همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چند راهكار ساده براي داشتن طول عمر بيشتر

عصبي كمتر مي‌‌تواند به زندگي طولاني‌تري منجر شود؛ در اين مطلب راهكارهايي براي داشتن مغزي آرام‌‌ و به دور از فعاليت‌‌هاي پرتنش عصبي آورده شده است.

به گزارش : اگرچه يكي از راه‌‌هاي داشتن مغزي سالم در سنين پيري، انجام فعاليت‌‌هاي فكري است اما محققان دريافته‌‌اند كه داشتن مغزي آرام با تنش‌‌هاي عصبي كمتر نيز مي‌‌تواند در افزايش طول عمر موثر باشد.

در تحقيقات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد، ثابت شد كه پروتئيني به نام REST لايتسيموس با فعاليت‌‌هاي عصبي در ارتباط است؛ اين پروتئين باعث سركوب برخي فعاليت‌‌هاي عصبي شده و در تحقيقاتي كه روي پستانداران انجام شده است، افزايش اين پروتئين در بدن منجر به كاهش مرگ‌و‌مير مي‌‌شود.

محققان پس از تجزيه و تحليل بافت مغزي از افرادي كه در سن 60 تا 100 سالگي مرده بودند، دريافتند كه طولاني‌‌ترين طول عمر مربوط به افرادي است كه افراد ژن‌‌هاي كمتري براي فعاليت عصبي دارند.

اين مطالعات اثبات كردند كه انجام فعاليت‌‌هايي مانند مديتيشن (فعاليت‌‌هايي مانند عبادت كردن، تعمق و تفكر مثبت) عدم انجام كارهاي مختلف به‌صورت همزمان و تمركز كردن بر يك فعاليت واحد و خواب كافي به اندازه‌‌ ورزش كردن مي‌‌توانند اكتي كوت روي سلامت مغز شما مفيد باشند.

در ادامه به برخي از راهكارها براي داشتن مغزي آرام‌‌ و به دور از فعاليت‌‌هاي پرتنش عصبي اشاره شده است:

برنامه‌‌هاي خود را ترسيم كنيد

يك جدول دوبخشي بكشيد؛ در يك سمت از جدول كارهايي كه علاقه‌‌مند به انجام آن‌‌ها هستيد را بنويسيد و در سمت ديگر كارهايي كه در طول روز انجام داده‌‌ايد را يادداشت و سپس ميزان انطباق دو بخش جدول بر يكديگر را بررسي كنيد.

با خودتان صادق باشيد؛ اگر فاصله‌‌ زيادي بين علايق خود و كارهايي كه در طول روز انجام داده‌‌ايد مي‌‌بينيد، در صدد حل مشكل برآييد؛ يك روانشناس معتقد است مردم زماني حس بدي نسبت به زندگي پيدا عفونت جاي بخيه سزارين مي‌‌كنند كه كارهاي موردعلاقه‌‌شان را انجام ندهند يا اينكه احساس از كارافتادگي و غيرمفيد بودن داشته باشند.

به وعده‌‌هاي غذايي خود توجه كنيد

اگرچه داشتن يك تغذيه سالم مي‌‌تواند خستگي و احساسات منفي را از شما دور كند اما مكاني كه شما در آن غذا مي‌‌خوريد نيز مي‌‌تواند بر ميزان لذتي كه از غذا خوردن مي‌‌بريد تاثير داشته باشد و در نتيجه احساس خستگي را از شما دور كند؛ سعي كنيد با استفاده از چاشني‌‌هاي مختلف از مزه‌‌ي غذايي كه مي‌‌خوريد، لذت ببريد همچنين در مكان‌‌هايي غذا بخوريد كه احساس بهتري به شما منتقل مي‌‌كنند.

اهميت ورزش‌‌هاي هوازي

ورزش‌‌هاي انواع زخم ايروبيك (هوازي) باعث بهبود عملكرد قلب و عروق و نورون‌‌ها (سلول‌‌هاي عصبي) مي‌‌شوند؛ اين ورزش‌‌ها مي‌‌توانند از اثر منفي پلاك‌‌هاي آميلوئيدي (عامل ايجاد آلزايمر و زوال عقل) بر سلول‌‌هاي عصبي جلوگيري كند.

با احساس فرسودگي مقابله كنيد

شناخت علائم فرسودگي قبل از شروع فرسودگي، مي‌‌تواند به ارزيابي و اولويت‌بندي مجدد كارهايتان كمك كند.

علائم فرسودگي شامل احساس خستگي و سرخوردگي عاطفي، حس عدم موفقيت، كاهش هيجانات و افزايش خشم و عصبانيت دروني است؛ اين علائم ممكن است در ابتدا براي شما كمرنگ و بي‌‌ارزش جلوه كنند اما مي‌‌توانند پس از مدتي به‌صورت ناگهاني به شكل فرسودگي زخم ساق پا كامل بروز پيدا كنند.

با افراد موفق و مثبت در ارتباط باشيد

به دنبال ارتباط و دوستي با افرادي باشيد كه در زندگي و كارهايشان موفق و مثبت‌انديش هستند؛ افرادي كه در شغل يا زندگي خود به موفقيت دست يافته‌‌اند، مي‌‌توانند مشاور خوبي براي موفق شدن شما باشند و تجربيات مثبتي را در اختيار شما قرار دهند.

منبع: تسنيم



منبع

تظرات ارسال شده