همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سيدهادي دلبري,نهاد هاي آموزشي,اخبار آموزش و پرورش,خبرهاي آموزش و پرورش
معاون

هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش آموزي فهرست ۱۸ قلم مواد غذايي غيرمجاز و هفت گروه مواد غذايي قابل عرضه در پايگاه‌هاي تغذيه سالم را اعلام كرد.

سيدهادي دلبري در گفت‌وگو با ايسنا، جزئيات فعاليت پايگاه‌هاي تغذيه سالم در مدارس را اعلام و اظهار كرد: امسال اولين سالي بود كه دستورالعمل بهداشتي بوفه مدارس را ۲۵ شهريور ماه با امضاي معاون پرورشي وزير آموزش زخم ساق پا و پرورش به كليه مدارس ابلاغ كرديم.

وي افزود: در اين دستورالعمل ۱۸ مورد مواد خوراكي غيرمجاز با همكاري نماينده وزارت بهداشت در يك سال اخير مشخص و به كل كشور اعلام شد.

معاون هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش آموزي با بيان اينكه هدف ما ارتقاي سلامت و ترويج تغذيه سالم در ميان دانش آموزان و امكان بهره مندي آنها از يك ميان وعده و چاشت مناسب است تا انرژي مورد نياز آنها را در حين آموزش تامين كند اظهار كرد: امسال در مقايسه با سال گذشته دو نوع مجوز هم براي بوفه‌ها اضافه و از طريق سامانه مربوط اطلاع رساني كرديم. در واقع چهار نوع مجوز بسته به شرايط مدارس درنظرگرفته شده و مدير مدرسه ملزم بود در سامانه ثبت درخواست لايتسيموس كند.

دلبري ادامه داد: مدير مدرسه اختيار دارد و مي‌تواند بوفه را خودگردان اداره كند، در اختيار سرايدار قرار بدهد و يا به پيمانكار بخش خصوصي بسپارد. البته امسال به علت حساسيت‌هاي وزارت بهداشت تعدادي از توليدي‌ها كه با مدارس همكاري مي‌كردند در فهرست غيرمجازها قرار گرفتند.

به گفته وي بيش از ۵۵ هزار مدرسه مجوز پايگاه تغذيه سالم را دريافت كرده‌اند. به مديران مدارس توصيه مي‌كنيم حتما در سامانه مربوط ثبت نام كنند و مجوز بگيرند و اقلام غيرمجاز را طبق دستورالعمل در ديد عموم قرار بدهند. اگر شكاياتي در اين زمينه وجود داشت اوليا با شماره گوياي ۱۴۹۹ سازمان دانش آموزي تماس گرفته و موارد را اطلاع دهند. اگر مشخص شود بوفه‌اي انواع زخم مجوز ندارد تعطيل و اجازه ادامه فعاليت داده نمي‌شود.

معاون هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش آموزي در ادامه فهرست ۱۸ قلم خوراكي غيرمجاز را اعلام كرد و گفت: فرآورده‌هاي غلات حجيم شده مانند پاپ كورن، ذرت بوداده شده، پفك، چيپلت و پفيلا با هر نام تجاري و انواع چيپس‌ها، انواع يخمك، انواع نوشابه‌هاي گازدار، ماءالشعير و دلستر ، انواع شيركاكائو و ساير شيرهاي طعم دار، دوغ گازدار، سوسيس، كالباس، انواع پيتزا و كليه فرآورده‌هايي كه در آنها سوسيس و كالباس وجود دارد ،  انواع همبرگر، انواع سالاد اولويه، انواع لواشك، آلو و آلوچه بدون بسته بندي و فاقد مجوزهاي وزارت بهداشت، انواع آبنبات و كاكائو و شكلات‌هايي عفونت جاي بخيه سزارين كه به سطح دندادن مي چسبد، انواع آبميوه‌هاي صنعتي، فلافل و سمبوسه، انواع اشترودل، انواع پيراشكي و دونات، بستني يخي، پاستيل، ژله و مارشمالو، خيارشور و انواع سس‌ها و ناگت از جمله اقلام غيرمجاز هستند.

دلبري اقلام مجاز قابل عرضه در پايگاه تغذيه سالم را هم اعلام و اظهار كرد: اقلام در هفت گروه دسته بندي شده اند. دسته اول خشكبار، خرما، انواع مغزها و دانه‌ها از نوع بدون نمك؛ دسته دوم شير و فرآورده‌هاي آن مانند ماست، شير ساده، بستني پاستوريزه، شيربرنج  و فرني پاستوريزه بسته بندي شده؛ دسته سوم نوشيدني مانند دوغ كم نمك و بدون گاز و آب معدني داراي مجوز وزارت بهداشت، دسته چهارم شامل انواع ميوه‌جات؛ دسته پنجم بيسكويت‌هاي بدون كرم، كيك و كلوچه؛ دسته ششم لقمه سالم مانند نان، پنير و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنير و خيار و گوجه فرنگي و دسته هفتم غذاهاي پخته مانند انواع آش، سوپ، لوبيا، عدس، حليم، فرني، شيربرنج،‌ شله زرد، سمنو كه به صورت روزانه تهيه و شرايط بهداشتي در پخت و تويع آن رعايت شده باشد قابل عرضه در بوفه‌ها هستند.



منبع

تظرات ارسال شده