همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آشنايي با قرص اكسي متولون و موارد استفاده آن

قرص اكسي متولون (Oxymetholone) از داروهايي است كه به منظور درمان نوع خاصي از كم خوني كه بيشتر ناشي از شيمي درماني است، استفاده مي‌شود. طاسي سر، آكنه، رشد غيرطبيعي مو و تهوع برخي از عوارض مصرف اين داروست.

گلبول قرمز

ستاره | سرويس سلامت - كم خوني از مشكلات بسيار شايع است كه بروز آن در هر فردي مي‌تواند دلايل خاص خود را داشته باشد. درمان كم خوني معمولا با استفاده از داروهاي موجود امكان‌پذير است. قرص اكسي متولون يكي از اين داروهاست كه در ادامه قصد داريم بيشتر با آن آشنا شويم.

كم خوني مشكلات مختلفي مي‌تواند براي فرد ايجاد كند. رنگ‌پريدگي پوست، تنگي نفس، سردرد، بي‌حسي اندام‌هاي بدن، سرد شدن دست و پا، احساس درد در ناحيه قفسه سينه، ضعف و بي‌حالي، سرگيجه و ضربان نامنظم قلب برخي از نشانه‌هاي كم خوني در بدن است. گاه اين عارضه بر اثر درمان‌هاي ديگر يا استفاده از داروهاي ديگر بروز مي‌كند. علت كم خوني هر چيزي كه باشد، بايد به فكر درمان آن بود؛ چرا كه عملكرد تمامي ارگان‌هاي بدن به خون كه حامل اكسيژن به تمام قسمت‌هاي بدن است، بستگي دارد.

كم خوني

قرص قيمت پانسمان هارتمن اكسي متولون چيست؟

قرص اكسي متولون (Oxymetholone) از داروهايي است كه به منظور درمان نوع خاصي از كم خوني كه بيشتر ناشي از شيمي درماني است، استفاده مي‌شود. توجه داشته باشيد كه استفاده طولاني مدت از اين دارو مي‌تواند باعث بروز تومور يا كيست خوني در كبد شود. بنابراين دوره درمان را پزشك بايد با توجه به نوع بيماري و شدت يا ضعف آن تعيين كند.

از آنجاييكه قرص اكسي متولون يك استروئيد خوراكي است و آب را در بدن محبوس مي‌كند، باعث بزرگ به نظر رسيدن عضلات مي‌شود. همين اين ويژگي سبب شده است تا بدنسازان از اين دارو براي حجيم شدن عضلات استفاده كنند اما بايد توجه داشته باشند كه عوارض استروژني اين دارو بالاست.


نام‌هاي ديگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارويي

نام‌هاي ديگر
Anadrol-50
عفونت بدن موارد مصرف درمان كم خوني
عوارض طاسي سر، آكنه، رشد غيرطبيعي مو، هيجان و بي‌قراري، تهوع، استفراغ، اسهال، بي‌خوابي، يبوست، افزايش وزن، تغيير در اشتها و بي‌نظمي در قاعدگي
تداخل دارويي داروهاي ضد انعقاد خون مثل وارفارين، كومادين، يانوتون، انسولين، داروهاي ضد ديابت خوراكي


مقدار و نحوه مصرف قرص اكسي متولون

مقدار دقيق مصرف اين دارو بايد حتما توسط پزشك متخصص تعيين گردد. به طور معمول به منظور درمان كم خوني ناشي از كمبود گلبول‌هاي قرمز، ۱ تا ۵ ميلي‌گرم از دارو به صورت روزانه مصرف مي‌شود. معمولا درمان بايد ۳ تا ۶ ماه ادامه پيدا كند.
قرص اكسي متولون

نكاتي چسب هارتمن كه در رابطه با مصرف قرص اكسي متولون بايد بدانيد

  • اگر مبتلا به بيماري كبد يا بيماري كليوي، سرطان پروستات، بيماري قلبي، كلسترول بالا، ديابت، لخته شدن خون، بزرگي پروستات يا سرطان سينه با ميزان بالايي از كلسيم در خون هستيد، نبايد از اين دارو استفاده كنيد.
  • در صورت باردار بودن، از اين دارو استفاده نكنيد.
  • طي درمان با اين دارو، در صورت داشتن درد بيش از حد معده، از دست دادن اشتها، ادرار تيره، مدفوع خاكستري‌رنگ، زردي (زرد شدن پوست يا چشم‌ها) يا افزايش سريع وزن، با پزشك خود تماس بگيريد.
  • هر نوع سابقه حساسيت دارويي كه داشته‌ايد، به پزشك اطلاع دهيد.
  • قبل از مصرف اين دارو، فهرست كليه داروهاي مصرفي خود را در اختيار پزشك قرار دهيد. ممكن است برخي از داروها با قرص اكسي متولون تداخل داشته باشند.
  • در صورتي كه مصرف هارتمن يك وعده از دارو را فراموش كرديد، به محض يادآوري، داروي خود را مصرف كنيد. اگر به زمان مصرف بعدي نزديك هستيد، دوز فراموش شده را رها كنيد و به برنامه دارويي خود بازگرديد.
  • دارو را طبق دستور پزشك، مصرف كنيد.
  • اين دارو ممكن است بر باروري (توانايي شما براي داشتن فرزند)، تأثير بگذارد. (چه مرد، چه زن)
  • مصرف اين دارو براي افراد زير ۱۸ سال، مناسب نيست.
  • در صورتيكه در دوران شيردهي هستيد، بدون مشورت پزشك از اين دارو استفاده نكنيد.
  • اگر طي درمان با اين دارو تغييرات شديد وزني داشتيد، به پزشك خود بگوييد.
  • ممكن است ۳ تا ۶ ماه طول بكشد تا علائم شما بهبود يابد. در صورت عدم بهبودي به پزشك مراجعه كنيد.
  • اين دارو مي‌تواند نتايج غير معمولي را در آزمايش‌هاي پزشكي خاص ايجاد كند.

اميدوارم از اين مطلب استفاده كافي را برده باشيد. نمايندگي محصولات هارتمن درصورتيكه تجربه مصرف اين دارو را داشته و ديدگاهي در اين باره داريد، نظرات و تجربيات خود را در انتهاي همين صفحه در قسمت "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره در ميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده