همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پوسيدگي دندان را جدي بگيريد

با توجه به پيشرفت‌ علم دندانپزشكي و امكانات پيشگيري و درمان بيماري‌هاي دهان و دندان، در حال حاضر امكان حفظ دندان‌ها براي تمام مدت عمر عملي شده است و باوري كه دوره بي‌دنداني را قسمتي از عمر طبيعي بشر مي‌دانست، تغيير يافته است؛ با اين حال متاسفانه هنوز تعداد كساني كه دچار بي‌دنداني مي‌شوند بسيار بالاست و علت اين مسئله را بايد در دسترسي نداشتن اين افراد به درمان‌هاي پيشرفته دندانپزشكي به پماد زخم علت محدوديت‌هاي مالي يا فرهنگي جستجو كرد.

محمد اسماعيلي دندانپزشك در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه كلينيك گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران جوان اظهار كرد: بيماري‌هاي دهان و دندان از شايع‌ترين بيماري‌هاي عفوني انسان است؛ در كشور ما قريب به اتفاق آحاد جامعه، حداقل از يكي از اين ۲ بيماري مهم دهان و دندان رنج مي‌برند؛ تغيير عادات و رژيم غذايي مردم جامعه، رعايت نكردن بهداشت دهان و دندان، بي‌توجهي نسبت به اهميت و سلامت دندان‌ها در كودكان، از مهمترين علل وخامت رو به تزايد شاخص‌هاي بهداشتي دهان و دندان در جامعه است.

اين دندانپزشك بيان كرد: پوسيدگي دندان، نوعي بيماري است كه در آن، بافت سخت دندان بر اثر ترشح اسيد از باكتري‌هاي پوسيدگي زا، مواد معدني كلسيم و فسفر را از دست داده و به تدريج از بين مي‌روند؛ پوسيدگي دندان مرحله غير قابل برگشت در فرايند حل شدن مواد معدني مينا توسط اسيد محسوب مي‌شود و درمان آن تنها از راه جايگزيني بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ژل هيدروزورب ترميمي دندانپزشكي امكان‌پذير است.

اسماعيلي ادامه داد: اگر پوسيدگي تاج دندان به موقع متوقف و جايگزين نشده و پوسيدگي به ريشه دندان برسد، نياز به درمان اتفاق مي‌افتد و در موارد شديدتر ممكن است حتي نياز به خارج كردن يا اصطلاحا كشيدن دندان باشد.

تغيير رنگ ميناي دندان؛ يكي از علائم بروز پوسيدگي دندان

وي درباره علائم بروز پوسيدگي دندان، گفت: علائم بروز پوسيدگي دندان شامل تغيير رنگ ميناي دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسيدگي، حساس بودن يا درد گرفتن دندان در هنگام خوردن غذا‌هاي سرد، گرم، ترش و شيرين، حساس بودن يا درد گرفتن دندان در هنگام فشردن آن‌ها، بوي بد دهان، گير كردن مواد غذايي بين دندان‌ها و پاره شدن نخ دندان است.

ميكروب؛ عامل اصلي پوسيدگي دندان

اين دندانپزشك افزود: بطور كلي پوسيدگي دندان به ۴ عامل اصلي تقسيم مي‌شود كه شامل ميكروب‌ها، پلاك ميكروبي، مواد قندي و مقاومت شخص و دندان است؛ وقتي دندان تميز نشود، ميكروب‌ها پانسمان زخم بستر بر روي دندان، لايه‌اي را تشكيل مي‌دهند كه پلاك ميكروبي نام دارد، اين لايه نرم و غليظ است كه از مقدار زيادي باكتري‌هاي مختلف و سلول‌هاي موجود در دهان تشكيل مي‌شود و چنان بر سطح دندان مي‌چسبد كه به آساني با آب شسته نمي‌شود، هر چه زمان بيشتر مي‌گذرد، انواع مختلفي از ميكروب‌ها وارد پلاك ميكروبي مي‌شوند و بيماريزايي آن را بيشتر مي‌كنند.

اسماعيلي ادامه داد: ميكروب‌هاي موجود در پلاك ميكروبي، از قند موجود در غذا‌ها استفاده كرده و آنرا به اسيد تبديل مي‌كنند؛ اين اسيد، ميناي دندان را حل كرده و پوسيدگي آغاز مي‌شود، در اين بين مجموعه‌اي از عوامل دفاعي در دهان هر شخص وجود دارد كه در برابر ايجاد پوسيدگي مقاومت مي‌كند، وضعيت بزاق دهان و سلول‌هاي موجود در آن، شكل و فرم دندان، طرز قرارگيري دندان‌ها، جنس و نظير اين‌ها تا حدودي در ميزان پوسيدگي تأثير دارند.

وي با اشاره به اينكه پوسيدگي دندان در يك لحظه و يك روز انجام نمي‌شود، گفت: مدت زماني لازم نمايندگي محصولات هارتمن است تا مينا حل شده و بافت نرم مينا از بين برود و سپس شاهد پوسيدگي دندان خواهيم بود.

علت افزايش پوسيدگي دندان چيست؟

اين دندانپزشك درباره علل افزايش خطر بروز پوسيدگي دندان، بيان كرد: عوامل ژنتيكي شامل جنس دندان‌ها و تركيبات مينا و عاج دندان، محل قرار گيري دندان‌ها، تركيبات و ميزان ترشحات بزاق و جنس بزاق، وجود شيار‌ها و حفرات در تاج دندان يكي از علل افزايش خطر بروز پوسيدگي دندان است، همچنين رژيم غذايي و روش زندگي، رعايت بهداشت دهان و دندان خطر بروز پوسيدگي را كاهش مي‌دهد.

اسماعيلي گفت: مسواك كردن دندان‌ها با مسواك مناسب و روش صحيح در مدت زمان مناسب براي حذف پلاك ميكروبي بسيار در پيشگيري پوسيدگي مفيد است؛ همچنين استفاده از نخ دندان و دهان شويه‌هاي تجويزي پزشك، محدود كردن ميزان مصرف مواد قندي در برنامه غذايي، عدم استفاده از دخانيات، استفاده از فلورايد با روش‌هاي مختلف و تحت نظر پزشك در پيشگيري از پوسيدگي دندان مفيد هستند.

وي پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد يادآوري كرد: پوشاندن شيار‌هاي سطح دندان براي جلوگيري از گسترش پوسيدگي، پر كردن پوسيدگي‌هاي مختصر به منظور جلوگيري از پيشرفت آن، مراجعه منظم به دندانپزشك براي مراقبت از وضعيت دهان و دندان نيز از ديگر راه‌هاي پيشگيري از پوسيدگي دندان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده