همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري عجيبي كه سراغ سيگاري ها مي آيد

انسدادي، نوعي اختلال انسدادي غيرآترواسكلروتيك سرخرگ‌ها و سياهرگ‌هاي هارتمن كوچك تا متوسط در اندام‌هاي فوقاني و تحتاني استعمال دخانيات ابتلا به اين بيماري را تشديد مي‌كند.

به گزارش : محمدرضا كلانتر معتمدي، در نشست هيات مديره انجمن جراحان عروق ايران در بيمارستان شهداي نحوه پانسمان هارتمن تجريش، افزود: علت اين انسداد التهاب مكرر و پيش رونده و ايجاد لخته در ديواره رگ ها است و از علائم اين بيماري مي توان به درد متناوب انگشتان و زخم‌هاي دردناك بر روي نوك انگشتان دست و پا اشاره كرد.

وي با خريد پانسمان بيان اينكه بيماري برگر درمان قطعي ندارد و گاه منجر به قطع عضو مي شود، ادامه داد: اين بيماري شيوع جهاني دارد ولي بيشتر در خاورميانه، مديترانه و خاور دور مشاهده مي‌شود و شيوع آن با افزايش مصرف سيگار در جوامع نسبت مستقيم دارد.

رئيس عفونت بدن انجمن جراحان عروق ايران، گفت: با توجه به اينكه ابتلا به بيماري برگر معمولاً با استفاده از مشتقات تنباكو به خصوص سيگار ارتباط دارد، تنها راه جلوگيري از پيشروي سريع بيماري در فرد، ترك كامل سيگار و فرآورده‌هاي تنباكو محصولات زخم بستر است.

بر اساس آخرين آمار ها در حال حاضر ۲۴ درصد مردان و ۳,۵ تا ۴ درصد زنان در ايران سيگار مي كشند و سن مصرف سيگار به ۱۳ سال هم رسيده است و ماهانه ۵ ميليارد و روزانه افزون بر ۱۶۶ميليون نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده