همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

چگونه به فرد درحال تشنج كمك كنيم؟

در هنگام روبرو شدن با حمله تشنج ضروري است كه اقدامات اوليه لازم را بدانيد.

شايد براي شما هم پيش آمده باشد كه با فردي كه دچار حمله تشنج شده است روبرو شويد. در اكثر موارد تشنج يك حالت اورژانسي نيست اما بسيار مهم است كه افراد بدانند در هنگام مواجه با فردي كه دچار حمله تشنج شده است چگونه رفتار كنند. در ادامه اين مطلب روش هاي مواجه با فردي كه دچار تشنج شده است را بيان مي كنيم.

تشنج در اكثر موارد يك حالت اورژانسي نيست، اما مهم اين است كه هر كس بايد بداند در زمان برخورد با يك حمله تشنجي، براي بيمار چه كارهايي را بايستي انجام بدهد و يا انجام ندهد.

تنها موردي مري انسان كه قطعا اورژانسي است صرع استاتوس (مداوم) است كه خوشبختانه شايع نيست، ولي جدي است. صرع استاتوس يعني هر گاه حمله تشنج بيشتر از 10 دقيقه طول بكشد يا حملات پشت سر هم كه در مجموع 30 دقيقه طول بكشد و بيمار بين حملات هوشياري خود را به دست نياورد.

درمواجه با فذد تشنج كرده چگونه عمل كنيم؟

سعي نكنيد چيزي ميان دندان هاي بيمار بگذاريد.

زمان بهبود متفاوت است و به نوع حمله بستگي دارد.

كمك‌هاي اوليه براي اغلب تشنج‌ها ضرورت ندارد و بايستي اجازه داد كه حمله، سير طبيعي خود را طي كند

سعي كنيد وحشت‌زده نشويد.

در مواجه با حملات بزرگ تشنج چه كار كنيم؟

با چرخاندن بيمار به پهلو، تنفسش راحت‌تر شده و به باز شدن مجراي تنفسي او كمك مي‌كند، در ضمن هر گونه پوشش تنگ او را شل كنيد.

با پماد زخم بستر جابجا كردن وسايل منزل و اشياي سخت اطراف بيمار، به هنگام حمله او را از مصدوم شدن حفظ كنيد.

مراقب باشيد به او صدمه وارد نشود، مثلا با گذاشتن كوسن، بالشت، ژاكت يا كت تا شده زير سر و يا با كمك دست‌ها و بازوهايتان حتي‌الامكان او را تكان ندهيد مگر اينكه در معرض خطر صدمه باشد مثلا در نزديكي آتش يا بر روي پلكان.

او را ترك نكنيد تا زماني كه حمله تمام شود و كاملا بهبودي يابد.

تنها اقدامي كه به طور قطع نبايد انجام دهيد اين است كه سعي كنيد چيزي بين دندان‌هايش بگذاريد اين اقدام خطرناك بوده و مي‌تواند باعث صدمه قابل ملاحظه‌اي به دندان‌هايش شود و هم‌چنين ممكن است دست شما به شدت گاز گرفته شود.

به هيچ عنوان، هرگز و هرگز در حين حمله و يا حتي بلافاصله پس از ختم حمله، آب، نوشيدني و حتي داروهاي فرد را به او نخورانيد.

سيلي زدن، آب پاشيدن، تنفس دهان به دهان و فشار روي قفسه سينه ممنوع است.

سعي پماد آلفا براي جوش صورت نكنيد جلوي حركات غير ارادي را در جريان حمله شديد بگيريد، چون ممكن است باعث شكسته شدن استخوان‌هاي اندام‌ها شود.

پس از يك حمله شديد، بيمار نياز به استراحت دارد. قبل از اينكه فرد به سر كار خود برگردد به او استراحت بدهيد.

كبود شدن لب‌هاي بيمار در حين حمله تشنج، به علت كمبود اكسيژن خون است و به تنهايي خطرناك نيست و تنها در حملاتي كه حمله تشنج طي چند دقيقه خود به خود تمام نشود نياز به خبر كردن آمبولانس دارد.

پس از تمام شدن تشنج تونيك كلونيك ممكن است فرد به خواب برود كه تا نيم ساعت هم طول بكشد. اين حالت طبيعي است تا زماني كه شخصي پيش بيمار است و تحت نظر باشد و اين اقدام مانعي ندارد، بگذاريد هر قدر كه مي‌خواهد بخوابد.

ضرورتي ندارد كه پس از هر بار تشنج آمبولانس يا پزشك را خبر كرد.

در خريد قطره آهن فروزومال اين موارد با اورژانس يا مرز فوريت پزشكي تماس بگيريد

  • در صورت بروز حمله دوم يا سوم بدون بازگشت هوشياري در صورتي كه بخش تشنجي حمله بيشتر از معمول بويژه بيشتر از 10 دقيقه طول بكشد.
  • بروز مصدوميت شديد در حين بروز حمله
  • چنانچه علت حمله نامشخص است و نياز به بررسي دارد
  • به هر دليلي كه فرد نگران و دلواپس باشد، چه در حين حمله و چه پس از آن

بر اساس اين گزارش، لازم است هر فردي كه شاهد حمله تشنج است، چگونگي و نوع حمله را به پزشك يا مسوولين فوريت‌هاي پزشكي 115 و آمبولانس توضيح دهد.

بعضي از انواع تشنج به اين گونه است كه فرد دچار رفتارهاي عجيب تكرار شونده مي‌شود و به نظر گيج و دست‌پاچه مي‌آيد. در اين نوع تشنج (كمپكس فوكال) كمك‌هاي اوليه به قرار زير است:

نشان دهيد كه او را درك مي‌كنيد و با او به آرامي كرم اسكار رژودرم و با اطمينان صحبت كنيد.

فقط در صورتي كه احساس كرديد در معرض خطر صدمه زدن به خود قرار دارد سعي كنيد با او تماس فيزيكي داشته باشيد در اين حالت او را به آرامي از خطر دور كنيد.

چنانچه خطري او را تهديد نمي‌كند، بگذاريد حمله روند طبيعي خود را طي كند.

منبع: ايسنا

تشنج ناشي از تب چه مواقعي بروز پيدا مي‌كند؟

تظرات ارسال شده