همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مهم‌ترين قاتل عفوني كودكان زير پنج سال

۱۵ درصد از مرگ و مير كودكان است و در سال ۲۰۱۷ ميلادي جان ۸۰۸ هزار و ۶۹۴ كودك را گرفته است.

به گزارش به نقل از ايرنا، بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، ذات‌الريه مهم‌ترين قاتل عفوني كودكان زير پنج سال است؛ گرچه نوع باكتريايي اين بيماري با آنتي‌بيوتيك به‌راحتي قابل درمان است؛ ولي فقط يك سوم كودكان مبتلا به آن آنتي بيوتيك دريافت مي‌كنند. اين بيماري‌ مي‌تواند همه كودكان در هر نقطه جهان را تحت تاثير قرار دهد؛ ولي در آسياي جنوبي و جنوب آفريقا شيوع بيشتري دارد. به راحتي و با داروهاي ارزان‌قيمت مي‌توان از بروز اين بيماري پيشگيري كرد.

آمار منتشر شده از سازمان جهاني بهداشت در مورد ذات‌الريه نمايندگي b braun :

- ذات‌الريه عامل ۱۵ درصد از مرگ و مير كودكان زير پنج سال است و در سال ۲۰۱۷ ميلادي جان ۸۰۸ هزار و ۶۹۴ كودك را گرفته است. در سال ۲۰۱۵ ميلادي ۹۲۰ هزار و ۱۳۶ كودك زير پنج سال بر اثر اين عارضه جان خود را از دست دادند.

- پنوموني مي‌تواند بر اثر ويروس، باكتري يا قارچ رخ دهد. از شايع‌ترين ميكروارگانيسم‌هاي عامل ذات‌الريه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

• باكتري استرپتوكوك نومونيا (Streptococcus pneumonia) كه شايع‌ترين ذات‌الريه باكتريايي در كودكان است.

• باكتري هموفيلوس آنفلوآنزاي نوع ب (Hib) كه دومين باكتري شايع عامل پنوموني است.

• ويروس تنفسي syncytial كه شايع‌ترين عامل ويروسي اين عارضه است.

• قارچ پنوموسيستيس جيرووسي (Pneumocystis jiroveci) در كودكان مبتلا به ويروس HIV كه مسئول مرگ حداقل يك چهارم مرگ و مير نوزادان مبتلا به HIV بر اثر پنوموني است.

- اسپري linovera با استفاده از واكسن و ايمن‌سازي، تغذيه مناسب و عوامل محيطي مي‌توان از اين عارضه پيشگيري كرد.

- پنوموني ناشي از باكتري با آنتي بيوتيك به راحتي قابل درمان است؛ ولي فقط يك سوم كودكان مبتلا به پنوموني آنتي بيوتيك دريافت مي‌كنند.

ذات‌الريه كه گاهي به آن سينه‌پهلو يا پنوموني نيز گفته مي‌شود، وضعيت التهابي ريه و عفونت حاد تنفسي است كه معمولا كيسه‌هاي ميكروسكوپي هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين بيماري معمولا در اثر عفونت ناشي از ويروس يا باكتري و گاهي نيز در اثر ساير ميكروارگانيسم‌ها، برخي داروها و شرايط ديگر مانند بيماري خودايمني رخ مي‌دهد. در اين بيماري، كيسه‌هاي هوايي متورم مي‌شوند و چون درون آن از مايعات پر مي‌شود، اكسيژن‌رساني كاهش مي‌يابد. با معرفي يك شكل از واكسن پنوموني در اوايل سال ۲۰۰۰ ميلادي، گونه‌هاي مرگبار پنوموني ژل زخم پرونتوسان تا حد زيادي كنترل شد؛ تا جايي سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد مرگ و مير ناشي از پنوموني دركودكان بر اثر واكسن تا ۵۰ درصد كاهش يافته است.

علاوه بر تغذيه بهتر و دسترسي به آنتي بيوتيك، واكسني كه در آن دوره معرفي شد، ۲۳ باكتري عامل پنوموني را از بين برد. با پيشرفت علم پزشكي، به تازگي واكسني ساخته شده است كه بيش از ۵۰ گونه باكتري عامل اين بيماري از جمله باكتري عامل پنوموني، مننژيت و سپسيس را نابود مي كند.

با وجود پيشرفت علم و ساخت واكسن، هنوز هم كودكان زير پنج سال به ويژه در كشورهاي فقير قرباني اين بيماري مي شوند.

روش‌هاي انتقال و گسترش بيماري :

گسترش و انتقال پنوموني از چند طريق امكان‌پذير است؛ ويروس‌ها و باكتري‌هايي كه در مخاط بيني و گلوي فرد مبتلا وجود دارند، در صورت تنفس و ورود به ريه باعث آلودگي مي‌شوند. سرفه و عطسه چشم درد از ديگر روش‌هاي گسترش و انتقال بيماري است. خون نيز يكي ديگر از راه‌هاي انتقال بيماري است. بررسي پاتوژن‌هاي مختلف بيماري براي جلوگيري از راه‌هاي انتقال و درمان بسيار موثر است.

عوامل خطر بيماري :

گرچه اين بيماري مي‌تواند كودكان سالم را نيز تحت تاثير قرار دهد، ولي ضعف سيستم ايمني كودك را بيشتر مستعد اين عارضه مي‌كند. ضعف سيستم ايمني بر اثر سوء تغذيه بوجود مي‌آيد؛ به ويژه كودكاني كه در نوزادي از شير مادر تغذيه نمي‌كنند.

بيماري‌هايي از قبيل سرخك و اچ اي وي، كودكان را بيشتر مستعد پنوموني مي‌كنند. عوامل محيطي مانند آلودگي‌هواي داخل خانه ناشي از پخت و پز و سوخت‌هاي فسيلي، زندگي در خانه‌هاي شلوغ و سيگاركشيدن والدين نيز از جمله عوامل خطر اين عارضه هستند.

روز جهاني پنوموني براي اولين بار در سال ۲۰۰۹ ميلادي در تاريخ ۱۲ نوامبر برگزار شد و از بي براوون آن تاريخ هر سال در همين روز برگزار مي‌شود. پنوموني مهمترين قاتل عفوني كودكان زير پنج سال قلمداد مي‌شود و برگزاري رويدادي به منظور افزيش آگاهي در سراسر جهان براي مقابله و درمان اين عارضه مي‌تواند اقدامي موثر باشد. شعار امسال «تاريخچه و نكات كليدي درباره ذات‌الريه» است.



منبع

تظرات ارسال شده