همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عصبانيت,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
خشم

و عصبي شدن علاوه بر اثراتي كه بر روان شخص مي گذارد، ميتواند داراي اثرات ظاهري هم باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عصبي شدن صرفا دادكشيدن و وضعيت هاي روحي بد نيست. سه مدل عصبانيت موجود است كه هر كداميك خاصيت ها و علامت هاي خاص خود را دارند. به عنوان نمونه ، سرزنش خود، رفتارهاي لوزالمعده ريسك محور، گريستن و گريه كردن هاي بي اساس تمامي نوعي از حالات رواني هستند كه در دسته رفتار عصبي جاي مي گيرند.

تأثير عصبانيت بر سلامت جسم و روان آن گونه كه خيال مي كنيد ساده نيست. عوارض جانبي عصبانيت كوتاه مدت خيلي بيش از حرص خوردن پي در پي و پشت سر گذاشتن ساعاتي در خشم و تنفر است.

يكي از عوارض جانبي عصبي شدن كه كم تر كسي از آن آگاه است، ايجاد اضافه وزن ميباشد . اين كه انسانها هر چند وقت يك دفعه عصباني شوند، بسي طبيعي است ولي اين كه مدام در چنين حالتي باشند ابداً معمولي نيست. به همين خاطر پانسمان زخم در ادامه اين مطلب شما به اين نكته كه به چه دليل بايد خشم و عصبانيت خويش را كنترل كنيد، اشاره مي كنيم.

همه چيز با آدرنالين آغاز ميشود 

عصبانيت نه تنها به هيجان آمدن احساسات و بروز تغيير در حالات رواني شخص است، بلكه فرايندهاي شيميايي بدن را هم دستخوش تغيير ميكند . در موقع عصبانيت، ميزان ترشح هورمون آدرنالين در بدن افزايش مي يابد. اين هورمون انسان را براي روبرو شدن با هيجانات شديد مثبت يا منفي فراهم ميكند و عامل اصلي استرس است.

از آن جا كه جريان خون از اندام هاي كرم رژودرم داخلي به طرف ماهيچه هاي بدن جريان دارند، موقع عصبانيت نمي توانيم گشنگي را حس كنيم. ولي اين يك اثر كاملاً زودگذر و كوتاه مدت و در واقع آتشي است زير خاكستر.

از اين رو بعد از برطرف عصبانيت و زماني كه ميزان آدرنالين كاهش مي يابد، حس مي كنيم كه انرژي لازم را نداريم و الزامي است با خوردن غذا و خوراكي اين كم بود انرژي را تأمين كنيم. ولي حقيقت اين است كه ما صرفا عصبي و نگران هستيم و اين احساس سبب ميشود تا اشتهاي عصبي پيدا كنيم و بدون فكر و بدون درنگ غذا و خوراكي بخوريم.

به اين ترتيب به سراغ خوراكي هاي خريد قطره فروزومال مضري مي رويم كه حس مي كنيم سبب آرامش و راحتي ما ميشوند و در چنين شرايطي به هيچ وجه به سلامت يا ناسالم بودن غذا توجهي نداريم.

نگراني و استرس سبب افزايش ميزان اضطراب ميشود و علت آن هم اين است كه ميزان هورمون كورتيزول فزوني مي يابد. همچنين با توجه به اينكه اين اختلال براي قلب و فشار خون زيان آور است، ي تواند روي وزن انسان هم تأثير بگذارد.

كورتيزول، قند خون را به چربي تبديل ميكند و از گوارش غذا جلوگيري ميكند . بدين ترتيب، شخص دچار اضافه وزن ميشود و اين چاقي هم ميتواند پماد سوختگي براي سلامت عمومي بدن بسيار زيان بخش باشد.

تلاش كنيد در مواقعي كه اضطراب داريد سراغ غذا و خوراكي نرويد يا به عنوان مثال ميتوانيد با پيگيري يك رژيم غذايي سالم خود را در محدوديت بگذاريد تا هنگامي كه سير هستيد سراغ هيچ خوراكي يا نوشيدني اضافه نرويد. اين مقررات كمك ميكنند كه دچار اضافه وزن نشويد.



منبع

تظرات ارسال شده