همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مراقب ميكروب هليكوباكتر پيلوري باشيد+ توصيه هاي ايمني

با اشاره به اينكه حدود نيمي از مردم دنيا مبتلا به هليكوباكترپيلوري هستند، گفت: افرادي كه مبتلا به زخم معده - اثني عشر هستند يا سابقه فاميلي سرطان معده در بستگان درجه يك خود دارند يا تغييرات پيش سرطاني در آندوسكوپي آنها مشخص شده بايد تحت درمان هليكوباكتر قرار گيرند. اسپري linovera

به گزارش : دكتر حافظ تيرگر فاخري در نوزدهمين كنگره گوارش و كبد ايران در ارتباط با هليكوباكتري اظهار داشت: حدود ۷۵ درصد از آحاد جامعه ايراني اين ميكروب در معده آنها وجود دارد كه از طريق محيط يا اطرافيان آلوده، اين ميكروب وارد معده آنها شده است.

وي افزود: در ۱۰ سال ابتدايي عمر بيشترين دليل ابتلا به ميكروب هليكوباكتري عوامل درون خانوادگي است و مادر با بوسيدن كودك امكان انتقال بزاق دهان به دهان فرزندش وجود بي براوون دارد يا حتي مزه كردن غذاي كودك مي‌تواند به راحتي سبب انتقال اين ميكروب از مادر به كودك شود.

اين فوق تخصص گوارش و كبد ادامه داد: هر چقدر سطح بهداشت در جامعه و خانواده بيشتر باشد احتمال اينكه افراد مبتلا به ميكروب هليكوباكتر شوند نيز كمتر خواهد بود و به طور كلي در جوامع در حال توسعه ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد و در كشورهاي پيشرفته حدود ١۰ تا ٣۰ درصد افراد ممكن است مبتلا به ميكروب هليكوباكتر باشند و به طور كلي بر اساس آمار سازمان بهداشت چشم درد جهاني در كل دنيا حدود ۵۰ درصد افراد جهان اين ميكروب وارد معده آنها شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشكي مازندران خاطرنشان كرد: در ۷۷ درصد مبتلايان، هليكوباكتر مشكلي براي فرد ايجاد نمي‌كند و تنها در ۲۳ درصد افراد ممكن است دردسرساز شود كه ۲۰ درصد آن در ابتلا به زخم معده و اثني عشر، ۲ درصد در سرطان معده و يك درصد در لنفوم معده مي‌تواند نقش داشته باشد و سبب ابتلاي فرد به اين بيماري‌ها شود.

بنابر اعلام نوزدهمين ژل پرونتوسان كنگره گوارش و كبد ايران، فاخري خاطرنشان كرد: افرادي كه دچار زخم معده و اثني عشر هستند و يا در انجام آندوسكوپي پزشك متوجه تغييرات پيش سرطاني در معده آنها شده نيز بايد درمان هليكوباكتري آنها حتما انجام گيرد.

اين استاد دانشگاه علوم پزشكي مازندران تاكيد كرد: افرادي كه از بستگان درجه يك فرد مبتلا به سرطان معده باشند بايد تحت درمان هليكوباكتري قرار گيرند.

وي همچنين گفت: الزاما تمامي بيماران مبتلا ژل زخم پرونتوسان به سوء هاضمه نياز به مداواي اين ميكروب ندارند. مگر در موارد فوق الذكر. درمان تمامي موارد ابتلا به اين ميكروب بدون در نظر گرفتن موارد توصيه شده فوق الذكر منجر به تحميل هزينه، مقاومت دارويي و آسيب رساندن به ميكروب‌هاي مفيد روده باريك مي‌شود.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده