همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
جلوگيري از پوسيدگي دندان ها در كودكان

برخي از دندانپزشك ها عامل اصلي پوسيدگي دندان هاي كودكان را شيردهي مي‌ دانند. با اين حال شيردهي به كودكاني كه تازه دندان در آورده اند، امري طبيعي است و اين اتفاق هر موقعي از شبانه روز مي ‌تواند رخ بدهد. بسياري از كودكان در سراسر دنيا از شير مادرشان تغذيه مي شوند و مشكلي برايشان پيش نمي ‌آيد.

به گزارش : علل پوسيدگي دندان كودك

تاكنون هيچ مطالعه اي نشان نداده است كه توقف شيردهي مي‌تواند پوسيدگي دندان را متوقف كند. خرابي دندان بيشتر به خاطر مصرف خوراكي هاي شيرين، بهداشت ضعيف دهان و دندان و حضور برخي از باكتري ها در دهان بوجود مي ‌آيد.

مراقبت ها و كاهش پوسيدگي دندان
بسيار مهم است كه با صرف نظر كرم اسكار رژودرم از شيردهي، دندان هاي نوزادن را تميز نگه داريم. بايد هر گونه اثر غذا را پاك كرده و ميزان استرپتوكوكوس ميوتانس دهاني ( يكي از فلورانرمال هاي دهان) را كاهش دهيم. مجله Public Health England مقاله اي 98 صفحه اي را در ارتباط با بهداشت دهاني منتشر كرده است كه شامل نكاتي در ارتباط با پوسيدگي دندان در كودكان زير 6 سال نيز مي ‌باشد.

برخي از اين موارد به شرح زير مي ‌باشد:

شير مادر بهترين و مغذي ترين مواد را براي كودك فراهم مي ‌كند.
كودكان بايد از 6 ماهگي نوشيدن از شيشه شير را بياموزند و تا 1 سال بايد كم كم اين كار را كنار بگذارند.
به هيچ وجه به خوراكي يا نوشيدني هاي كودكان شكر اضافه نكنيد.
والدين بايد دندان كودكانشان را مسواك بزنند يا بر مسواك زدن آن ها نظارت داشته باشند.
به محض خروج دندان ها از لثه بايد روزي 2 بار آن ها را با خمير دندان هاي مخصوص كودكان مسواك زد.
از خمير دنداني استفاده كنيد كه حداكثر حاوي 1000 ppm مي‌ باشد.
لازم سوختگي با آب جوش است قبل از خواب مسواك بزنيد.
بهتر است كه از مواد خوراكي يا نوشيدني هاي شيرين كمتر استفاده كنيد.
توصيه مي‌شود كه از دارو هاي فاقد شيرين كننده استفاده كنيد.

راه هاي پيشگيري
در كنار مراقبت از دندان ها، بهتر است كار هاي زير را نيز انجام دهيد:
بررسي منظم و مداوم دندان ها:
دندان هاي نوزادتان به طور مداوم بررسي كنيد. اين بررسي شامل تمامي نقاط دهان نيز مي ‌باشد، به خصوص ناحيه زير لب بالا جايي كه دندان ها به لثه مي‌ رسند. بهتر است كه به صورت منظم به دندانپزشك نيز مراجعه كنيد.
داشتن يك رژيم سالم:
يك رژيم سالم مي‌ تواند به استحكام دندان ها كمك كند. با اينكه ميوه ها و سبزيجات سالم اند، اما مصرف بيش از حد خوراكي ها و نوشيدني هاي اسيدي مانند پرتقال يا آبميوه ها مي ‌توانند با كاهش pH ( افزايش ميزان اسيدي بودن) دهان باعث آسيب ديدن دندان ها شود. شست و شوي دهان با آب پس از صرف غذا يا نوشيدني مي خريد قطره آهن فروزومال ‌تواند به كاهش آسيب وارده به دندان ها كمك كند. باور عمومي بر اين است كه مصرف پنير نيز مي‌ تواند با تغيير pH دهان، از ميزان پوسيدگي دندان ها بكاهد. مصرف غذاهاي سالم در دوران بارداري كه دندان هاي نوزاد در حال شكل گيري مي ‌باشد بسيار مفيد است.

شير دهي بخشي از يك رژيم غذايي سالم مي ‌باشد. بسيار طبيعي است كه گاهي مجبور به شيردهي در شب شويد. بهتر است كه پس از شيردهي در شب، دندان هاي نوزاد را به صورت ملايم مسواك بزنيد.
هيچ گاه بصورت مشترك از يك قاشق استفاده نكنيد:

لازم است كه هيچ وقت به طور مشترك از وسايلي مثل قاشق كه نوزاد به داخل دهانش مي ‌برد، استفاده نكنيد. اين كار احتمال انتقال باكتري هاي عامل پوسيدگي دندان از والدين به نوزاد را افزايش مي‌دهد.

زايليتول:
زايليتول نوعي كربوهيدرات طبيعي است كه در آدامس وجود دارد و مانع اتصال باكتري ها به دندان مي‌ شود. كاهش ميزان باكتري در دهان مادر مي ‌تواند مري انسان احتمال انتقال باكتري از مادر به نوزاد را كمتر كند.
فلورايد:
برخي از مردم بر اين باورند كه استفاده از فلورايد، كيفيت و استحكام ميناي دندان را افزايش داده و پوسيدگي هاي اوليه را ترميم مي‌ كند. با اين وجود برخي ديگر بر اين باورند كه مصرف بيش از حد فلورايد خطرناك است و مي ‌تواند منجر به ايجاد لكه بر روي ميناي دندان( فلورز مينا) شود. دكتر سيرز در ارتباط با استفاده از خميردندان هاي حاوي فلورايد براي كودكان اين گونه مي‌ گويد:

استفاده از خميردندان ضروري نيست، اما اگر كودكتان از كفي كه هنگام مسواك زدن ايجاد مي ‌شود لذت مي ‌برد، مي ‌توانيد از خميردندان هاي طعم دار ملايم استفاده كنيد. قبل استفاده از خمير دندان هايي كه داراي فلورايد مي ‌باشند، لازم است كه با دندانپزشك كودكتان مشورت كنيد. اگر كودكتان از مكمل ها يا نوشيدني هاي حاوي فلورايد استفاده مي‌كند، لازم است كه از خميردندان هاي معمولي بدون فلورايد استفاده كنيد.

شما براي پيشگيري از پوسيدگي پماد آلفا براي جوش صورت دندان كودك چه راهكارهايي توصيه مي كنيد؟ اگر تجربيات موثري در اين زمينه داريد حتما با كاربران دكتر زخم به اشتراك بگذاريد. اگر سوالي در مورد مشكلات دهان و دندان كودكان داشتيد حتما از متخصصان ما بپرسيد.

دكتر زخم



منبع

تظرات ارسال شده