همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هنگام آسيب از كمپرس سرد استفاده نكنيد

نشان داده كمپرس سرد براي آسيب مفيد نيست و در واقع مي‌تواند پروسه‌ي درمان را مختل كند. چطور اين اتفاق مي‌افتد؟

به گزارش : بيشتر ما زماني به پزشك يا فيزيوتراپ مراجعه كرده‌ايم و به ما توصيه شده كه آسيب‌مان را كمپرس سرد كنيم. همه‌ي ورزشكاراني كه دچار آسيب مي‌شوند براي اينكه هر چه زودتر درمان شده و به مسابقات مهم‌شان برگردند، پيچ خوردگي‌ يا آسيب‌شان را كمپرس سرد مي‌كنند. واقعيت اين است كه استفاده از يخ يا كمپرس سرد، تاثيرات منفي روي ريكاوري آسيب دارد. در اين مطلب توضيح مي‌دهيم چرا چنين است و دلايلي به شما ارائه مي‌دهيم كه بايد دست از كمپرس سردكردن آسيب‌هاي‌تان برداريد.

چرا كمپرس سوختگي با آب جوش سرد هنگام آسيب، خوب نيست؟

۱. يخ مانع ورود سلول‌هاي درمانگر به بافت آسيب ديده مي‌شود

تئوري كه وجود دارد اين است كه از يخ براي كاهش التهابي مي‌شود كه در واكنش به يك آسيب ايجاد مي‌شود. اما التهاب، واكنشي طبيعي و ضروري از پروسه‌ي درمان است. يخ موجب انقباض رگهاي خوني شده و در نتيجه سلول‌هاي التهابي كه در بازسازي بافت دخيل هستند نمي‌توانند خودشان را به بافت آسيب ديده برسانند. از آنجايي كه رگهاي خوني تا ساعت‌ها بعد از كمپرس سرد، منقبض مي‌مانند پروسه‌ي التيام به تاخير مي‌افتد.

۲. يخ در سيستم لنفاوي مداخله مي‌كند

دومين عاملي كه با آسيب ايجاد مي‌شود، تورم است. تورم زماني روي مي‌دهد كه فرآورده‌هاي جانبي چرخه‌ي التهاب، دوروبر آسيب جمع مي‌شوند. اين مايعات نشاندهنده‌ي اين است كه پروسه‌ي بازسازي و درمان، كارش را انجام مي‌دهد اما شما خريد قطره آهن فروزومال مي‌خواهيد بدن‌تان بتواند هر چه سريع‌تر از اين مايعات را دفع كند. تورم توسط سيستم لنفاوي تنظيم و كنترل مي‌شود كه به فعاليت عضلات وابسته است تا عملكرد مناسبي داشته باشد. يخ، فعاليت عضلات را محدود كرده و در سيستم لنفاوي مداخله مي‌كند، در نتيجه جريان يك طرفه‌اي در جهتي اشتباه ايجاد شده و تورم بيشتر مي‌شود.

۳. يخ، ترشح فاكتورهاي رشد را محدود مي‌كند

سلول‌هاي التهابي براي اين طراحي شده‌اند كه فاكتور رشد ۱، كه انسولين مانند است ترشح كنند (IGF-۱)؛ هورموني كه با همكاري هورمون رشد، بافت آسيب ديده را بازسازي و ريكاوري مي‌كند. كاربرد يخ باعث مهار كردن ترشح IGF-۱ مي‌شود. اين مي‌تواند يكي از دلايلي باشد كه كمپرس سرد بعد از آسيب عضله منجر به ريكاوري كُندتر و كاهش قدرت و رشد عضله مي‌شود.

۴. يخ، تنظيم كلاژن و بافت را به تاخير مي‌اندازد

بعد كرم رژودرم براي گوشت اضافه از آسيب، در بازسازي بافت‌ها كلاژن هم نقش دارد. يخ مي‌تواند همكاري كلاژن با بافت را تحت تاثير قرار داده و اين فرايند را كُند كند. در نتيجه ريكاوري آهسته‌تر انجام شده و بافت آسيب ديده، ديرتر به عملكرد مناسبش برخواهد گشت.

۵. يخ، سرعت عملكرد عضله و اعصاب را كم مي‌كند

دكتر Gabe Mirkin، پزشكي كه براي اولين بار توصيه‌ي RICE را براي بعد از آسيب ارئه داده بود ( استراحت، يخ، فشار دادن و بالا بردن)، در سال ۱۹۷۸ در وبسايتش اعلام كرد كه اشتباه كرده است. هر چند او همچنان به توصيه‌اش به فشار و بالا بردن پايبند بود اما نوشت: كمپرس سرد و استراحت به جاي اينكه مفيد باشند، مي‌توانند پروسه‌ي درمان را به تعويق بيندازند.

البته واضح است كه آسيب‌هاي شديد و جدي نياز به حركت ندادن دارند اما فعاليت مي‌تواند جريان لنفاوي را بهبود داده و در نتيجه پماد آلفا براي جوش صورت ضايعات، به طور موثرتري از ناحيه‌ي آسيب منتقل شوند. يخ و كمپرس سرد مي‌تواند اين پروسه را به تاخير بيندازد، عملكرد عضلات و اعصاب را كم كند و مجبورتان كند بيشتر از حد لازم، بي‌حركت بمانيد.

اما كمپرس سرد، يك مزيت هم دارد!

يخ داراي خاصيت دردكُش است؛ يعني ناحيه‌ي آسيب ديده را جوري بي‌حس مي‌كند كه شما درد و ناراحتي كمتري احساس مي‌كنيد. اما تسكين دردي كه يخ به شما مي‌دهد فقط ۲۰ تا ۳۰ دقيقه دوام مي‌آورد و حالا كه دانستيد استفاده از يخ، عوارض جانبي قابل توجهي دارد، به طور كلي توصيه مي‌كنيم از كمپرس سرد استفاده نكنيد.

بعد از آسيب، به جاي كمپرس سرد چه بايد كرد؟

اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه به پزشك مراجعه كنيد. او توصيه‌هاي لازم كه مناسب آسيب شما باشد را به شما ارا‌ئه خواهد كرد. قدم بعدي استفاده از فشار و بالا بردن در برنامه‌ي پماد زخم بستر درماني‌تان است. ضمنا قسمت آسيب ديده را تا جايي كه ممكن است فعال نگه داريد. البته آسيب‌هاي جدي چون شكستگي يا پارگي رباط، نياز به بي‌حركت ماندن دارند و توصيه مي‌كنيم در اين دست موارد، عقل سليم را ناديده نگيريد! اما آسيب‌هاي جزئي مانند پيچ خوردگي مفصل، اجازه‌ي حركت ملايم، كشش‌هاي سبك يا حركت‌هاي كوچك در قسمت‌هاي مجاور را دارند.

منبع: برترين ها



منبع

تظرات ارسال شده