همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علائم سرطان معده + راه هاي پيشگيري

پيشگيري و درمان اين بيماري توضيحاتي ارايه داد.

به گزارش دكتر پژمان علوي نژاد روز شنبه بيان كرد: سرطان معده يكي از شايع ترين سرطان هاي دستگاه گوارش است كه در صورت تشخيص در مراحل اوليه قابل درمان است اما در مراحل پيشرفته سرانجام مناسبي ندارد و ميزان پاسخگويي به درمان بسيار كاهش مي يابد.

وي در خصوص عوامل ايجاد كننده اين بيماري گفت: دلايل متعددي شامل عادات بد غذايي از جمله مصرف زياد فست فودها و غذاهاي مانده، كشيدن سيگار و ابتلا ژل مدي هاني به ميكروب هليكوباكتر پيلوري از عوامل ابتلا به بيماري سرطان معده است.

علوي نژاد در معرفي ميكروب هليكوباكتر پيلوري توضيح داد: اين ميكروب براي زندگي در محيط اسيدي معده خود را تطبيق داده ، در جوامع در حال توسعه شيوع زيادي دارد و حدود ۶۰ الي ۷۰ درصد جمعيت را درگير مي كند كه در برخي از افراد ابتلا به عفونت مزمن، اين ميكروب منجر به سرطان معده مي شود.

اين فوق تخصص گوارش و كبد بيان كرد: اين ميكروب در سنين كودكي و به دليل زندگي در مكان هاي پر ازدحام و رعايت نكردن بهداشت فردي وارد بدن فرد مي شود.

بي اشتهايي و كاهش عسل پزشكي وزن از علايم هشدار دهنده

وي در خصوص علايم ابتلا به سرطان معده بيان كرد: بي اشتهايي، كاهش وزن، احساس درد در قسمت فوقاني شكم و استفراغ خوني از جمله اين علايم است اما معمولا بيماري است كه در مراحل اوليه علامت خاصي نشان نمي دهد.

علوي نژاد ادامه داد: وقتي افراد به ويژه در سنين بالاي ۴۵ سال، دچار سوء هاضمه شده و يا علايم هشدار دهنده اي مانند بيدار شدن از خواب به دليل درد معده، استفراغ و كاهش وزن داشته باشد حتما بايد با يك فوق تخصص گوارش مشورت كنند تا معده از طريق اندوسكوپي مورد بررسي قرار گيرد.

ابداع روش هاي غربالگري محصولات مدي هاني در برخي كشورها

اين فوق تخصص گوارش و كبد بيان كرد: در برخي از كشورها مانند ژاپن روش هاي غربالگري سرطان معده ابداع شده كه برروي مردم مطالعات اندوسكوپي انجام مي شود و موفق شده اند ميزان آمار تشخيص سرطان معده را در مراحل اوليه افزايش دهند.

وي ادامه داد: اما در كشورهاي ديگر هنوز دستورالعملي براي غربالگري و شناسايي زودرس بيماري وجود ندارد و در بيشتر مواقع دير تشخيص داده مي شود.

علوي نژاد اضافه كرد: در زمان تشخيص بيماري بر حسب اينكه در چه مرحله اي قرار دارد درمان ها متفاوت است و فرد پيش از هرگونه اقدامي يك دوره مدي هاني 405 شيمي درماني را بگذارند و سپس با توجه به شرايط معده عمل جراحي برداشتن معده انجام شود.

راه هاي پيشگيري از سرطان معده

اين فوق تخصص گوارش و كبد گفت: مصرف غذاهاي تازه ، ميوه و سبزجات ، پرهيز از مصرف غذاهاي مانده و فست فودها، مصرف نكردن زياد پروتيين هاي حيواني و اجتناب از استعمال دخانيات از جمله راه هاي پيشگيري از بيماري سرطان معده است.

وي افزود: مصرف نوشيدني هاي خيلي داغ به حلق، حنجره و مري آسيب مي رساند و معمولا به معده آسيب خاصي نمي رسد.

علوي پماد عسل خارجي نژاد ادامه داد: خوزستان يكي از استان هاي شايع در ابتلا به سرطان معده است و در هر دو جنس ديده مي شود؛ با افزايش سن شانس ابتلا به بيماري بيشتر مي شود و در مردان كمي بيشتر است.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده