همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كايفوزيس، كه گاهي اوقات به نام گوژ پشتي ، قوز كمر ، كيفوز ، پشت گرد يا كمان پيرزن نيز ناميده مي شود، وجود يك منحني در پشت است كه از حد معمول بيشتر است. اگر چه بيشتر، زنان سالخورده را تحت تاثير قرار مي دهد، اما مي تواند در هر سني اتفاق بيفتد. در مرحله خفيف، مشكلاتي به وجود مي آورد. با اين حال، تاخير در درمان، مي تواند عوارض جدي ايجاد كند. در اين بخش از فيزيوتراپي و ارتوپدي دكتر سلام با ما همراه باشيد تا به بررسي پشت گرد يا كيفوز و درمان طبيعي قوز كمر بپردازيم. با ما همراه باشيد.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز چيست؟

پشت گرد يا كيفوز ، به معني وجود يك انحناء زياد در پشت است. در اين حالت پشت كاملا گرد شده و باعث به جلو آمدن سر و گردن مي شود كه مي تواند به شكم نيز فشار وارد كند. در بعضي موارد، اين برآمدگي شبيه كوهان به نظر مي رسد و حالت خميده اي را در فرد به وجود مي آورد. در اكثر موارد، بروز پشت گرد يا كيفوز به سن بستگي دارد. استخوان بندي ستون فقرات به علت ترك خوردن يا فشرده شدن، ضعيف شده و مهره هاي ستون فقرات از يك ستون به ستوني ديگر جا به جا مي شوند و  باعث ايجاد منحني مي شوند.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

تشخيص كايفوزيس ( پشت گرد يا كيفوز ) بر عهده يك متخصص مراقبت هاي بهداشتي است تا وجود منحني ستون فقرات را مورد تائيد قرار دهد. همچنين براي تغييرات عصبي مانند فلج، ضعف يا ساير تغييراتي كه تحت تاثير منحني ستون فقرات، به وجود آمده اند، بررسي هايي انجام خواهد شد. آزمايشاتي كه ممكن است صورت گيرد شامل اشعه ايكس، آزمايش هاي عملكرد ريوي، MRI و آزمايش تراكم استخوان براي بررسي پوكي استخوان مي باشد.

كايفوزيس قفسه سينه، شامل انحناء ستون فقرات در بالاي ستون فقرات (منطقه قفسه سينه) مي باشد كه باعث بروز ظاهري كماني شكل مي شود. كايفوزيس گردني نيز انحنا يا كايفوزيس گردن است.

نشانه ها و علائم پشت گرد يا كيفوز

نشانه هاي پشت گرد يا كيفوز در درجه اول شامل ظاهر گرد و برآمده اي از پشت است. علائم پشت گرد يا كيفوز ممكن است شامل موارد زير باشد:

  • خستگي و كوفتگي
  • درد پشت، به ويژه قسمت وسط يا پايين پشت
  • انعطاف يا سفت شدن ستون فقرات
  • زحمت يا درد در انجام فعاليت هاي خاص، مانند بلند شدن از حالت نشسته، نگاه به سمت بالا، رانندگي يا دراز كشيدن
  • مسائل گوارشي، از جمله ريفلاكس اسيد معده و يا مشكل رفتن به حمام
  • مشكل تنفسي يا درد قفسه سينه (در موارد پيشرفته)

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

دلايل و عوارض خطر كايفوزيس

كايفوزيس به دليل انحناء استخوان هاي ستون فقرات (مهره ها) ايجاد مي شود و معمولا به دليل ضعيف شدن فرم گوه اي شكل مهره ها ايجاد مي شود.

دلايل اين مشكلات در استخوان هاي ستون فقرات عبارتند از:

  1. بيماري شويرما ، كه به نام كايفوزيس شويرمان نيز شناخته مي شود و در بچه ها، معمولا در پسران و در دوران رشد قبل از بلوغ اتفاق مي افتد.
  2. پوكي استخوان يا استخوان هاي ضعيفي كه منجر به شكستگي فشرده مي شود.
  3. آسيب يا شكستگي به ستون فقرات
  4. بيماري هاي تخريبي كه بر ستون فقرات تاثير مي گذارند، از جمله آرتروز و تخريب ديسك كمر
  5. لغزيدن مهره ها برر روي يكديگر (spondylolisthesis )
  6. برخي اختلالات هورموني (غدد درون ريز)
  7. اختلالات عضلاني، مانند تحليل عضلاني يا فلج مغزي
  8. اسكوليوسيس، كه باعث انحناء ستون فقرات به شكل C يا S مي شود
  9. اسپينا بيفيدا، نقص مادرزادي كه بر ستون فقرات و كانال نخاعي تأثير مي گذارد
  10. تومور يا نوروفيبروماتوز
  11. عفونت هاي نخاعي
  12. سرطان يا درمان آن كه مي تواند ستون فقرات را ضعيف كند
  13. اختلالات نادري مانند نشانگان اهلرز-دنلوس يا سندرم مارفان
  14. طرز ايستادن يا نشستن بد كه مي تواند باعث كايفوزيس موضعي يا و قوز كمر شود و در بين نوجوانان شايع تر است، به علت خميده بودن يا دولا دولا راه رفتن كه منجر به ضعف عضلات و انحناء ستون فقرات مي شود.
  15. سوء تغذيه، به خصوص كمبود ويتامين D و كلسيم كه مي تواند منجر به پوكي استخوان يا ساير بيماري هاي استخوان شود
  16. مداخلات پزشكي، مانند جراحي ستون فقرات

درمان رايج و متعارف

  1. درمان كايفوزيس و قوز كمر بستگي به علت بيماري دارد. در برخي موارد، هيچ گونه درمان پزشكي لازم نيست. انجام تمرينات كايفوزيس يا فيزيوتراپي، به تقويت عضلات پشت و جلوگيري از خم شدن آنها كمك مي كند – مخصوصا در مورد كايفوزيس موضعي ( قوز كمر ) يا بيماري پانسمان زخم شويرمان. براي موارد شديد يا موارد ناشي از مشكلات دژنراتيو يا مادرزادي، درمان هاي كايفوزيس و قوز كمر ، شامل موارد زير مي باشد:
  2. داروهاي ضد درد مانند استامينوفن، ايبوپروفن يا ناپروكسن سديم. داروي ضد درد، در موارد شديد تجويز مي شود.
  3. تركيبي از حركات نشاط آور و فيزيوتراپي. اين مي تواند به قرار گرفتن در وضعيت صحيح و جلوگيري از منحني هاي جدي تر، به ويژه در جوانان مبتلا به ب بيماري شويرمان كمك كند.
  4. درمان پوكي استخوان با مصرف دارو و تغيير دادن رژيم غذايي كه مي تواند باعث تقويت استخوان ها و جلوگيري از شكستگي استخوان ها شود كه مي توانند علائم كايفوزيس را بدتر كنند.
  5. عمل جراحي، به ويژه در موارد درد شديد يا انحناء بزرگ كه باعث ايجاد مشكلات تنفسي يا حركتي مي شود. همجوشي ستون فقرات نيز به كاهش مقدار انحناء ستون فقرات و كاهش ضربه هاي عصبي كمك مي كند.
  6. مصرف دارو يا جراحي براي درمان تومور يا عفونت كه منجر به كايفوزيس مي شود.

5 درمان طبيعي براي علائم پشت گرد يا كيفوز و قوز كمر

در بسياري از موارد، كايفوزيس و قوز كمر به درمان پزشكي نياز ندارد. مواردي كه نياز به درمان دارند، اغلب به درمان هاي طبيعي مانند فيزيوتراپي پاسخ مي دهند كه مي توانند وضعيت را بهبود بخشند و درد را از بين ببرند.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز يا قوز كمر

اين درمان هاي طبيعي را براي رفع برخي از نشانه هاي مرتبط با كايفوزيس در نظر بگيريد، به خصوص اگر مبتلا به كايفوزيس وابسته به پوكي استخوان، كايفوزيس موضعي ( قوز كمر ) يا كايفوزيس شويرمان هستيد:

1- خوردن مواد غذايي حاوي مواد مغذي تقويت كننده استخوان

ضعف استخوان در بسياري از موارد در بروز كايفوزيس و قوز كمر نقش دارد. با داشتن يك رژيم غذايي كه باعث استحكام و تقويت استخوان هاي شما شود، مي توانيد از پوكي استخوان و كاهش توده هاي استخواني جلوگيري كرده و يا درمان كنيد و همچنين احتمال دارد شكستگي استخوان هاي تحت فشار ستون فقرات را كه مي تواند به بدتر شدن كايفوزيس و قوز كمر منجر شود، كاهش دهد.

رژيم غذايي كه به سلامت استخوان ها كمك مي كند، شامل موارد زير است:

1- غذاهايي حاوي كلسيم، مانند:

  • محصولات لبني
  • سبزيجات
  • آجيل
  • جلبك دريايي
  • مغز استخوان

2- غذاهايي حاوي ويتامين D، مانند:

  • ماهي هاي چرب مانند ماهي قزل آلا
  • جگر سياه
  • تخم مرغ
  • كره

3- غذاهايي حاوي منيزيم، مانند:

  • سبزيجات
  • برنج جنگلي يا قهوه اي
  • آجيل
  • لوبيا
  • كتان
  • آووكادوها
  • كدو مسما

4- غذاهايي حاوي ويتامين K، مانند:

  • سبزيجات
  • چاي سبز
  • پنير سفت
  • مواد غذايي تخمير شده
  • سبزيجات مخصوص سالاد

5- مواد غذايي حاوي روي، مانند:

  • صدف
  • جگر سياه
  • خرچنگ
  • جوانه گندم

6- غذاهايي حاوي منگنز، مانند:

  • دانه هاي كامل مانند برنج قهوه اي و گندم سياه
  • سبزيجات
  • ملاس

7- مواد غذايي حاوي بورون، مانند:

  • بادام
  • لوبيا و حبوبات
  • كشمش و آلو
  • نخود

 همچنين مي توانيد يك رژيم غذايي پيشگيري كننده از پوكي استخوان كه غني از مواد مغذي بالا است را مصرف كنيد و مصرف لبنيات كم چرب، موادي كه از نظر پروتئيني غني هستند، سبزيجات برگ سبز و غذاهايي كه با التهاب مبارزه مي كنند، را بيشتر مصرف كنيد.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

 2- براي درمان پشت گرد يا كيفوز از مصرف غذاهايي كه دشمن استخوان هستند، اجتناب كنيد

خيلي از چيزها وجود دارند كه مي توانيد بخوريد، بنوشيد يا انجام دهيد كه باعث ضعيف شدن استخوان هاي شما شود. از مصرف آنها به منظور ضعيف شدن تدريجي استخوان ها پرهيز كنيد يا حتي مي توانيد از اين طريق به بدن خود كمك كنيد تا از مواد مغذي كه در استخوان ها ذخيره شده است، استفاده كند.

سيگار كشيدن به كاهش تراكم استخوان كمك مي كند

سيگار يا مصرف ساير محصولات دخانيات را كنار بگذاريد. تحقيقات نشان مي دهند كه افراد سيگاري بيشتر به پوكي استخوان پماد زخم بستر و شكستگي مبتلا هستند. همچنين التيام شكستگي استخوان، در افراد سيگاري به كندي صورت مي گيرد.

مصرف الكل بيش از حد، باعث مي شود بدن قادر به ساختن استخوان هاي سالم نباشد

نه تنها مصرف الكل بيش از حد باعث برهم خوردن تعادل كلسيم در بدن مي شود،بلكه مي تواند در ميزان هورمون ها و ويتامين هايي كه باعث توليد استخوان هاي قوي مي شوند، تداخل ايجاد كند.

عدم فعاليت فيزيكي شما را در معرض خطر زيادي براي داشتن استخوان هاي ضعيف قرار مي دهد

افرادي كه ورزش نمي كنند احتمالا به پوكي استخوان مبتلا هستند و استخوان هاي ضعيفي دارند از استراحت بيش از حد دوري كنيد و بهبود سلامت استخوان هاي خود را با انجام تمرينات منظم ورزشي، تضمين كنيد. با گذشت زمان، بدن مي تواند استخوان هاي قوي تري بسازد.

نوشيدني هاي غيرالكلي به داشتن استخوان هايي نرم كمك مي كنند

 ارتباطاتي بين مصرف كولا و استخوان هاي ضعيف وجود دارد. اگر چه علت دقيق آن مشخص نيست، اما مي توانيد به جاي كولا، از نوشيدني هاي ديگري استفاده كنيد يا مصرف خود را محدود كنيد تا از ضعيف شدن استخوان ها جلوگيري كنيد.

قهوه ممكن است يكي ديگر از مواد تضعيف كننده استخوان باشد

 درست همانند كولا، بين مصرف قهوه و داشتن استخوان هايي ضعيف، ارتباطي وجود دارد اما دليل اين هم واضح نيست، اما با كاهش يا محدود كردن مصرف قهوه، مي توانيد به خود كمك كنيد، به ويژه اگر اين نوشيدني ها را به جاي نوشيدني هاي غني از كلسيم مانند شير استفاده مي كنيد. مصرف چاي كافئين دار، ارتباطي با سلامت استخوان ها ندارد.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

3. مصرف مكمل ها

افراد مبتلا به ضعف استخوان و درد ناشي از كايفوزيس و قوز كمر ممكن است از برخي مكمل ها براي كمك به سلامتي استخوان و عضلات، كاهش التهاب و درد استفاده كنند.

با اين حال، برخي از مكمل ها با داروها تداخل دارند و يا باعث بروز عوارض جانبي مي شوند. قبل از مصرف هرگونه مكمل، با پزشك متخصص در زمينه بيماري كايفوزيس و قوز كمر ، مشورت كنيد و از مناسب بودن مصرف اين مكمل ها اطمينان حاصل كنيد:

كلسيم و ويتامين D

 بسياري از افراد با جذب اين مواد مغذي فقط از طريق رژيم غذايي مشكل دارند. ممكن است توصيه شود كه 800 تا 200 ميلي گرم كلسيم و 800 تا 2000 واحد بين المللي يا ويتامين D بيشتري در روز مصرف كنيد. كلسيم براي رشد و تقويت استخوان ضروري است و ويتامين D به جذب كلسيم كمك مي كند.

منيزيم

منيزيم به بدن كمك مي كند تا كلسيم، جذب كند و هورمون هايي كه براي سالم ماندن استخوان ها نياز است را توليد كند. ممكن است توصيه شود كه به مقدار 400 تا 800 ميلي گرم در روز مصرف كنيد.

ويتامين K1 و ويتامين K2

 اين ويتامين ها به بدن كمك مي كنند تا استئوكالسين توليد كنند كه در ساختن استخوان و بافت شركت دارند و به چسبيدن كلسيم به استخوان ها كمك مي كنند. ممكن است توصيه شود كه تا 1000 ميكروگرم ويتامين K1 و حدود 45 تا 180 ميكروگرم ويتامين K2 مصرف كنيد.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

فلز روي

به روند بهبودي استخوان ها و توليدكلاژن كه در ساخت استخوان ها استفاده مي شود، به بدن كمك مي كند. شما ممكن است 12 تا 30 ميلي گرم روي در روز نياز داشته باشيد.

منگنز

در ساخت كلاژن و غضروف استخوان، به بدن كمك مي كند. همچنين باعث مي شود كه استخوان ها مواد معدني مهم را در خود نگه دارند. ممكن است به مقدار 10 ميلي گرم از اين مكمل نياز داشته باشيد.

 عنصر شيميايي برم

 اين عنصر به متابوليزم كلسيم، ويتامين D و منيزيم كمك مي كند. شما ممكن است تا 5 ميلي گرم به اين ماده نياز داشته باشيد.

 كراتين انرژي مورد نياز ماهيچه ها را فراهم مي كند و مي تواند به شما در ساختن عضله و افزايش قدرت كمك كند.

پروتئين

 اگر با مصرف مواد غذايي، قادر به جذب كافي پروتئين نيستيد، مصرف مكمل پودر پروتئين ممكن است كمك كند. گزينه هاي گياهي و يا مبتني بر كازئين پماد آلفا براي آفتاب سوختگي مفيد هستند. مصرف اين مكمل در صورتيكه زياد ورزش مي كنيد يا مواد غذايي غني از پروتئين نمي خوريد، مفيد مي باشد.

بتا- آلانين

اين اسيد آمينه به كاهش خستگي عضلاني كمك مي كند و باعث مي شود تا آسان تر فعاليت كنند. اين اسيد آمينه در صورتي كه ورزش مي كنيد، به ساختن عضله كمك مي كند. ممكن است توصيه شود تا 4 گرم در روز مصرف كنيد، البته بستگي به ميزان فعاليت و وزن شما نيز دارد.

(SAM-e (S-adenosylmethionine

 اين مكمل به كاهش درد و مبارزه با التهاب كمك مي كند. همچنين ممكن است به رشد غضروف نيز كمك كند. اين مكمل خوبي براي افرادي است كه به استئوآرتريت مبتلا هستند و يا دردهاي مرتبط با استخوان دارند.

Boswellia Serrate (كندر هندي)

 با التهاب و درد مبارزه مي كند و اگر به طور دائم مصرف شود، روند از بين رفتن غضروف را آهسته مي كند.

زردچوبه يا كوركومين

 با درد و تورم مبارزه مي كند و مصرف آن در طولاني مدت و به طور دائم مفيد مي باشد.

روغن ماهي

امروزه، توانايي اسيدهاي چرب امگا 3 در مبارزه با التهاب شناخته شده است. همچنين حساسيت و سفتي عضلات را در برخي افراد از بين مي برند و ممكن است به كاهش درد نيز كمك كنند.


بيشتر بدانيد: خميدگي پشت دليلش چيست و شيوه هاي درمان


كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

4. درمان پشت گرد يا كيفوز با ورزش و انجام فيزيوتراپي

ورزش نه تنها براي استخوان ها بلكه براي ماهيچه ها نيز مفيد است. علاوه بر اين، تقويت عضلات پشت مي توانند به بهبود وضعيت قرار گرفتن شما نيز كمك كند. ورزش و فيزيوتراپي مي توانند موجب كاهش درد و درد ناشي از كايفوزيس و قوز كمر شوند به ويژه براي افرادي كه مبتلا به كايفوزيس موضعي ( قوز كمر ) يا بيماري شويرمان هستند بيشتر مفيد مي باشد، اما ممكن است براي ديگران هم مفيد باشد. چند نمونه از ورزش هاي كايفوزيس و قوز كمر عبارتند از:

عقب نشيني و يا حركت تصوير در آينه

 به آرامي وضعيت خود را از آنچه كه هستيد، وارونه كنيد.ذسر خود را بالا گرفته و شانه ها را به عقب و پايين بكشيد. چانه خود را كمي بالا بياوريد تا سرتان با شانه ها و پشتتان، در يك راستا قرار بگيرد. اين حالت را به مدت 30 تا 60 ثانيه نگه داريد، اما اگر احساس درد داشتيد، حركت را متوقف كنيد بهتر است در هنگام انجام اين تمرين، پشت به ديوار بايستيد.

وضعيت مار كبري

 اين وضعيت در ورزش يوگا، به تقويت عضلات پشت كمك كرده و از خميده شدن پشت جلوگيري مي كند. بر روي شكم دراز بكشيد و پاهايتان را به عقب بكشيد. كف دستانتان را بر روي زمين و نزديك به دنده ها و يا شانه هاي خود قرار دهيد. روي پاهايتان را بر روي زمين بگذاريد. هنگامي كه هوا را خارج مي كنيد، فقط از عضلات كمر و پشت (نه شانه ها و دستها) استفاده كنيد تا به آرامي ستون فقراتتان كشيده شده و سر و سينه از زمين بلند شود. ران ها را به زمين فشار دهيد و به پايين نگاه كنيد تا عضلات گردنتان آرام شوند. سپس به آرامي پشت خود را پايين بياوريد در صورت امكان اين حركت را حداقل سه بار يا بيشتر تكرار كنيد.

موقعيت پانچ

 اين حركت يوگا، شانه ها و پشت و همچنين شكم شما را تقويت مي كند و باعث مي شود كه ستون فقرات خود را مستقيم نگه داريد. بر روي دستان و زانوهاي خود بنشينيد و كف دستها را به اندازه عرض شانه هاي باز كنيد. به آرامي هر دو پا را به پشت سرتان بكشيد و وزن خود را بر روي انگشتان پا و كف دستتان بيندازيد. از عضلات پشت و شكم خود استفاده كنيد تا از خم شدن پشتتان جلوگيري كنيد. به پايين نگاه كنيد و اين حالت را تا زماني كه خسته نشده ايد، حفظ كنيد. اين حركت را تا جايي كه برايتان امكان دارد، چند بار تكرار كنيد.

نوع فيزيوتراپي براي درمان كايفوزيس و قوز كمر بستگي به نوع آن دارد. تمرينات ممكن است شامل پياده روي، تنيس، وزنه برداري يا فعاليت هاي ديگري باشد كه شما لذت مي بريد، و همچنين كشش ها و حركاتي كه براي پاسخگويي به نيازهاي خاص شما، طراحي شده است.

افراد مبتلا به كايفوزيس موضعي، احتمالا فيزيوتراپي را براي اصلاح وضعيت خود و برگشتن به حالت اوليه، انجام ميدهند. ماساژ و جابجا كردن ستون فقرات مي تواند به حل مسائل مربوط به بازگشت به وضعيت اوليه و ترميم حركت مفصل نخاعي كمك كند.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

5. پماد آلفا براي جوش استفاده از لوازم و وسايل راحت (ارگونوميك)

 تقريبا براي همه افراد مبتلا به كايفوزيس و قوز كمر ، داشتن يك وضعيت مناسب مفيد خواهد بود و اين وضعيت، به آنها در اينكه راحت تر بنشينند و كارهايشان را با داشتن يك ستون فقرات خوب و سالم انجام دهند، كمك مي كند. وضعيت بد و نامناسب مي تواند سبب تشديد كايفوزيس و مشكلات ديگري شود. برخي از ارگونومي ها عبارتند از:

اقلام ارگونوميك هيچ معذوريتي درقبال تمام تلاش شما براي داشتن يك وضعيت خوب، ندارند

 در عوض، آنها براي پشتيباني و بهبود وضع خوب شما ساخته شده است. شما نيز بايد به درستي از آنها استفاده كنيد و از اينكه براي قد شما تنظيم شده اند و چگونگي استفاده از آنها، مطمئن شويد.

پاهاي خود را صاف بر روي زمين بگذاريد بدون اينكه راه عبوري از بين پاهايتان باشد

 به شما كمك مي كند كه وزن بدن خود را حفظ كرده و از اينكه به راحتي خم شويد، جلوگيري مي كند.

بحالت زاويه 90 درجه ننشينيد

 در عوض، بايد كمي تكيه دهيد. صندلي بايد يك زاويه بين 100 تا 110 درجه داشته باشد.

به پشت خود تكيه كنيد

 تكيه زدن به پشت، باعث صاف نگه داشته شدن ستون فقرات در وضعيتي مناسب مي شود.

زنگ تفريح داشته باشيد

 بلند شويد و در اطراف حركت كنيد تا باعث انبساط و كشيدگي عضلات شويد.

صفحه نمايش را مستقيما در مقابل ديد خود نگه داريد

 صفحه نمايش را هم تراز با سطح چشم خود قرار دهيد، بنابراين ديگر مجبور نيستيد گردن خود را دراز كنيد و يا به جلو خم كنيد و يا سرتان را براي ديدن بچرخانيد.

اگر از صفحه كليد استفاده مي كنيد، آنرا به سمت پايين كمي شيب دهيد و دور بگذاريد

 دست ها نبايد بالاتر از آرنج ها باشند. اين كمك مي كند كه مچ دست و بازوها در وضعيت راحتتري قرار بگيرند.

كايفوزيس يا پشت گرد يا كيفوز

چگونه از پشت گرد يا كيفوز و قوز كمر جلوگيري كنيم؟

پشت گرد يا كيفوز به علت ضعيف شدن استخوان ها اتفاق مي افتد و ميتوان با درمان يا پيشگيري از پوكي استخوان، از مبتلا شدن افراد مسن به آن، جلوگيري كرد. در اغلب موارد ميتوان از پوكي استخوان با داشتن فعاليت و مصرف مقدار زيادي ويتامين D و كلسيم، جلوگيري كرد.

كايفوزيس موضعي يا و قوز كمر را مي توان با قرار دادن بدن در وضعيت مناسب و انجام تمرينات ورزشي براي تقويت عضلاتي كه از ستون فقرات، گردن و شانه ها حمايت مي كنند، درمان كرد.

براي موارد ناشي از نقص ستون فقرات يا بيماري هاي ارثي، هيچ راهي براي جلوگيري از اين بيماري وجود ندارد. با اين حال، درمان به موقع مي تواند از بدتر شدن علائم جلوگيري كند. موارد خفيف تر ممكن است به درمان هاي ساده رژيم غذايي، درمان پوكي استخوان و فيزيوتراپي پاسخ دهند. با اين حال، بسته به علت بروز پشت گرد يا كيفوز ، گاهي اوقات براي جلوگيري از عوارض جدي، به عمل جراحي نياز است.

اقدامات احتياطي

سعي نكنيد خودتان اين بيماري را تشخيص دهيد. تعدادي از مشكلات مربوط به پشت هستند كه ممكن است با شرايط ديگري كه درمان هاي مختلفي دارند اشتباه گرفته شوند.

سعي كنيد براي درمان پشت گرد يا كيفوز از يك متخصص مراقبت هاي بهداشتي كمك بگيريد. انجام ندادن درمان مناسب در برخي از انواع پشت گرد يا كيفوز ممكن است باعث مشكلات تنفسي، درد شديد پشت، نقص دائمي و مشكلاتي در رابطه با قلب يا سيستم عصبي، از جمله ضعف يا فلج شود.

 قبل از مصرف داروهاي گياهي يا مكمل ها، با پزشك يا داروساز، مشورت كنيد، زيرا بسياري از داروهاي طبيعي مي توانند با داروهاي تجويزي تداخل پيدا كنند يا عوارض جانبي را به وجود بياورند.

منبع: دكتر سلام



منبع

تظرات ارسال شده