همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بهترين تمرين‌هاي ورزشي براي درمان درد بازو

سبك دارويي، استراحت در منزل و روش‌هاي خانگي برطرف مي‌شود.

به گزارش : فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره درد بازو اظهار كرد: به هر دردي كه از ناحيه شانه و بازو‌ها تا آرنج و مچ دست انتشار پيدا مي‌كند، درد بازو گفته مي‌شود. اين درد به دلايل مختلف بروز پيدا مي‌كند كه ضربه، كشيدگي و فعاليت زياد دست شايع‌ترين اين دلايل هستند.

او بيان كرد: بسته به عامل درد، درد بازو مي‌تواند ناگهاني ايجاد و برطرف شود يا به آرامي بروز پيدا كند و به مرور زمان بيشتر شود. التهاب، قرمزي بازو، خشكي شانه و حساسيت به دست از نشانه‌هاي شايع همراه با درد بازو هستند.

مهم‌ترين علل درد بازو

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: از مهم‌ترين علل درد بازو مي‌توان به گرفتگي عصب، كشيدگي‌ها، التهاب تاندون، پارگي عضلات كلاهك چرخاننده، شكستگي‌ها، التهاب روماتيسمي و درد قلبي اشاره كرد. گرفتگي عصب هنگامي اتفاق مي‌افتد كه بافت‌هاي اطراف عصب، آن را تحت فشار قرار بدهند. اين بافت‌ها مي‌توانند استخوان، عضله، ديسك و مهره گردني و تاندون عضله باشد. اگر درگيري عصب بازو و دست، درد در اين نواحي را ايجاد زخم ساق پا كرده باشد نشانه‌هاي ديگري همراه درد بازو هستند كه گزگز و مورمور شدن دست و انگشتان، درد تيز و تيركشنده و ضعف عضلاني از جمله اين نشانه‌ها هستند.

المعي‌نژاد تاكيد كرد: كشيدگي تاندون يا رباط‌هاي اطراف مفصل، آسيب بسيار شايعي است كه دامنه آن از يك كشيدگي مختصر در خانه تا پارگي تاندون در تصادفات يا زمين خوردن، متغير است. در صورت كشيدگي نشانه‌هايي مانند التهاب، كبودي، خشكي و محدوديت حركت مفصل شانه همراه درد بروز پيدا مي‌كنند.

او درباره التهاب تاندون تصريح كرد: التهاب در تاندون عضلات اطراف مفصل شانه، آرنج و حتي مچ بسيار شايع است كه شدت اين التهاب مي‌تواند خفيف تا شديد باشد. التهاب و قرمزي خفيف، حساسيت به لمس ناحيه ملتهب و درد گنگ و مبهم دست كه مي‌توانند در كل دست انتشار پيدا كند از نشانه‌هاي همراه با التهاب تاندون هستند.

اين متخصص فيزيوتراپي درباره پارگي عضلات كلاهك چرخاننده گفت: عضلات كلاهك چرخاننده (روتاتوركاف) چهار عضله هستند كه در بالاترين قسمت استخوان بازو دور مفصل شانه، بين استخوان كتف و سر استخوان بازو متصل هستند و نقش آنها تأمين ثبات و يكنواختي حركت استخوان بازو در داخل حفره مفصلي است. در افرادي كه طولاني مدت دست آنها بالاي سر فعاليت مي‌كنند مانند نقاشان يا واليباليست‌ها، تاندون اين عضلات مستعد التهاب و حتي پارگي است كه در اين صورت علاوه انواع زخم بر درد در بازو و شانه، حركت مفصل و به ويژه بالا آوردن دست به مشكل دچار مي‌شود.

المعي‌نژاد اظهار كرد: وجود شكستگي‌ها در استخوان بازو يا كتف هم مي‌تواند عامل درد شديد و تيركشنده در دست باشد كه در اين صورت اغلب فرد قادر به حركت دادن دست نيست، روماتيسم مفصلي يك التهاب مزمن در مفصل ايجاد مي‌كند. در اين عارضه شانه از جمله مفاصلي است كه درگير مي‌شود. در التهاب روماتيسمي علاوه بر درد در بازو، حساسيت به لمس، گرمي ناحيه، التهاب، خشكي و خستگي هم در شانه ديده مي‌شود.

اين متخصص فيزيوتراپي درباره درد قلبي بيان كرد: درد ناشي از آنژين صدري به دنبال كمبود اكسيژن در عضلات قلب بروز پيدا مي‌كند كه علاوه بر بازو به ناحيه گردن، قفسه سينه و پشت هم انتشار پيدا مي‌كند. اگر درد بازو ناشي از آنژين صدري باشد، نشانه‌هاي ديگري مانند درد قفسه سينه، حالت تهوع، تعريق سرد، تنگي نفس و سرگيجه هم در فرد ديده مي‌شود. درد قلبي ناشي از آنژين صدري يك مورد اورژانسي است بنابراين پرسنل اورژانس بايد بلافاصله بر بالين بيمار حضور پيدا كنند.

راه‌هاي تشخيص علل درد بازو

او افزود: بر اساس تاريخچه‌اي از بيمار گرفته مي‌شود، معاينه و ارزيابي مفصل شانه و ميزان دامنه حركتي مفصل و اينكه آيا فرد قادر به بالا آوردن دست هست يا خير، از روش‌هاي مختلف تشخيصي مانند راديوگرافي، MRI، سي‌ تي اسكن اكتي كوت و حتي تست نوار عصب و عضله جهت بررسي اعصاب ناحيه گردن و دست استفاده مي‌شود. در مواردي كه التهاب روماتيسمي وجود داشته باشد آزمايش خون هم به تشخيص علل درد بازو كمك مي‌كند.

چه زماني درد بازو وضعيت اورژانسي دارد؟

اين متخصص فيزيوتراپي تاكيد كرد: درد بازو در بيشتر موارد وضعيت اورژانسي ندارد و با درمان‌هاي سبك دارويي، استراحت در منزل و درمان‌هاي خانگي برطرف مي‌شود، اما در صورت بروز علائمي مانند درد و فشار در قفسه سينه كه به پشت كتف و گردن هم انتشار پيدا مي‌كند، سرگيجه و حالت تهوع، عرق سرد و تنگي نفس همراه با درد در بازو و دست فرد بايد با اورژانس تماس بگيرد. اگر درد شديد بازو بر اثر زمين خوردگي يا تصادف ايجاد شده باشد به طوري‌كه فرد نتواند كل دست خود را حركت بدهد هم در اين صورت مراجعه به اورژانس ضروري است.

درمان درد بازو

المعي‌نژاد تصريح كرد: استراحت درمان اوليه درد بازو است در صورتي‌كه علائم اورژانسي همراه اين درد وجود نداشته باشد، بنابراين شخص بايد در ۴۸ تا ۷۲ ساعت نخست از انجام فعاليت‌هاي ورزشي سنگين و كار‌هاي سنگين به ويژه فعاليت‌هايي كه دست بالاي سر قرار مي‌گيرد، پرهيز كند و هر ۲ ساعت يكبار به مدت ۱۰ دقيقه كمپرس يخ را روي ناحيه دردناك بگذارد و در طول روز موضع مورد نظر را با باند كشي ببندد.

او گفت: درمان لايتسيموس دارويي، فيزيوتراپي و جراحي از ديگر روش‌هاي درمان درد بازو هستند. براي درمان دارويي فرد بايد از قرص‌هاي مسكن و ضد التهاب و در مواردي تزريق كورتون بنابر نظر پزشك استفاده كند. فيزيوتراپي هم به منظور كاهش درد و التهاب و افزايش دامنه حركتي مفصل و تقويت عضلات پيشنهاد مي‌شود. اگر فرد به شكستگي‌هاي بازو با پارگي‌هاي شديد تاندون دچار شده باشد، در اين صورت براي درمان بايد جراحي انجام شود؛ در صورت بهبود پيدا نكردن علائم پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت، شخص بايد به پزشك مراجعه كند.

راه‌هاي پيشگيري از درد بازو

اين متخصص فيزيوتراپي اظهار كرد: درد بازو در بسياري موارد قابل پيشگيري است، زيرا در بيشتر مواقع، انجام فعاليت‌هاي ورزشي با الگوي نادرست، كار سنگين با دست در وضعيت‌هاي غلط و حمل نادرست بار و كوله‌پشتي، عامل فشار روي شانه و بازوست. افراد براي پيشگيري از درد بازو بايد قبل و پس از ورزش، عضلات اطراف شانه و بازوي خود را به آرامي بكشند، با فيزيوتراپيست خود مشورت كنند تا مطمئن شوند تمرين ورزشي را به درستي انجام مي‌دهند، هنگام ايستادن صاف بايستند و اشياء را به درستي حمل كنند.

تمرين‌هاي ورزشي براي بهبود درد بازو

المعي‌نژاد بيان كرد: در تمرين نخست فرد بايد به آرامي مطابق تصوير دست را از جلوي سينه عبور دهد و در جهت مقابل بكشد.

او يادآوري كرد: در تمرين عفونت جاي بخيه سزارين دوم شخص بايد دست سالم را به ديوار، صندلي يا ميز تكيه دهد و كمي به جلو خم شود تا دست دردناك آويزان شود سپس به آرامي با كمك حركت تنه و بدون انقباض عضلاني مانند پاندول ساعت، دست را به جلو، عقب و در جهت و خلاف جهت عقربه‌هاي ساعت ۲۰ شماره بچرخاند.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده