همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

راه بهبود جاي زخم درمان سريع زخم بهترين روش درمان زخم

در جديدترين پژوهشي كه توسط محققان دانشگاه اوهايو آمريكا با بهره جويي از فناوري نانو صورت گرفته است، توانسته اند

دستگاهي بسازند كه

تنها با يك تماس با بافت آسيب ديده در كسري از ثانيه، زخم هايي كه بر بدن وارد شده اند را بهبود مي بخشد.

اين فناوري، “Tissue Nanotransfection” يا “TNT” ناميده مي‌شود. دستگاه مذكور هنوز در مراحل آزمايشي است اما وعده داده شده كه مي‌تواند جان بسياري از انسان‌ها كه در تصادفات رانندگي مجروح يا سربازاني كه زخمي مي‌شوند را نجات دهد.

در تست‌هاي آزمايشگاهي اوليه، محققان دريافتند كه”TNT” تنها با يك لمس به طور كامل پاهاي زخمي موش آزمايشگاهي را طي يك دوره سه هفته‌اي با تبديل سلول‌هاي پوستي حيوانات به سلول‌هاي عروقي، بهبود مي‌بخشد.

محققان همچنين گفتند كه “TNT” به ترميم سلول‌هاي پوست محدود نمي‌شود، بلكه مي‌تواند انواع ديگر بافت‌ها را نيز بازيابي كند. به عنوان مثال، اين فناوري با افزايش رشد سلول‌هاي مغزي روي پوست يك موش آزمايشگاهي، موجب بازيابي عملكرد مغز موشي كه دچارسكته مغزي شده بود، گشت.

“چاندان سن” محقق اين پژوهش از مركز احياي پزشكي و سلول درماني دانشگاه اوهايو مي‌گويد: با استفاده از اين فناوري جديد نانو تراشه، اندام مجروح يا آسيب ديده ترميم مي‌شوند. ما نشان داده‌ايم كه پوست، يك زمين بارور است كه در آن مي‌توان عناصر هر عضو را كه در حال كاهش است، رشد دهيم.

اين فناوري سلول‌ها را از طريق دستگاهي كه از فناوري نانو استفاده مي‌كند، دوباره برنامه‌ريزي مي‌كند.

فرايند درمان “TNT” با يك تراشه سيليكوني با ابعاد كوچك بر روي سطح پوست شروع مي‌شود. پس از آن يك ميدان الكتريكي قوي در اين دستگاه اعمال مي‌شود كه كد ژنتيكي را به سلول‌هاي پوست تزريق مي‌كند و اين را به انواع ديگر سلول‌هاي مورد نياز براي درمان بيماري‌ها تبديل مي‌كند. اين روند پوست را به يك “راكتور زيستي” (bioreactor) تبديل مي‌كند تا بافت‌هاي آسيب ديده را تعمير كند.

محققان مي‌گويند روش‌هاي سلول درماني كنوني مانند آنهايي كه شامل معرفي ويروس و چندين مرحله مي‌شوند، خطر بالايي دارند. در حالي كه هيچ عوارض جانبي شناخته شده مربوط به استفاده از TNT وجود ندارد.

“چاندان سن” مي‌گويد: كه اين فناوري نه به يك بيمارستان و نه به يك آزمايشگاه نياز دارد و درمان را مي‌توان در هر جا انجام داد.

وي افزود: ما براي اولين بار قادر به برنامه‌ريزي مجدد سلول ها در بدن بدون استفاده از هر بردار ويروسي هستيم. اين روند تنها كمتر از يك ثانيه طول مي‌كشد و غير تهاجمي است و شما را از شر زخم و آسيب، بدون باقي گذاشتن عوارض رها مي‌كند.

محققان در انتظار تصويب “FDA” براي انجام آزمايشات انساني هستند.

منبع: ايسنا

تظرات ارسال شده