليميا وزن طبيعي دارند، اما دچار اختلالي به نام “پرخوري” (Binge Eating) هستند. به خاطر تصوير ذهني و عزت‌نفس پايين، برخي از مبتلايان به بوليميا ورزش زياد را راهي براي خلاصي از كالري‌ها مي‌دانند.

شكي نيست كه ورزش كردن براي ذهن و بدن مفيد است اما ورزش بيش‌ازحد، معايبي نيز به همراه دارد.

متخصصان بر اين باورند پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد كه ورزش بيش ‌ازحد مي‌تواند اثرات منفي براي سلامتي شما داشته باشد، اثراتي مثل ترك خوردن استخوان، آسيب به مفاصل، التهاب تاندون‌ها و چرخه‌ي نامنظم قاعدگي.

بهترين راه‌حل براي اين مشكل عضويت در يك باشگاه تحت نظارت يك مربي است.

همچنين بخوانيد: زياده روي در خوردن كدام خوراكي مجاز است؟
  1. زردچوبه

فرد مبتلا به بوليميا به خاطر استفراغ كردن فشار زيادي به معده و مري خود وارد مي‌كند كه در صورت تكرار ممكن است موجب التهاب گردد.

زردچوبه مي‌تواند براي فرونشاندن التهاب مورد استفاده قرار گيرد، چون ثابت‌ شده است كه يك عامل ضدالتهابي و همچنين يك ترميم‌كننده‌ي مؤثر زخم است.

درعين‌حال يك آنتي‌اكسيدان و ضد سرطان عالي است و فرآيند گوارش را ارتقا مي‌دهد.

شير ولرم را در يك فنجان بريزيد و يك قاشق غذاخوري زردچوبه به آن اضافه كنيد. خوب به هم بزنيد و بنوشيد تا از التهاب مري خلاص شويد.

  1. دانه هاي رازيانه

دانه‌هاي رازيانه نه‌تنها به سهولت در بازار موجود هستند بلكه طعم غذا را بهتر مي كنند. اخيراً، مشخص شده است كه دانه‌هاي رازيانه براي افرادي كه رژيم و اضافه‌وزن دارند، يك غذاي معجزه‌آسا است.

مشكل اصلي كه يك فرد مبتلا به بوليميا با آن مواجه است، كنترل تمايل خود به غذا در هنگام گرسنگي است.

مشخص شده است كه دانه‌هاي رازيانه با پايين آوردن مصرف غذا توسط افراد، براي مهار تمايل به غذا مؤثر هستند. دانه‌هاي رازيانه كه يك كنترل‌كننده‌ي خوب اشتها هستند، سرشار از مواد مغذي، فيبر، ويتامين‌ها و فلاونوئيد نيز هستند كه كمك مي‌كنند تا ميزان كلسترول شما كاهش پيدا كند.

براي آماده كردن دم‌نوش دانه‌هاي رازيانه، ۲ تا ۴ قاشق غذاخوري دانه‌هاي رازيانه را در هاون بكوبيد. يك فنجان را پر از آب داغ كنيد و دانه‌هاي له شده را به آن اضافه نموده و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقيقه دم كنيد. آن را از صافي رد كنيد و دم‌نوش شما آماده است.

  1. حبوبات

اگر به سلامتي و وزنتان اهميت مي‌دهيد و مي‌خواهيد به صورت طبيعي وزن كم كنيد، پس اضافه كردن حبوبات به رژيم غذايي روزانه‌تان را مدنظر قرار دهيد. حبوبات يك منبع عالي از فيبر، روي، آهن، كلسيم، پروتئين و حاوي مقدار نسبتاً كمي چربي هستند.

پختن حبوبات ساده است. فقط بايد يك پيمانه حبوبات را با ۴ پيمانه آب به مدت يك شب خيس كنيد. آن را صاف كرده و آبكشي كنيد و به سه پيمانه آب به يك خوراك‌پز اضافه كنيد.

مي‌توانيد نمك، زردچوبه يا ادويه‌ها و گياهان دلخواه ديگري را نيز به آن اضافه كنيد. بعد از يك هم زدن سريع و ملايم، شعله را زياد كنيد تا به نقطه‌ي جوش برسد. شعله را كم كنيد و اجازه دهيد به مدت ۴۵ دقيقه آهسته بجوشد. بررسي كنيد كه آيا حبوبات به‌راحتي با انگشتان له مي‌شوند يا خير. اگر چنين است، پس غذاي حبوبات سالم شما آماده است.

  1. قبل از وعده هاي اصلي سالاد بخوريد.

اگر كنترل اشتها برايتان تقريباً غيرممكن است، پس خوردن يك بشقاب سالاد تهيه شده از سبزي‌هاي تازه‌ يك راه عالي براي كم كردن وزن است.

خوردن سالاد ۱۵ دقيقه قبل از وعده‌هاي اصلي مواد مغذي ضروري را در اختيارتان قرار داده و اشتهاي شما را پانسمان زخم بستر نيز كم مي‌كند. طبق سليقه‌ي خودتان مي‌توانيد سالاد سبزيجات يا سالاد ميوه درست كنيد.

  1. دارچين

حتي يك سرانگشت دارچين، طعم زيادي به غذاي شما مي‌دهد. مشخص شده است كه دارچين علاوه بر طعم تند و تيز خود در كاهش قند خون، كلسترول خون و تري گليسريدها مؤثر است و به كارآيي انسولين كمك مي‌كند.

يك‌چهارم قاشق چاي‌خوري دارچين به وعده‌هاي روزانه‌ي خود اضافه كنيد، و ديگر نگران ميزان بالاي كلسترول خون خود نباشيد.

دم‌نوش دارچين را مي‌توان با اضافه كردن يك قاشق چاي‌خوري دارچين خشك‌شده به يك قوري محتوي يك فنجان آب داغ آماده نمود.

به آرامي آب را روي شعله‌ي ملايم به مدت ۳۰ دقيقه بجوشانيد. شعله را خاموش كنيد و اجازه دهيد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه بماند تا مطمئن شويد تمام عصاره‌ي دارچين به‌خوبي از چوب آن خارج شده است. دم‌نوش شما آماده‌ي نوشيدن است.

همچنين بخوانيد: چرا پرخوري مي كنيم؟
  1. روغن تخم كتان

پژوهش‌هاي پزشكي اخير نشان مي‌دهد كه تخم كتان و روغن آن يك منبع عالي از فيبرهاي محلول و داراي خواص كاهنده‌ي كلسترول هستند.

مصرف روزانه‌ي يك قاشق چاي‌خوري روغن بذر كتان، قلبتان را سالم و به دور از بيماري نگه مي‌دارد و همچنين اشتهاي شما را به ميزان قابل‌توجهي كاهش مي‌دهد.

توجه: از مصرف مستقيم تخم كتان اجتناب كنيد، چون ممكن است موجب يبوست يا اسهال شود. بهترين راه براي مصرف تخم كتان، مصرف به همراه آب است.

  1. زنجبيل

استفاده از زنجبيل براي بوليميا با فوايد مختلف سلامتي ارتباط دارد.

افراد مبتلا به بوليميا اغلب با تمايل خود به غذا مبارزه مي‌كنند. مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف زنجبيل در بوليميا نه‌تنها اشتها را كاهش مي‌دهد، بلكه تأثير قابل‌توجهي بر سرعت سوزاندن كالري توسط بدن دارد. بنابراين، اين گياه معجزه‌آسا در زمينه‌ي مديريت وزن به شما كمك مي‌كند.

صرف‌نظر از آن، زنجبيل براي درمان تهوع، درد عضله، كسالت صبحگاهي، بالا بودن قند خون، بيماري‌هاي قلبي، كلسترول و آلزايمر نيز استفاده مي‌شود.

براي تهيه‌ي دم‌نوش زنجبيل، يك فنجان آب را در قوري بجوشانيد. يك برش زنجبيل تازه يا پودر زنجبيل به آن اضافه كنيد. بعد از ۵ دقيقه، دو قاشق غذاخوري آب‌ليموي تازه به آن اضافه كنيد. به كمك يك صافي آن را در يك فنجان صاف كنيد. اكنون دم‌نوش زنجبيل معطر شما آماده‌ي نوشيدن است.

بايدها

  • غذاهاي پر از قند و چربي را با غذاهاي سالمي مثل ميوه‌ها، سبزي‌ها و گياهان جايگزين كنيد.
  • هر روز مقدار زيادي آب بنوشيد تا اشتهاي خود را كمتر كنيد.
  • خطرات بوليميا براي سلامتي و همچنين فوايد سالم غذا خوردن را هر بار كه غذا مي‌خوريد در ذهن داشته باشيد.
  • از دوستان و خانواده‌ي خود بخواهيد تا در اين فرآيند به شما كمك كنند.
  • سعي كنيد به مدت ۲.۵ تا ۳.۵ ساعت در هفته از طريق ورزش ملايم فعاليت داشته باشيد.
  • آهسته غذا بخوريد.
  • در صورت لزوم از يك متخصص يا پزشك كمك بگيريد.
  • به خودتان قول بدهيد كه از دفعه‌ي بعد زمان‌بندي رژيم خود را به‌درستي دنبال مي‌كنيد.

نبايدها

  • خودتان ژل هارتمن را منزوي نكنيد. در غير اين صورت، ممكن است دوباره به سراغ بالا آوردن غذا برويد.
  • به خودتان گرسنگي ندهيد يا در ورزش زياده‌روي نكنيد.
  • از وزن كردن زياد خود اجتناب كنيد.
  • حتي اگر غذاي بسيار زيادي خورده‌ايد، باز هم سعي نكنيد همه‌چيز را بالا بياوريد.


منبع

تظرات ارسال شده