همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
جراحي‌هاي زيبايي,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
پايين

بودن عزت نفس در افراد مي‌تواند يكي از علل گرايش افراد به انجام جراحي‌هاي زيبايي باشد، بنابر اين با بهبود عزت نفس مي‌توان از گرايش به جراحي‌هاي زيبايي در جامعه كاست.

به گزارش ايسنا، امروزه با توجه به رشد فرهنگ، مصرف و حركت جوامع به سوي مدرن شدن و جهاني شدن، ظاهر بدن در نحوه شكل‌گيري روابط اجتماعي انسان‌ها نقش مهمي پيدا كرده است و افراد در تلاش هستند تا شخصيتي سرزنش‌ ناپذير و متناسب با ارزش‌هاي اجتماعي روز داشته باشند.

جراحي زيبايي يكي از آخرين دستاوردهاي بشر براي پانسمان لوهمن روشه خلق زيبايي است كه براي تغيير دادن ظاهر بدن، در غياب بيماري، آسيب و جراحت يا بدشكلي‌هاي مادرزادي و ارثي مي‌تواند عاملي براي بهبود كيفيت زندگي باشد.

پژوهشي كه در خصوص "مقايسه عزت نفس آشكار و ناآشكار در زنان متقاضي جراحي بيني با افراد عادي" توسط تيم پژوهشگران متشكل از حسين زارع (استاد گروه روانشناسي دانشگاه تهران)، فرشته حسني اسطلخي (دانشجوي دكتري روانشناسي دانشگاه پيام نور) و رضا دوستي (دانشجوي دكتري روانشناسي دانشگاه پيام نور) با جامعه آماري ۷۰ نفر از زنان و دختران متقاضي عمل جراحي بيني در شهر رشت و ۷۰ زن و دختر عادي انجام شده، عنوان مي‌كند:« پايين بودن عزت نفس در افراد مي‌تواند يكي از علل گرايش افراد به انجام جراحي‌هاي زيبايي باشد، بنابر اين با بهبود عزت نفس مي‌توان از گرايش به جراحي‌هاي قيمت ورق سيليكوني براي زخم زيبايي در جامعه كاست.»

در ادامه اين پژوهش در ارتباط با "عزت نفس" آمده است: « عزت نفس يك صفت پويا و فعال است كه با تغييرات رفتاري فرد در طول زمان، تغيير مي‌كند و تحت تاثير تهديدات روان‌شناختي قرار مي‌گيرد و چون اين تهديدات اجتناب ناپذير هستند، عزت نفس راه‌هايي را براي مقابله با اين تهديدات برمي‌گزيند. عزت نفس نوعي نگرش است كه به فرد اين فرصت را مي‌دهد تا ديدگاه واقعي و مثبتي نسبت به خود داشته باشد و سبب مي‌شود فرد به توانايي‌هاي خود اعتماد كرده و احساس كنترل بر زندگي خود داشته باشد. عزت نفس پايين مي‌تواند كمرويي و افسردگي را پيش‌بيني كند و همچنين عزت نفس پايين پيش‌بيني كننده اضطراب اجتماعي و احساس تنهايي است.»

طبق آنچه در اين پژوهش آمده است: «افراد متقاضي جراحي زيبايي گاز عسل در مقايسه با افراد غير متقاضي از خودپنداره منفي بالاتري برخوردارند و همچنين اعتماد به نفس و كيفيت زندگي و هوش شناختي افرادي كه جراحي زيبايي مي‌كنند، كمتر از افراد عادي است.»

محققان در اين پژوهش مي‌گويند: « نارضايتي افراد از تصوير بدني خود تحت تاثير فرهنگ و گروه همسالان مي‌تواند منجر به ارزيابي‌هاي نادرست، افكار و هيجانات منفي در وي شده و زمينه كاهش اعتماد به نفس و خودپنداره را براي آن‌ها فراهم آورد. در چنين حالتي اين افراد روابط اجتماعي خود را محدودتر كرده و حتي ممكن است منزوي شده و در برخوردهاي اجتماعي خود دچار اضطراب شوند كه اين عامل نيز دليل ديگري بر كاهش عزت نفس در آنان مي‌شود.

وجود اين عوامل و عوامل مشابه مي‌تواند آنان را به جراحي زيبايي سوق دهد. يكي از جنبه‌هاي شكل دهنده عزت نفس اسپري اپسايت افراد، ظاهر جسماني و رضايت از وضعيت ظاهري افراد است. ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي و تاكيد زياد جامعه بر جذابيت ظاهري، مقايسه كردن افراد از لحاظ ظاهري و ارزش قائل شدن براي افراد زيبا و تسهيل امور براي آنها و از طرفي ايجاد احساس كهتري به دليل ظاهر يا تجربه مسخره‌آميز از سوي ديگران مي‌تواند فرد را در مقابل رضايت ظاهري خود حساس كند. از سوي ديگر اين افراد كه دچار عزت نفس پاييني هستند، براي كاهش اين تصوير بدني و به دست آوردن عزت نفس بالاتر از جراحي زيبايي استفاده مي‌كنند و حال در صورتي كه جراحي زيبايي حداقل رضايت آنها از عضو مربوطه را فراهم سازد، امكان دارد از تصوير بدني خود رضايت پيدا كنند.»

در نتايج اين پژوهش آمده است:« معمولا افرادي كه به سراغ اين‌گونه جراحي‌ها مي‌روند، عزت نفس پاييني دارند پيكو اسميت اند نفيو يا خانواده‌هاي آن‌ها بيش از حد از آنها محافظت مي‌كنند. اين افراد احساس درماندگي و بي كفايتي دارند و تلاش مي‌كنند تا بر احساس ضعف و عدم كفايت خود غلبه كنند. از اين رو، اين‌گونه افراد سهم به‌سزايي از جراحي‌هاي زيبايي را به خود اختصاص داده‌اند تا پايين بودن عزت نفس خود را بدين گونه جبران كنند.»

اين پژوهش در شماره دوم نشريه علمي روانشناسي سلامت منتشر شده است.



منبع

تظرات ارسال شده