همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 زمان طلايي براي درمان كري ناگهاني

مي‌گويم مشكل خاصي نيست و به مرور بهبود مي‌يابد. چند روزي مي‌گذرد. حس مي‌كنم صداهايي كه مي‌شنوم كمتر شده است. بعد از مدتي صداي زنگي آزاردهنده هم به آن اضافه مي‌شود. وضوح صداهاي محيط هر روز كمتر و آزاردهنده‌تر مي‌شود و وضوح و شفافيت قبل را ندارند.

به گزارش : شايد تصور كنيد با يك مشكل ساده گوش روبه‌رو هستيد كه با دارو برطرف مي‌شود، اما اين بار قضيه فرق مي‌كند و مشكل جدي‌تر از اين حرف‌هاست. تاكنون هر چه از سكته شنيده‌ايم، بيشتر مربوط به سكته‌هاي قلبي و مغزي بوده، اما شايد عبارت سكته گوش برايتان ناآشنا باشد و حتي از وجود چنين مشكلي تعجب كنيد. اما پزشكان معتقدند گاهي ممكن است گوش انسان هم سكته كند كه اگر به‌موقع به دادش نرسيد، شنوايي را تا حد زيادي تحت تأثير قرار مي‌دهد و حتي مي‌تواند بيمار را تا مرز ناشنوايي پيش ببرد. دكتر كرم محافظ مدي هاني محسن نراقي، رئيس انجمن تحقيقات راينولوژي و جراح و متخصص گوش و حلق و بيني از علائم و درصد موفقيت روش‌هاي درماني در سكته گوش مي‌گويد.

كري ناگهاني كه در اصطلاح عوام به «سكته گوش» شناخته مي‌شود، عارضه‌اي است كه فرد به طور ناگهاني و در مدت زمان بسيار كوتاهي شنوايي خود را از دست مي‌دهد. كاهش شنوايي به دليل آسيب وارده به سيستم گوش داخلي رخ مي‌دهد و ديگر آسيب به پرده گوش مطرح نيست. در صورتي كه شدت شنوايي فرد در بازه زماني كمتر از سه روز ۳۰ دسي‌بل در بيش از دو فركانس كاهش يابد و پزشك نتواند علت خاصي براي كم‌شنوايي حسي - حركتي فرد پيدا كند، به آن عارضه، سكته گوش يا كري ناگهاني مي‌گويند.

علت ناشناخته‌اي كه غوغا مي‌كند

از آنجا كه هر چيزي علتي دارد، براي ايجاد كري ناگهاني هم دلايل متفاوتي ذكر كرده‌اند. عوامل ويروسي، ضايعات عروقي يا پارگي غشاي حلزوني از عمده‌ترين علل بروز كم‌شنوايي حسي-عصبي به شمار مي‌رود اما در بسياري موارد حتي به رغم بررسي‌هاي مختلفي كه پزشك مدي هاني انجام مي‌دهد، هيچ دليل خاصي براي آن پيدا نمي‌كند. كاهش خون‌رساني يا اكسيژن‌رساني به سلول‌هاي حساس گوش داخلي بيشترين احتمالي است كه براي كري شنوايي مي‌توان در نظر گرفت. اما برخي معتقدند بيماري‌هاي سيستم ايمني يا التهاب ناشي از ويروس‌ها هم ممكن است كري ناگهاني را ايجاد كند. هم زنان و هم مردان به يك اندازه در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند و بيشتر در جوانان و دوران ميانسالي مشاهده مي‌شود. بيشتر مبتلايان به كري ناگهاني اولين بار بعد از بلند شدن از خواب، متوجه سنگيني گوش مي‌شوند. گاهي هم افراد ممكن است با قرار دادن گوشي تلفن يا هدفون روي گوش اولين بار تجربه كاهش شنوايي را داشته باشند و گاهي نيز افراد ابتدا صداهاي بلند يا وزوز گوش را در گوش خود حس مي‌كنند و سپس افت شنوايي اتفاق مي‌افتد. قرار گرفتن در معرض صداهاي بلند مانند كارگراني كه با صداهاي مختلف و بلند سر و كار دارند و نيز استفاده از هدفون يا هندزفري با صداي بلند عواملي هستند كه كاهش شنوايي تدريجي را به همراه دارند و علتي براي بروز كري ناگهاني ژل medihoney محسوب نمي‌شود.

زمان طلايي را از دست ندهيد

كري ناگهاني جزو موارد اورژانسي محسوب مي‌شود به طوري كه مبتلايان به كاهش شنوايي بلافاصله بايد بعد از مشاهده علائم ذكر شده، به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كنند تا به صورت اورژانسي تحت درمان قرار گيرند. در واقع، زمان طلايي براي درمان كري ناگهاني فقط در ۷۲ ساعت اول شروع علائم است. اين عارضه نيازي به عمل جراحي ندارد اما درمان دارويي به ويژه در همان ساعت‌هاي اول تا حد زيادي مي‌تواند افت شنوايي را بيماران كم كند. زماني طلايي درمان به اين دليل اهميت دارد كه هر چه بيمار زودتر تحت درمان قرار گيرد، احتمال بهبود و برگشت كاهش شنوايي او افزايش مي‌يابد اما با از دست رفتن زمان و ديرتر مراجعه كردن، شانس درمان را كم مي‌كند.

بايد به درمان اميد داشت

مؤثرترين درماني كه مي‌توان براي كري ناگهاني مورد استفاده قرار داد، استروئيدها يا همان كورتون‌ها هستند. دقيقاً مشخص نيست استروئيدها چگونه اين عارضه را درمان مي‌كند، اما در بيماراني كه دچار عفونت، قيمت كرم مدي هاني التهاب يا بيماري‌هاي وابسته به سيستم ايمني مي‌شوند، مؤثر عمل مي‌كند. معمولاً در تجويز استروئيدها از مقادير بالايي استفاده مي‌شود كه بيمار بايد تحت نظر پزشك آن‌ها را مصرف كند. پزشك در طول درمان، به دليل عوارض استروئيدها، وضعيت بيمار را به‌دقت مورد بررسي قرار مي‌دهد و در صورتي كه بهبودي مشاهده شود، درمان تا مدتي ادامه پيدا كرده و آهسته‌آهسته آن را قطع مي‌كند. در مواردي كه درمان‌هاي دارويي مؤثر نباشند، پزشك در آخرين مرحله، اقدام به تزريق كورتون در داخل گوش مي‌كند كه اين درمان هم تا حدودي مي‌تواند مؤثر باشد، اما تجويز كورتون خوراكي مهم‌ترين بخش درمان به شمار مي‌رود.

معمولاً شنوايي يك‌سوم بيماران چند روز بعد از شروع درمان به طور كامل به حالت طبيعي برمي‌گردد. كاهش شنوايي در يك سوم ديگر از بيماران به مرور بهبود مي‌يابد، اما مانند قبل نمي‌شود. در اين ميان، يك سوم باقيمانده بيماران هرگز بهبود نمي‌يابند و كاهش شنوايي در آن‌ها تداوم دارد. چنانچه كاهش شنوايي با سرگيجه و افت محصولات مدي هاني شنوايي شديد همراه باشد، احتمال بهبودي بيمار تا حد زيادي كاهش مي‌يابد. اگر روند بهبود بيمار از شروع علائم تا شروع بهبودي، طولاني‌تر باشد، احتمال اين كه بيمار درمان شود، كمتر مي‌شود. معمولاً در بيماراني كه طي چند روز به درمان پاسخ مي‌دهند، احتمال بهبودي بالاتر است.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده