همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عادات غلطي كه مغزتان را خراب مي كنند

به گزارش اگرچه بيماري هاي شناختي با عوامل ژنتيك و سن ارتباط دارند، برخي از شيوه هاي غلط زندگي كه هر روز هم تكرار مي شوند، نيز مي توانند بر نرون ها و بافت هاي مغزي آسيب رسانده و بر وقوع اين بيماري ها تاثير بگذارند:

مصرف بيش از حد مواد قندي: مصرف بيش از حد شكر تصفيه شده با ابتلا به بيماري هاي متابوليك و مغزي ارتباط نزديك دارد. قند در بسياري از غذاها و رژيم هاي ما وجود دارد و توليد مواد شيميايي مغز را كاهش مي دهد و به مرور زمان بر عملكرد آن تاثير منفي مي گذارد. مصرف روزانه شكر تصفيه شده يكي از علل ابتلا به اضطراب، افسردگي و زوال عقل است.

توصيه: عفونت جاي بخيه سزارين به جاي مصرف شكرهاي تصفيه شده، از عسل، شير نارگيل، يا ساير گزينه هاي شيرين طبيعي استفاده كنيد. برچسب هاي مواد غذايي را به دقت بررسي و گزينه هايي را انتخاب كنيد كه شكر آنها در پايين ترين حد باشد.

اجتناب از صبحانه: مصرف روزانه يك وعده صبحانه سالم يكي از عادت هاي مهم براي حفظ سلامت مغز و جوان نگه داشتن آن است. حذف صبحانه يا گنجاندن مواد غذايي ناسالم در آن منجر به بيماري هاي مرتبط با سوخت و ساز بدن، كاهش حافظه و عدم ثبات ذهني مي شود. همچنين با توجه به كاهش سطح انرژي در طول روز، فعاليت نورون هاي مغزي كاهش مي يابد.

توصيه: صبحانه هفتگي خود را برنامه لايتسيموس ريزي كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه صبحانه شما شامل ويتامين ها، مواد معدني، فيبرهاي گياهي، پروتئين، اسيدهاي چرب امگا3، آنتي اكسيدان ها و ... است.

سيگار كشيدن: سموم موجود در سيگار اندام هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار مي دهد. اين مواد سمي باعث سرعت بخشيدن به روند پيري مغز شده و علت مهمي براي ابتلا به اختلال در عملكرد شناختي است. ابتلا به دمانس و آلزايمر با سيگار ارتباط نزديك دارد.

توصيه: در اسرع وقت سيگار كشيدن را متوقف كنيد و عادات سالم را جايگزين آن نماييد. از قرار گرفتن در معرض دود سيگار نيز اجتناب كنيد.

پرهيز از زخم ساق پا نوشيدن آب كافي: عدم مصرف آب يكي از عواملي است كه بر ضعف زودرس بافت مغز تاثير مي گذارد. از دست دادن آب بدن سطوح انرژي را كاهش مي دهد و خلق و خو را پايين مي آورد ضمن اين كه تمركز را نيز سخت تر مي كند. قسمت عمده مغز از آب تشكيل شده و اين يعني كاهش آب بدن با كاهش عملكردهاي مغزي، و كاهش اكسيژن در سلول هاي مغز ارتباط دارد.

توصيه: روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد. مصرف ميوه ها و سبزيجات آب دار را زياد كنيد. چاي و نوشيدني هاي طبيعي ديگر را به همراه مصرف آب فراموش نكنيد.

خواب ضعيف: خواب كم كيفيت، كارايي جسمي، ذهني و عاطفي را كاهش مي دهد و منجر به افزايش هورمون هاي استرس مي شود. در نتيجه توانايي فرد براي حل مشكلات روزمره كاهش مي يابد.

توصيه: اكتي كوت حداقل در يك محيط آرام، 8 ساعت خواب شبانه را تجربه كنيد. قبل از رفتن به خواب تمام وسايل الكترونيكي را خاموش كنيد. يك شام سبك 2 تا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب بخوريد.

قرار گرفتن در معرض محيط آلوده: قرار گرفتن طولاني مدت در آلودگي هوا، حتي اگر ميزان آلودگي كم باشد به بروز بيماري هاي شناختي مغز و ايجاد تغييرات ساختماني در آن منجر مي شود. دانشمندان دريافتند كساني كه در مناطق آلوده زندگي مي كنند،‌ مغزهاي كوچك تري خواهند داشت ميزان بروز سكته هاي مغزي در آنان، بيشتر از ديگران است.

توصيه: از قرار گرفتن در معرض محيط هاي آلوده جلوگيري كنيد و در صورت اين انواع زخم قرارگيري، اقدامات پيشگيرانه را به منظور به حداقل رساندن اثرات محيط آلوده انجام دهيد. تنفس در هواي تازه و در محيط سبز را فراموش نكنيد.

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده