همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هفت شوينده شيميايي كه سلامتي را به خطر مي اندازند

ها و پاك كننده ها بسيار رايج است و آن هم براي از بين بردن قارچ ها و كپك ها از حمام و وان يا آشپزخانه و حتي براي سفيد كردن لباسها.

به گزارش بي شك اين محلول ها خواص ضد عفوني كننده دارند اما استفاده از آنها در درازمدت عوارض جانبي منفي و بالقوه خطرناك دارد.

بارزترين خطرات انواع سفيد كننده ها بر روي برچسب آنها ذكر شده است. اين مواد به شدت قادر به تحريك چشم، پوست و دستگاه تنفسي هستند و گازهاي حاصل از آنها به راحتي استنشاق مي شود. اين استنشاق منجر به وخامت ريه ها، و زخم شدن مجاري تنفسي مي گردد. ممكن است اين عوارض جانبي بالافاصله پماد زخم بستر بعد از قرار گرفتن در معرض سفيد كننده ها رخ ندهد اما در درازمدت مطمئنا خود را نشان خواهد داد.

سفيد كننده ها: يكي از رايج ترين محصولات مورد استفاده در تمام جهان است و مي تواند منجر به بروز بسياري از مشكلات سلامتي شود. قرار گرفتن در معرض سفيد كننده ها براي طولاني مدت مي تواند علاوه بر مسموميت هاي شديد، منجر به بروز آسم و ذات الريه، سوزش چشم، درد قفسه سينه و سوزش پوست شود. آژانس حفاظت از محيط زيست آمريكا و سازمان غذا و داروي اين كشور اكيدا هشدار داده كه اين محصولات بايد دور از دسترس كودكان قرار داده شود. اگر با مواد سفيدكننده جايي را تميز مي ‌كنيد، ترتيبي دهيد كه تهويه كامل در آن محل برقرار باشد. پنجره را باز كنيد يا هواكش را به كار بيندازيد.

فرمالدئيد: شكي كرم اسكار رژودرم نيست كه فرمالدئيد يكي از خطرناك ترين مواد شيميايي است كه در خانه شما وجود دارد. اين تحقيقات نشان داده كه قرار گرفتن مردان در معرض اين ماده شيميايي براي دوره‌اي طولاني چه بسا به باروري آنها زيان مي ‌رساند و شانس توليد مثل آنها را كاهش مي ‌دهد.

بوراكس: بوراكس در محصولات متنوع لباسشويي و تميز كننده خانگي بكار مي رود. برخي مطالعات نشان داده كه قرار گرفتن طولاني مدت در معرض اين ماده شيميايي منجر به كاهش باروري هم در مردان و هم در زنان مي شود.

خوشبوكننده ها: عطرهاي مصنوعي حاوي مواد محرك و آلرژن ها هستند و مشكلاتي از قبيل خس خس سينه، ديگر مشكلات تنفسي و سوزش پوست را به همراه دارند. واكنش به اين نوع خوشبوكننده ها از فردي به فرد ديگر متفاوت است.

مري انسان

آمونياك: شناخته شده ترين ماده براي پاك كردن سطوح پنجره ها و آينه است. آمونياك مهم ترين تركيب هيدروژنه ازت است و در طبيعت از تجزيه مواد آلي ازت دار به دست مي آيد. آمونياك گازي است بي رنگ، با مزه فوق العاده تند و زننده كه اشك آور و خفه كننده است. گاز آمونياك از هوا سبك تر است و به سهولت به مايع تبديل مي شود. آمونياك سبب تحريك دستگاه تنفسي، پوست و چشم مي شود و مواجهه با حجم زياد اين گاز براي بدن انسان بسيار خطرناك است زيرا اين گاز با آسيب رساندن به شش ها مي تواند سبب مرگ فرد شود.

تركيبات چهارتايي آمونيوم: اين تركيبات مواد شيميايي هستند كه پتانسيل تشديد آسم را در افراد مبتلا دارند و حتي باعث افزايش خطر ابتلا به آسم در افراد سالم مي شوند.

اتانول سوختگي با آب جوش آمين: مونو اتانول آمين در صورت تماس با چشم مي تواند سبب تحريك شديد با علائم مشخصه قرمزي، ورم و سوختگي شيميايي در چشم شود. مايع رقيق تر اين ماده مي تواند سبب آسيب قرنيه شود. در صدمات شديد نابينايي اتفاق مي افتد. غلظت پايين بخار اين ماده باعث اختلال در ديد مي شود كه به آن «مه آبي» يا «هاله ديد» مي گويند. تماس مونو اتانول آمين با پوست مي تواند منجر به اين مشكلات شود: ناراحتي و درد در موضع آلوده شده، قرمزي بسيار شديد، ورم همراه با سوختگي هاي شيميايي، تاول و همچنين آسيب هاي بافتي. مونو اتانول آمين از راه گوارشي سميت بسيار كمي دارد، اما مي تواند سبب تحريكات شديد، سوختگي دهان، گلو، مري و شكم همراه با درد سينه و شكم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سرگيجه، تشنگي، ضعف و غش كردن شود. همچنين مي تواند حالتي شبيه شوك، افتادن فشار خون، ضربان نبض كند، بيهوشي و كما را به همراه داشته باشد. مونو اتانول آمين قابل احتراق بوده و در بالاتر از 85 درجه پماد آلفا براي جوش صورت سانتيگراد مي تواند با هوا مخلوط قابل انفجاري را تشكيل دهد.

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده